IaK-17

 AVIONUL DE ANTRENAMENT REACTIV IaK-17 UTI


        De fabricaţie sovietică, producţia IaK-ului 17 UTI a debutat în 1948, fiind exportat într-un număr extrem de mic de ţări, comparativ cu alte tipuri.  Astfel, cele aproximativ 430 aparate de zbor construite, s-au aflat în dotarea forţelor aeriene din Uniunea Sovietică, Polonia, China şi România.
 

DESCRIERE TEHNICA
 

Fiind o dezvoltare a avionului monoloc IaK-15, IaK-ul 17 UTI incorpora un design tipic vremii, cu o priză de aer inelară de mari dimensiuni, motorul turboreactor Koliesov RD-10A plasat în fuselajul anterior şi ajutajul dispus sub cabina echipajului, aripă trapezoidală mediană şi tren de aterizare triciclu parţial escamotabil, cu jambele principale escamotabile complet în aripi, iar jamba de bot escamotabilă parţial într-un locaş de mici dimensiuni, ce nu permitea escamotarea completă. IaK-ul 17 UTI nu dispunea de posibilitatea de-a acroşa rezervoare suplimentare, motorul turboreactor fiind alimentat numai din rezervorul din fuselaj, rezervor ce a vea o capacitate de 600 litri. Ca o caracteristică a avionului IaK-17, motorul RD-10A era pornit de către un motoraş alimentat cu benzina, iar nu de la o sursă de aerodrom.

 

CARACTERISTICI TEHNICO-TACTICE

 

Echipaj

2 piloţi

Anvergură

9,20 m

Suprafaţă portantă

14,85 m2

Lungime

8,78 m

Înălţime

2,90 m

Greutate gol

2430 kg

Greutate maximă la decolare

3323 kg

Viteză maximă – la joasă

810 km/h

                           – H = 5000 m

751 km/h

                           – H = 10000 m

660 km/h

Viteză ascensională

14,3 m/s

Plafon de serviciu

12000 m

Timp de atingere a H = 5000 m

5,8 minute

Distanţă maximă de zbor

400 km

Autonomie de zbor

30 minute

Motorizare

1 x Koliesov RD-10A

Tracţiune

1 x 980 kgf

Armament

Nu dispunea de armament fix sau acroşat.

 

IN FORTELE AERIENE ROMANE
 

        Împreună cu avionul de vânătoare monoloc IaK-23, avionul de antrenament cu dublă comandă IaK-17 UTI este primul avion cu motor reactiv ce a intrat în dotarea Comandamentului Forţelor Aeriene Militare, primele aparate sosind în ţară pe calea ferată în prima jumătate a anului 1951.

România a avut în exploatare un număr de nouă IaK-uri 17 UTI, înmatriculate cu numere de bord de la 1 la 9 (numerele de bord avand culoarea albastra), primele patru sosind în 1951 în gara Ianca, pentru ca următoarele cinci să intre în dotare în luna martie a anului 1952. Au operat de pe două aerodromuri, Ianca (şapte aparate) şi Bacău (două aparate), fiind în dotarea Regimentului 135 Aviaţie Vânătoare cu Reacţie de pe Ianca şi a Regimentului de Aviaţie Şcoală cu Reacţie de pe Bacău. Ulterior, după dislocarea regimentului 135 pe aerodromul Caransebeş, o parte din ele au fost operate de pe acest aerodrom. 

Importanţa IaK-urilor 17 pentru Aviaţia Militară Română din anii de început ai erei reactive a fost covârşitoare, trecerea piloţilor pe primul avion reactiv de vânătoare tip IaK-23 realizându-se prin intermediul zborurilor în dublă comandă pe acest tip de avion de antremanent reactiv, cele nouă bucăţi ducând greul şi fiind exploatate intens.

Cele nouă avioane IaK-17 s-au aflat în serviciu operativ în perioada 1951–1956, fiind repede înlocuite cu mult mai performantele avioane de antrenament MiG-15 UTI, dar în cei aproximativ 5 ani de serviciu operativ au fost exploatate intensiv, o perioadă fiind singurul tip de avion de antrenament reactiv cu dublă comandă, de aici şi gradul mare de uzură ce a contribuit şi el la scoaterea lor rapidă din serviciul operativ. Trebuie menţionat şi faptul că, la venirea lor în ţară, avioanele IaK-17 UTI aveau deja un număr apreciabil de ore de zbor executate, nefiind nou construite.

Singurul supravieţuitor dintre cele nouă IaK-uri 17 ce au activat în România este aparatul de zbor cu numărul de bord 7, aflat în prezent în patrimoniul Complexului Muzeal „Moldova” din Iaşi.

 

Nr. crt.

Număr de bord

Seria de fabricaţie

Data intrării în serviciu

Observaţii

1

1

 

1951

 

2

2

 

1951

 

3

3

 

1951

 

4

4

 

1951

 

5

5

 

Martie 1952

 

6

6

 

Martie 1952

 

7

7

 

Martie 1952

Expus – CM „Moldova”, Iaşi

8

8

 

Martie 1952

 

9

9

 

Martie 1952

 

 

NOTĂ: informaţiile de mai sus nu sunt complete şi pot conţine date eronate. Rugăm respectuos pe toţi cei ce au conoştinţe despre istoricul operativ al avionului de antrenament reactiv IaK-17 UTI în România să contribuie la completarea şi/sau corectarea datelor de mai sus, contactându-ne. Vă mulţumim!

 




Comentarii:

virag mihai

a scris la 2012-02-28 18:15:37

Yak-17 a fost si la Caransebes,posibil sa fi fost mai mult de 9 aparate?Daca da,la Caransebes au fost cu nr. "1,2,3,5,9,18".Asa reiese din carnetele de zbor ale tatalui meu.Anul 1954.

Marian Covache

a scris la 2012-08-21 21:15:41

Yak 17 nu avea scaune catapultabile ( saritura cu parasuta se putea face dupa metoda utilizata la avioanele clasice) . Cupolele posturilor de pilotaj erau independente. Nu avea far de aterizare ci doar lampi de navigatie. Avea rezervor de combustibil cu o capacitate de 600 de litri ceea ce-i conferea o autonomie de zbor de numai 30 minute!Nu avea "suplimentare". Se pare ca Yak-ul 17 cu nr "7" a fost in dotarea unui regiment de la Ianca si in timpuldislocarii la Caransebes a ajuns si el acolo ( mai apoi fiind preluat de CM Moldova Iasi).

virag mihai

a scris la 2012-08-21 21:15:59

Imi cer scuze,nr."18" era Yak-11 si nu Yak -17.

Oliver Armand

a scris la 2012-12-19 21:08:01

Confirm cu probe ca avionul Yak-17 UTi a fost in dotarea Chinei 1 exemplar cu numarul 60, in dotarea Bulgariei inca un exemplar nr. 42 confirmat cu poza si schema coloristica, 9 bucati in dotarea Romaniei, 11 exemplare in dotarea Poloniei, din care unul inregistrat civil SP-GLM si aproximativ o suta si ceva de aparate in dotarea Uniunii Sovietice...toate numai variante UTI. Avionul Yak-17 in toate variantele, respectiv Yak-17 simpla comanda si Yak-17 UTI au fost facute 430 de bucati cu totul! Iar fabricarea avionul a inceput la data de 17.09.1947 la fabrica ''31'' din Uniunea Sovietica. De asemenea, apare pe net la airliners.net varianta Yak-17 UTi romanesc numarul 7, dar eu mai am o poza de la Yak-17 UTi romanesc numarul 8. Daca vreti, o trimit.

Oliver Armand

a scris la 2012-12-23 09:52:36

Suplimentar...chinezii, dupa ce au avut exemplarul cu numarul 60, au mai achizitionat inca 43 de bucati de acest tip pt antrenament in vederea trecerii pe tipul Mig 9.

Covache

a scris la 2014-03-14 20:47:26

Despre avioanele IL 10 ar trebui scris cate ceva , au zburat si ele in aviatia romana 8-9 ani... Avioane Il 10 au zburat si pe Ianca, in cadrul unui regiment sovietic...in 1950 au fost aduse 2 avioane IL 10 si doua duble UTI il 10 din URSS...in 1952 au fost adus edin URSS 10 avioane IL 10 ... in anul 1953, au sosit din fosta Cehoslovacie 140 de avioane Avia B33 ( IL 10) si 16 UTI IL 10...

SILVIU

a scris la 2016-06-03 17:08:59

Buna ziua,avionul YAK 17 UTI NR 7 este in prezent la restaurat in Bacau,si am avea nevoie de niste imagini cu cabina. Rugam pe cine are imagini cu cabina YAK 17 varianta UTI sa trimita un email pe adresa de email : silviu_mess@yahoo.com. Multumim.

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca