CARANSEBEŞ, CS

CARANSEBEŞ, CS





Comentarii:

Marian Covache

a scris la 2012-08-15 21:59:45

Istoria Aeroportului: ├Änceputurile Aerodromului ( Aeroportului ) Caransebe┼č se leag─â de perioada Primului R─âzboi Mondial, c├ónd aici a fost ├«nfiin┼úat─â o sta┼úie de aerostate, cu rol de a observa dispunerea trupelor ce au luptat pe Culoarul Timi┼č ÔÇô Cerna. ├Än timpul celui de-Al Doilea R─âzboi Mondial, dup─â Dictatul de la Viena, din august 1940, aeroportul devenea opera┼úional ┼či a fost dotat cu pist─â ├«nierbat─â, precum ┼či cu personal aeronautic ┼či de deservire care era cazat ├«n bar─âci. Nem┼úii, d├óndu-┼či seama de pozi┼úia strategic─â a Caransebe┼čului, g├óndiser─â ca pe Valea Sebe┼čului, ├«ntre Borlova ┼či Muntele Mic, s─â ├«nfiin┼úeze o linie de asamblare a avioanelor, din grupuri de piese ale sistemului tehnic fabricate ├«n diferite alte locuri, urm├ónd ca ├«mbinarea final─â a acestora s─â fie f─âcut─â pe aeroport, de unde aparatele urmau s─â ia drumul frontului. Mai t├órziu, c├ónd, la sf├ór┼čitul anilor `40, celebrul partizan Tito, cel care avea s─â devin─â pre┼čedinte al Iugoslaviei, a dat primele semne de nesupunere fa┼ú─â de linia sovietic─â, ru┼čii, ca m─âsur─â de siguran┼ú─â, au luat decizia ├«nfiin┼ú─ârii la Caransebe┼č a unui aerodrom militar ├«n toat─â puterea cuv├óntului ┼či a unei piste de decolare-aterizare cu lungimea de 2.500 m, cu o funda┼úie de 1,5 m, cu bretele de acces, cu turn de dirijare ┼či cu o linie de alimentare a avioanelor prin conducte, dintr-un depozit bine camuflat. Depozitul era aprovizionat cu regularitate pe calea ferat─â ce a func┼úionat ani buni ┼či care recent a fost desfiin┼úat─â. Primele avioane care au fost aduse aici erau din clasa IAK 23. ├Än timp, dup─â ce ru┼čii ┼či-au consolidat domina┼úia ├«n cadrul Cortinei de Fier, Tito nu s-a mai ar─âtat at├ót de virulent, lucru care a condus la desfiin┼úarea aeroportului. Pilo┼úii militari s-au ├«mpr─â┼čtiat atunci spre alte aeroporturi din ┼úar─â, dar unii, care-┼či ├«ntemeiaser─â aici familii, au preferat s─â r─âm├ón─â la Caransebe┼č, au demisionat din armat─â, suferind consecin┼úele de rigoare. ├Än anii `50, comuni┼čtii s-au hot─âr├ót s─â consolideze pista. ├Än 1982, la Caransebe┼č a fost ├«nfiin┼úat─â mai ├«nt├ói o escadril─â independent─â de elicoptere menite a se specializa ├«n lupta aerian─â ├«n mun┼úi. Ini┼úiativa era una deosebit de important─â, ┼úin├ónd cont c─â, la acea vreme, numai Sibiul mai dispunea de o asemenea escadril─â, pentru zona F─âg─âra┼č. Escadrila s-a transformat mai apoi ├«n regiment de avia┼úie (Regimentul 73 Elicoptere), care a fost desfiin┼úat prin Tratatul de Aderare a Rom├óniei la NATO, iar aeroportul a r─âmas ├«n administrarea Ministerului Transporturilor, care l-a predat ulterior Consiliului Jude┼úean Cara┼č-Severin. ├Än 2002, forul administrativ jude┼úean a aprobat contractul de v├ónzare-cump─ârare a ├«ntregului pachet de ac┼úiuni pe care le-a de┼úinut la S.C. Aeroportul Caransebe┼č, c─âtre S.C. Argirom International S.A. Aceasta din urma s-a obligat s─â efectueze, din surse proprii sau atrase pe numele s─âu, pe o perioad─â de 4 ani, investi┼úii in valoare de peste dou─â milioane de dolari. Lucrurile ├«ns─â n-au stat tocmai a┼ča. Nu numai c─â p├ón─â ├«n 2007 nu s-au respectat clauzele contractuale datorit─â situa┼úiei juridice a unor terenuri, dar singura ÔÇ×activitateÔÇŁ a fost legat─â de p─âscutul animalelor pe pist─â ┼či ├«n zona de siguran┼ú─â. Poate mai grav este c─â Autoritatea Aeronautic─â Civil─â Rom├ón─â, ├«n Raportul ├«ncheiat la sf├ór┼čitul anului 2005, precizeaz─â c─â: ,,ÔÇŽAeroportul Caransebe┼č nu se dovede┼čte a fi o structur─â viabil─â pentru asigurarea siguran┼úei ┼či securit─â┼úii necesare activit─â┼úii aeronautice. Mare parte din deficien┼úele semnalate ├«n rapoartele de audit anterioare se men┼úin, de┼či prelungirea certificatului de autorizare a fost condi┼úionat─â de rezolvarea acestor deficien┼úe constatate de inspectorii AACRÔÇŁ. ├Än 2007, Consiliul Local Caransebe┼č a preluat ├«n administrare patrimoniul ┼či cl─âdirile de┼úinute de ROMATSA, care, datorit─â inactivit─â┼úii aeroportului, se transferau c─âtre Centrul din Arad. ├Än 9 ianuarie 2008, a fost ├«nfiin┼úat Aeroclubul din Caransebe┼č. Filiala este a XVII-a din ┼úar─â, iar pentru acest lucru administra┼úia local─â a pus la dispozi┼úia conducerii aeroclubului toat─â infrastructura necesar─â, pista, dou─â hangare, cl─âdirea administrativ─â, terenul ┼či c─âile de acces spre aeroport. Sursa :Radio Re┼či┼úa

voicu ion

a scris la 2013-05-30 14:58:51

In perioada 1972-1974 militar in termen fiind la Regimentul18 Mecanizat Ec.Teodoroiu de care apartineau u.m 01172 si u.m. 02268 (scoala de soferi) aeroportul era poligon auto loc pe care pasteau si animale.Singura priveliste era una fascinanta si anume cea catre Muntele Mic!

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca