IANCA, BR

Aerodromul Ianca





Comentarii:

Covache

a scris la 2012-02-27 18:21:30

Coordonatele pistei sunt: centru PDA N 45 . 09 . 32, E 27 . 25 . 52. În partea dreapta a pistei betonate se afl─â pista natural─â. La 1 aprilie 1951, s-a înfiin┼úat prima Divizie Aeriana Reactiv─â, dotat─â cu avioane Yak-23. Dintre acestea, cea mai mare parte au venit în l─âzi ┼či s-au montat pe terenul de la Ianca ┼či altele s-au primit de la Marea Unitate sovietic─â, aflat─â pe acel teren. Noua divizie ┼či-a completat personalul prin „v─ârs─âri” de la alte unit─â┼úi, astfel c─â într-o lun─â adunaser─â 107 oameni. La data de 26 iunie 1951, s-a executat la Ianca primul zbor cu avionul Yak 23 în simpl─â comand─â de un pilot român. Acesta a fost maiorul R─âican Aurel, comandantul Regimentului 14 Avia┼úie Reactiv─â, care a primit un stilet ca distinc┼úie. În aceea┼či zi l-au urmat al┼úi cinci ofi┼úeri pilo┼úi; lt.maj. Gheorghiu ┼×tefan, lt.maj. P─âduraru Gheorghe ┼či lt.maj. Ancu┼úa Ioan.

Covache

a scris la 2012-03-20 19:48:47

Printre comandantii Regimentului de la Ianca s-au numarat : lt.maj. P─âduraru Gheorghe cpt Moraru Gheorghe Lt. col Stefan Gheorghiu Col Dumitru Garbaciu (+) Col Mihai Georgescu (+) Col Dumitru Croitoru Col Mihai Enache Col Ion Stan (+) Cdor Gheorghe Constantin Cdor Ionascu Nicolae Cdor Ilie Dorin Cdor Jar Ion

Covache

a scris la 2012-03-20 19:48:39

IN MEMORIAM LISTA PILOTILOR DECEDATI IN DIFERITE ACCIDENTE AVIATICE IN PERIOADA 1951-2002 PE AERODROMUL IANCA 1.Lt. av. Stoica Constantin – IAK 23- 29.04.1953 2.Lt. av. Pop Vasile – MIG 15 – 29.10.1953 3.Lt. maj. Av. Rosu Mircea – MIG 15 BIS – 09.03.1954 4.Lt. av. Pupezeanu Alexandru – MIG 15 – 19.05.1955 5.Lt. av. Olaru Dumitru – MIG 15 – 08.03.1955 6.Lt. col. av. Kovaliov N. – MIG 15 – 21.03.1955 instructor sovietic, de doua ori “Erou al U.R.S.S.” 7.Cpt. av. Blendea Gheorghe – MIG 15 – 21.03.1955 – pilot elev . 8.Cpt. av. Ghiur Apostica – MIG 15 – 02.08.1955 9.Lt. av. Saciov Gavril – MIG 15 – 02.08.1955 10 Lt. maj. av. Cocis Ludovic – MIG 15 S – 102 – 25.01.1957 11. Lt. av. Baboniu Dumitru – MIG 15 S – 102 – 25.01.1957 12. Mr. av. Tarnaveanu Oliviu – MIG 15 S – 102- 03.12.1958 13. Lt. maj. av. Dinea Vasile – MIG 17 PF – 23.06.1958 14. Lt. maj. av. Dumitrescu Petre – MIG 15 – 16.07.1958 15. Cpt. av. Beugea Ioan – MIG 15 – 17.01.1959 16. Cpt. av. Moise Ilarion – MIG 15 – 23.10.1959 17. Lt. maj. av. Stefan Virgil – MIG 15 – 23.10.1959 18. Mr. av. Scortea Stefan – MIG 15 S – 102 – 10.08.1963 19. Cpt. av. Badileanu Ion – MIG 15 S – 102 – 29.09.1964 20. Mr. av. Vilceanu Ion – MIG 15 – 13.05.1966 21. Cpt. av. Raileanu Gheorghe – MIG 15 – 13.05.1966 22. Lt. av. Bulz Dumitru – MIG 15 – 09.08.1969 23. Mr. av. Bacanasu Gheorghe – MIG 15 – 24.11.1970 24. Cpt. av. Craciun Victor – MIG 15 – 23.07.1976 25. Lt. av. Allesz Ernestin – MIG 15 – 23.07.1976 26. Lt. maj. av. Bolboaca Ioan – MIG 15 S – 102 – 17.04.1979 27. Mr. av. Fuia Ioan – MIG 15 – 17.10.1985

claudia bacanasu

a scris la 2012-06-06 21:58:29

Multumesc tuturor celor care au avut initiativa de a-i comemora pe cei care au daruit tarii curajul si forta de a pilota mig-ul 15, avion care din ''egoismul sau'' a luat viata tatalui meu la doar 32 de ani. Aveam pe atunci aproape 9 ani !! ......... Sunteti minunati cei care scrieti despre acei oameni minunati cu aripi de argint !

alinionescu

a raspuns la 2012-06-06 21:59:34

Vă mulţumim pentru aprecieri! Dacă ne puteţi da ceva detalii despre catastrofă?

claudia bacanasu

a scris la 2012-06-09 16:08:34

Sigur! Daca aveti un sediu pot veni intr-o zi sa va povestesc !! e mult de spus! si asa va puteti da seama exact cum a fost accidentul.

Daniel

a scris la 2012-06-26 11:49:15

Buna,am citit aici gandindu-ma cu multa nostalgie in trecut.Pe aerodromul Ianca am facut stagiul militar in 2001 - 2002 ,chiar ma gandeam sa fac o vizita pe acolo cat mai curand sa ma regasesc in amintirile de demult.Stau in Tulcea,sper sa nu existe probleme daca vin sa vizitez baza aeriana.

alinionescu

a raspuns la 2012-06-26 11:51:52

Salut, Daniel! Nu cred s─â fie probleme, acum c─â nu prea mai este mare lucru pe-acolo. Dac─â vrei s─â ne poveste┼čti cele tr─âite acolo, atmosfera unei zile de zbor pe Ianca, te rog s─â nu ezi┼úi - acestea sunt lucruri prea pre┼úioase pentru a fi pierdute! ├Ä┼úi mul┼úumim anticipat!

Covache

a scris la 2012-07-20 14:20:18

Pt dna Claudia : imi lipsea poza tatalui dvs... ieri am intrat in posesia uneia, un 'bust' mic, cu casca de piele pe cap!!! PT . ca lucrez la o carete dedicata Eroilor Aerului v-as ruga, daca vreti, sa-mi trimiteti o poza a maiorului Bacanasu in uniforma sau ceva asemanator ( cand era capitan sau maior... ) , cat si cateva randuri despre tristul eveniment din 24.11.1970... adresa mea de email : mesagerulbr@yahoo.com Pt dl Daniel... sa nu bateti drumul pana la Ianca ... nu prea mai aveti ce vedea si nici nu o sa puteti intra pentru ca paza instalata acolo ( DE CE ? ... nu am inteles!) nu va da voie sa intrati daca nu locuiti acolo, daca nu aveti la cine merge in mod concret... Probleme cu accesul au chiar si locatarii , putini cat mai stau pe acolo...

Covache

a scris la 2012-07-27 09:38:41

Dintre pilotii plecati de pe Ianca au mai cazut : col Constantin Chirita cu An 26 pe aeroportul Arad ( givraj) col Dumitru Garbaciu cu elicopter Puma prin 1978 sau 1979 maiorul Emil Caliga cu elicopterul Ka 26 la Botarlau Vrancea in februarie 1979 ( a percutat un "mamelon" langa calea ferata Faurei-Tecuci) Impreuna cu Victor Craciun , am impresia ca toti au locuit la Ianca cu familiile in blocul "7"

Eugen Spataru

a scris la 2012-08-10 15:38:54

V─â rog s─â-mi permite┼úi s─â aduc c├óteva preciz─âri ├«n leg─âtur─â cu aceste catstrofe aeriene. La 17.11.1978 a c─âzut echipajul format din: lt. col. Mircea Burinaru, lt. col. Gheorghe Chiri┼ú─â, mr. Anghel Radu (navigator), cpt. Gheorghe Trifan (rdtg. de bord) ┼či plt. Matei Morozan (mecanic de bord). Col. Gheorghe G├órbaciu a c─âzut la 20.05.1980, ├«n echipaj cu mr. Ion G─âlan ┼či m.m. Alexandru Florescu.

miki

a scris la 2012-08-18 20:22:26

Stie cineva cum a cazut col Garbaciu?

alinionescu

a raspuns la 2012-08-18 20:25:26

Misiune executata in conditii meteo grele, pierdere a orientarii in aer, incercare de zbor la vedere pentru restabilirea orientarii, percutare a solului...

Covache

a scris la 2012-08-26 12:07:34

Stiam ca in capul pistei, undeva la sud, a avut loc o coliziune intre doua aviaone. Nu mai stiam pe cine sa intreb si pe unde sa caut... Astazi am gasit informatia! La infiintarea unitatii pe Aerodromul Ianca, Jud. Braila, in anul 1952, primii piloti din componenta noii unitati care si-au pierdut viata in catastrofe aeriene au fost : Lt.Belu Nicolae, Lt. Neacsu Ion ÔÇô instructori, precum si Lt. Trifan si Lt.Popovici in calitate de elevi-piloti. Acestia si-au pierdut viata pe timpul unui exercitiu pentru insusirea luptei aeriene, in urma coliziunii a doua avioane IAK-11 cu care zburau, la data de 15.05.1952.

alinionescu

a raspuns la 2012-08-26 12:12:15

Va multumim foarte mult pentru informatii, domn comandor! Va rugam sa nu va opriti, ele ne ajuta foarte mult. Astfel, impreuna, vom creiona imaginea aerodromului Ianca in cel mai potrivit mod cu putinta.

Covache Carmen

a scris la 2012-08-26 12:07:53

Dintre aviatorii plecati de pe Ianca a mai cazut si pilotul inginer Marius Petru Lucacescu- ajuns comandantul Aerobazei Iasi, cu un An 2 , la Bacau la 1 aprilie 1977... Maistrul Militar Nicolae Nicolae, mecanic navigant pe elicoptere- cazut in capul pistei la Alexeni! Incerc sa aflu mai multe...

razvan

a scris la 2012-12-03 20:13:21

am copilarit pe ianca asa se spune. culmea este ca am avut o prietena cu numele carmen nu stiu daca este aceasi persoana. in casa parintilor am avut ocazia si el la fel sa ne cunoastem, eu mic el mare l-am denumit ZMEUL si din pacate a ramas zmeul meu pe acelasiPEGAS mig.15 17 19 23

ENCEAN I.CONSTANTIN

a scris la 2013-05-03 22:04:32

M-am nascut in Ianca tatal meu fiind pilot Lt.Col.(r)ENCEAN A. IOAN am locuit in acele blocuri si-mi aduc aminte ca aveam propriul nostru parc de joaca si ca ieseam toti afara sa ne vedem tatii cind aveau zi de zbor.Am foarte multe poze de acolo cu alti copii de piloti si ale tatalui meu impreuna cu alti piloti care zburau pe IANCA in acei ani. Din pacate tatal meu a urcat in ceruri la data de 18 august 1998.Daca sunt altii care au poze sau date despre tatal meu va rog sa le postati pe Facebook.pe numele meu.

Sebastian Mangos

a scris la 2013-06-03 17:47:32

Si eu am copilarit acolo in anii cat a functionat baza, am plecat in 1994 la varsta de 6 ani dar tot acel loc este locul preferat al copilariei, am sa ma duc anul acesta sa vizitez, va multumesc mult pentru articol. Ma doare totusi sufletul ca aceasta baza a ajuns in forma in care este astazi caci era un paradis pentru un copil sa traiesti acolo.

Sebastian Mangos

a scris la 2013-06-03 17:47:42

Stie cineva mai este permis accesul in baza? am vazut pe google maps ca este pazita de o firma de paza dubioasa si tare mi-e frica sa ma duc degeaba si sa dau de un cioban transpirat care sa zica ca nu este voie punct

miki

a scris la 2013-06-08 13:17:45

Col Garbaciu era era pilot cls. I pe MIG 21 si inclusiv pe Puma iar "dulceata de coacaze" adica Mr. Galan fusese printre cei ce au adus IAR 316 din Franta.Elita adica. In dimineata aia Flotila zbura pe undeva pe la autostrada spre Pitesti si facea "punte" cu conducerea zborului (adica Cpt Baicoianu) Plafonul era la 200m pe toata zona de sud vest,iar sub plafon vizibilitatea era pesta 10km,averse rare si slabe,conditii pentru orice pilot clasificat la plafon 200 ziua iar pentru piloti clasa I era ca o plimbare in parc.Ei trebuiau sa schimbe echipa de la agricole la Visina la nord de CF Buc-Rosiori. Au percutat solul la (Hazliu!!) Mierlesti la sud de calea ferata cam 20 km(incert) Nimeni nu a raportat pierderea orientarii iar basmul cu citirea placutei de pe sosea se potriveste cu mine poate dar nu cu fiorosul Garbaciu care ii omora pe "elicopteristii" din nascare cu zborul instrumental inainte de a scoate capul din cabina. Gluma asta cu pierderea orientarii si ingamfarea lui Garbaciu au incercat sa acopere ceva Ce? este intrebarea Cine l-a vrut mort pe Garbaciu si de ce? Vorbesc in cunostinta de cauza

camelia

a scris la 2013-08-01 19:48:41

Mi-am adus aminte cu drag de copilarie. Copilarie petrecuta la Ianca. Am avut onoare sa-i intalnesc si sa-i cunosc aproape pe toti cei evocati. Tatal meu, acum pensionar, a fost tehnic de avion. Ne-am mutat cu toata escadrila, in 1965, de la Alexeni. Cu multi ani in urma am vrut sa fac o vizita, sa revad locurile, dar d-na Rosca Vera, care a fost invatatoare multor generatii (Dumnezeu sa o odihneasca)si d-na Mihai Olimpia, m-au sfatuit sa nu o fac, ar fi prea dureros sa vad paragina in care se afla totul. Am si eu cateva poze, una chiar de la o depunere de juramant, pe vremea cand era comandant col. Garbaciu. Desi stiu ca este aproape imposibil, mi-ar placea sa se organizeze o intalnire a noastra, a celor care am copilarit acolo. Oricum, va felicit pentru ceea ce faceti.

alinionescu

a raspuns la 2013-08-01 19:52:13

Va multumim pentru cuvintele frumoase! Am vrea tare mult sa initiem un dialog cu dumneavoastra, despre acele vremuri fabuloase si oamenii minunati care le-au populat, deci, daca doriti, scrieti-ne pe adresa contact@aripi-argintii.ro - noi suntem pe receptie. Sa nu uitati ca amintirile dumneavoastra au o mare greutate acum, ele fiind chiar istorie. Va multumim anticipat pentru colaborare!

Cpt. Cdor (Rez) Budulacu Sandu

a scris la 2014-01-05 22:06:31

Rectificare la cele scrise de catre Dl.Eugen Spataru, referitor la accidentul aviatic din 17.11.1978 de la Arad cu avionul An24 inmatriculat YR-AMP,imi permit sa fac urmatoarele precizari la functiile echipajului format din: lt. col. Mircea Burinaru - pilot instructor, lt. col. Gheorghe Chiri┼ú─â - copilot, mr. Anghel Radu (mecanic de bord), cpt. Gheorghe Trifan (navigator) ┼či plt. Matei Morozan (radiotelegrafist). Fac aceste precizari in deplina cunostinta de cauza, deoarece in cadrul acestui echipaj eu activam ca si mecanic de bord, iar la data acelui tragic zbor, am fost inlocuit de catre Mr. Anghel Radu, eu zburand cu alt echipaj in ziua respectiva, conform evidentei din carnetul de zbor personal. Dumnezeu sa ii odihneasca in pace si multumiri tuturor celor care isi aduc aminte de ei!Multumesc pe aceasta cale si Dlui Alin Ionescu pentru interesul promovarii generatiilor de aviator si aviatiei romanesti si a celor care pastreaza vie amintirea lor ! Cu respect, Cpt. Cdor.(Rez) BUDULACU SANDU

alinionescu

a raspuns la 2014-01-05 22:06:54

Multumim pentru informatii, domn comandor!

marona

a scris la 2014-01-25 00:26:05

Buna seara!Daca detineti informatii despre pilotul Hotoiu Pompiliu, decedat intr-un accident aviatic, deasupra loc. Ianca,as dori sa mi le impartasiti! Va multumesc!

magda

a scris la 2014-01-28 20:17:33

# miki: stii exact ce s-a intimplat la albesti in 1980?ma intereseaza

Covache

a scris la 2014-02-19 21:42:12

Marona ... Hotoiu Pompiliu a cazut impreuna cu Mogyorus Andrei in 26 mai 1981 , dar nu deasupa localitatii Ianca- Braila.

Covache

a scris la 2014-02-19 21:42:20

Cu Mig 21 la Borcea, deoarece f─âceau parte din R. 86 Av. V

barbuceanu m.ion,fondatorul muzeului ianca

a scris la 2014-06-10 21:45:41

Rog ,pe aceasta cale ,pe toti cei care au fotografii privind istoria recenta a fostei Baze de aviatie de aici de la Ianca sa ma contacteze....Muzeul nostru are o sectie de aviatie ce dorim sa o dezvoltam ! Astept sa fiu contactat pe adresa - iancamuzeul@yahoo.ro-sau la 0723609033.Pentru cei care doresc sa viziteze zona blocurilor sociale,pana la poarta fostei unitati,ma ofer a fi ghid si ajutor...Colectionam cat mai multe obiecte si materiale pentru muzeu- diplome,medalii,uniforme,amintiri scrise etc,etc,.. Va astept la Ianca,inclusiv la muzeu.Pana atunci vezi pe Facebook - Muzeul Ianca Prof.Ion M.Barbuceanu

iulian

a scris la 2014-07-23 19:03:24

Marona, am participat efectiv la recuperarea ramasitelor pamantesti ale eroilor mr.Pompiliu Hotoiu si cpt.Moghyoros.Deasemenea,impreuna cu alti colegi(eram militari in termen,eu fiind la vremea aceea "contopistul"escadrilei 1 de la Baraganu)i-am insotit pana la funerarii.Desi au trecut atata vreme,nu pot uita faptul ca am sperat cu totii ca-i vom gasi in viata,pt ca,au fost zvonuri lansate de localnicii din zona Fetesti ca ar fi vazut parasute,existand sansa catapultarii.Din pacate nu a fost asa,misiunea lor,prima din acea zi(sonda meteo) a fost ultima.Tin minte ca,sapand in crater,am gasit spatarul scaunului dl mr Hotoiu,evident,urmarea o intelegeti cu totii.Si acum,cand imi reamintesc,il revad pe acest om,intotdeauna zambind!Era incredibil sa privesc ramasitele lui ...Daca doriti ,va pot povesti,desi ,sunt amanunte dureroase,extrem de dureroase pt cei ce l-au cunoscut!

Sebastian

a scris la 2014-07-31 20:33:10

Acum baza poate fi vizitata sau este vreo problema cu firma de paza de acolo?

Adrian

a scris la 2015-06-06 20:46:53

# Miki ! Va adresez respectuos rugaminteea daca detineti informatii (fotografii) despre pilotul Mr. Galan Ioan Constantin, decedat in accidentul aviatic petrecut in 20 mai 1980, in loc. Albesti (Vedea),as dori sa mi le impartasiti! Va multumesc!

Marona

a scris la 2016-03-06 20:18:09

Buna seara!D-nul Iulian, daca detineti mai multe informatii despre mr.Hotoiu, si vreti sa le impartasiti, v-as fi recunoascatoare!

Oana

a scris la 2016-03-11 21:55:34

Buna seara, si pe mine m-ar interesa mai multe detalii despre accidentul de la Albesti- vedea. Aripa comemorativa se numara printre primele amintiri din viata mea. Va multumesc anticipat. Parca a fost dubla atunci.

alinionescu

a raspuns la 2016-03-11 22:02:20

"Decol├ónd pentru un o misiune de transport, elicopterul IAR-330H Puma, pilotat de un echipaj alc─âtuit din colonelul Gheorghe G├ÄRBACIU (pilot-prim), maiorul Ioan G─éLAN (pilot-secund) ┼či maistrul militar Alexandru FLORESCU (mecanic de bord), s-a pr─âbu┼čit ┼či a ars pe raza comunei Albe┼čti, jude┼úul Teleorman, f─âr─â s─â comunice PCZ-ului vreo defec┼úiune sau situa┼úie excep┼úional─â ap─ârut─â la bord sau ├«nt├ólnit─â ├«n zbor. Datorit─â distrugerii complete a elicopterului, nu s-a putut stabili cu exactitate cauza sau cauzele acestei catastrofe aviatice, avans├óndu-se ipoteza potrivit c─âreia echipajul a pierdut orientarea ├«n teren ca urmare a ├«nt├ólnirii unor condi┼úii meteorologice neprielnice tipului de misiune pe care o executau, fiind nevoi┼úi a se abate de la traiect pentru a ocoli zona de instabilitate atmosferic─â, iar ├«n scopul restabilirii orient─ârii, au cobor├ót prea mult, percut├ónd solul ┼či deced├ónd ca urmare a impactului. Cu toate acestea, experien┼úa echipajului pune sub semnul ├«ntreb─ârii aceast─â teorie, f─âc├ónd ipoteza unei defec┼úiuni tehnice ap─ârute pe timpul zborului s─â par─â mult mai plauzibil─â ┼či, implicit, posibil─â. Elicopterul cu num─ârul de ├«nmatriculare 25 apar┼úinea Regimentului 61 Elicoptere de pe aerodromul Boteni." Aceste informatii sunt cuprinse in cartea Eroii erei reactive", carte ce trateaza pierderile Aviatiei Militare Romane in perioada 1952 - 2012.

Lena

a scris la 2016-05-15 10:46:09

Accidentul de la Albesti din 1980 a avut un supravietuitor (3 decedati din 4). Martorul a povestit comisiei ce s-a intimplat. Daca mai traieste, stie...

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca