MiG-19

AVIONUL DE VÂNĂTOARE SUPERSONIC MiG-19 

Primul avion supersonic de vânătoare ce a intrat în producţie de serie în URSS, MiG-ul 19 a decolat pentru prima oară la data de 18 septembrie 1953, fiind introdus în serviciul operativ al unui număr de 22 ţări începând cu anul 1955. A fost construit în peste 2000 exemplare, inclusiv sub licenţă de către Cehoslovacia şi China.

  DESCRIERE TEHNICĂ

     Diferit constructiv de familia de avioane de vânătoare a Biroului de Proiectări OKB MiG, de la care mai păstra doar priza de admisie inelară din bot, avionul supersonic MiG-19 dispunea de o aripă mediană în săgeată şi de stabilizatoare integral mobile, soluţie constructivă menită a-i asigura un control optim la orice regim de zbor. Era propulsat de două motoare turboreactoare cu postcombustie Tumansky RD-9b ce-i permiteau atingerea unei viteze maxime de 1455 km/h în zbor orizontal. Ambele variante ce s-au aflat în serviciu în România erau dotate cu radarul de bord Izumrud RP-1, radar ce era proiectat a lucra împreună cu cele două tunuri de bord de calibru 30 mm Nudelman-Richter NR-30, montate la încastrarea aripilor cu fuselajul variantei P, şi cele patru rachete aer-aer RS-2US pe care le putea acroşa varianta PM, variantă ce nu dispunea de armament artileristic, înlocuit de patru grinzi de acroşare a rachetelor aer-aer, în montaj fix pe aripi.

A fost primul avion reactiv de vânătoare sovietic ce a fost echipat cu o paraşută de frânare, necesară opririi avionului in limitele pistei la decolare-aterizare, cu evitarea suprasolicitării sistemului de frânare.


CARACTERISTICI TEHNICO-TACTICE

Echipaj

1 pilot

Anvergură

9,00 m

Suprafaţă portantă

25 m2

Lungime

13,02 m

Înălţime

3,89 m

Greutate gol

5447 kg

Greutate maximă la decolare

8832 kg

Viteză maximă (cu postcombustie)

1454 km/h (M 1,3)

Viteză ascensională

180 m/s (cu postcombustie)

Plafon de serviciu

17500 m

Distanţă maximă de zbor (cu RS)

2200 km

Autonomie de zbor (cu 2 RS)

2,38 ore

Motorizare

2 x Tumansky RD-9b

Tracţiune (cu postcombustie)

2 x 3250 kgf

Armament

2 x NR-30 (tun calibru 30 mm)

 

2 x UB-16-57 (bloc PRND calibru 57 mm)

 

ÎN SERVICIUL OPERATIV AL AVIAŢIEI MILITARE ROMÂNE

 Prima din cele două variante de MiG-19 a ajuns în România în anul 1958, cele 12 MiG-19 P fiind transportate containerizat pe calea ferată. Anul următor, în 1959, a intrat în serviciu operativ cea de-a doua variantă, MiG-19 PM, în număr de 10 aparate, împreună cu PM-urile mai fiind aduse încă cinci aparate MiG-19 P. Toate cele 27 MiG-uri 19 au intrat în organica a trei regimente de aviaţie vânătoare cu reacţie, şi anume Regimentele 206 (Borcea), 226 (Deveselu) şi 294 (Giarmata).

 Dat fiind faptul că MiG-ul 19 nu avea variantă de dublă comandă, trecerea pe varianta P a fost organizată centralizat pe aerodromul Deveselu – prima unitate dotată cu MiG-19 – sub îndrumarea consilierilor sovietici prezenţi pe aerodrom, fiind utilizate duble de MiG-15 – pentru antrenament şi control în zbor – şi MiG-uri 17 PF, necesare pentru obişnuirea piloţilor cu operarea radarului de bord. Situaţia a fost diferită în cazul variantei PM, caz în care, datorită complexităţii ei şi a armamentului de ultimă oră pe care-l îngloba (rachetele aer-aer cu ghidaj radar RS-2-US), s-a luat decizia de trimitere în URSS a întregii escadrile de la Deveselu ce zbura avioanele MiG-19 P. Astfel, în cursul anului 1959, personalul Escadrilei 1 a Regimentului 226 Aviaţie Vânătoare cu Reacţie a executat trecerea pe varianta PM la Sevastleika, pentru ca, la terminarea cursului, să execute trageri reale în poligonul de la Krasnovodsk, când piloţii români au întrebuinţat pentru prima oară rachete aer-aer împotriva unor ţinte aeriene teleghidate (avioane MiG-15 convertite) cu rezultate excelente.   

 Cum Regimentul 226 Aviaţie Vânătoare cu Reacţie, bazat pe Deveselu, a fost prima unitate nominalizată a primi în înzestrare avioane tip MiG-19, iar piloţii ei cei mai experimentaţi pe acest tip, ei au fost nominalizaţi pentru a organiza cursul de trecere pentru celelalte doua regimente ce urmau a primi în dotare avionul supersonic, în timp ce o parte din MiG-urile 19 P existente pe Deveselu vor fi redislocate pe Borcea. Astfel, după terminarea trecerii pe avionul supersonic, la nivelul anului 1960 existau trei regimente de aviaţie vânătoare cu reacţie ce aveau în dotare câte-o escadrilă mixtă, alcătuită din 6-7 MiG-uri 19 P şi PM, pentru ca şapte ani mai târziu, toate aparatele de zbor să fie retrase pe Deveselu şi incluse în organica Escadrilei 1. Au rămas în exploatare până în anul 1972, când au fost scoase din serviciu operativ odată cu intrarea masivă în dotare a mult mai performantelor avioane supersonice de vânătoare-bombardament MiG-21, dar şi datorită multiplelor probleme de mentenanţă şi de fiabilitate a sistemelor.

 La Muzeul Naţional al Aviaţiei Române pot fi admirate două exemplare, un MiG-19 P cu numărul de bord 750 şi un MiG-19 PM, înmatriculat 020.

 

VARIANTE EXPLOATATE

 

 MiG-19 P – variantă dotată cu două tunuri de bord. României i-a fost livrat un număr total de 17 aparate de zbor.  

 MiG-19 PM – varianta dotata cu grinzi pentru lansarea rachetelor aer-aer, fara armament fix. A venit in tara un numar de 12 aparate de zbor, avand numerele de bord:


Nr. crt.

Nr. crt.

Număr de bord

Variantă

Seria de fabricaţie

Data intrării în serviciu

Observaţii

1

1

016

PM

1016

1959

Prăbuşit

2

2

017

PM

1017

1959

 

3

3

018

PM

1018

1959

Expus la MAv

4

4

019

PM

1019

1959

Prăbuşit

5

5

020

PM

1020

1959

 

6

6

021

PM

1021

1959

Prăbuşit

7

7

022

PM

1022

1959

Prăbuşit

8

8

023

PM

1023

1959

Prăbuşit

9

9

024

PM

1024

1959

Prăbuşit

10

10

025

PM

1025

1959

 

11

1

747

P

 

01.01.1958

 

12

2

748

P

 

01.01.1958

 

13

3

749

P

 

01.01.1958

 

14

4

750

P

 

01.01.1958

Expus la MAv

15

5

801

P

 

01.01.1958

Prăbuşit

16

6

802

P

 

01.01.1958

Expus la MMC

17

7

803

P

 

01.01.1958

 

18

8

804

P

 

01.01.1958

 

19

9

806

P

 

01.01.1958

 

20

10

808

P

 

01.01.1958

 

21

11

809

P

 

01.01.1958

 

22

12

810

P

 

01.01.1958

 

23

13

 

P

 

1959

 

24

14

924 

P

 

1959

 

25

15

1009

P

 

1959

 

26

16

1013

P

 

1959

 

27

17

1014

P

 

1959

 

 

NOTĂ: informaţiile de mai sus nu sunt complete şi pot conţine date eronate. Rugăm respectuos pe toţi cei ce au conoştinţe despre istoricul operativ al avionului supersonic de vânătoare-bombardament MiG-19 în România să contribuie la completarea şi/sau corectarea datelor de mai sus, contactându-ne. Vă mulţumim!




Comentarii:

virag mihai

a scris la 2012-02-19 11:43:52

In poze de pe aeroportul Giarmata,am vazut doua Mig-19P cu nr.de bord "1014" si "924".Oare au fost renumerotate? Deasemenea,la aeroportul de la Giarmata,in 1960(26 august) cpt.Pop Victor s-a prabusit cu un avion Mig-19(dar poate era Mig-15).Nu stiu daca va ajuta cu ceva.

alinionescu

a raspuns la 2012-02-19 11:50:38

Au fost cinci MiG-19 P care au venit în ţară împreună cu MiG-urile 19 PM, în 1959. 924 şi 1014 au făcut parte din acel val, despre care nu se ştie prea multe. Până acum, am identificat pe 924, 1002, 1013 şi 1014, cel de-al cincilea nu ne este cunoscut şi am aprecia dacă am fi ajutaţi pentru identificarea lui. Accidentul grav al cpt. Victor Pop ne este cunoscut, el pilotând un MiG-19 P. Totuşi, detaliile lui ne-ar fi de folos, în cazul în care ele sunt cunoscute cuiva. Vă mulţumim pentru informaţii!

Hategan Valentin

a scris la 2012-04-15 18:49:58

Excelente informatii!E vreo sansa sa vedem imagini cu acele 1014 si 924? Ar fi fenomenal!

alinionescu

a raspuns la 2012-04-15 18:51:06

Vă mulţumim pentru aprecieri! Vom urca în cel mai scurt timp posibil şi imagini cu MiG-19.

Comandor (rez) Nicola Tudor, Deveselu, Olt

a scris la 2012-07-29 21:56:52

Dacă interesează ofer în completare câteva date: 1.Nr.crt.1:Avionul MIG 19PM nr.016 din R.91 Av.V. Deveselu s-a prăbușit la zborul de noapte din 04.06.1965 prin lovire de Munții Căpățânii, în dreptul localității Malaia. Pilotul mr. Brișcă Gheorghe și-a pierdut viața. 2.Nr.crt.3: Avioul MIG19PM nr.018, expus la Muzeul aviației a intrat în dotarea E1/R.91 Av. V. Deveselu în anul 1960. La 12.08.1960 pe timpul zborului de noapte cu acest aparat, pilotul cpt. Grigorescu Nicolae nerspectând înălțimea pe panta de aterizare, lovește cu planul antena de la R.R.A.A. Avionul a fost reparat în unitate. 3. Nr.crt.4: Avionul MIG19PM nr.019 de pe aerodromul Deveselu, la 28.05.1970, pe timpul zborului de instrucție, având la bord pe mr. Cerevca Gheorghe, explodează în aer, la 14 minute de la decolare. Pilotul mort, aparatul distrus. Nr.crt.6: Avionul MIG19PM nr.021 aparținând R.91Av.V. Deveselu, pe timpul zborului de zi din 25.07.1961 are o stagnare de motor.Cauza, o defecțiune în cinematica motorului. Pilotul cpt. Adămiță Vasile catapultează în condiții bune în apropiere de Reșca, OLt. Avionul distrus. Nr.crt 7: Avionul MIG19PM nr.022 aparținând E1/R.91Av.V. Deveselu pe timpul executării unui raid,la 25.07.1961, având la bord pilotul cpt. Vasilescu Vasile i se blochează stabilizatorul, manșa nemailucrând în adâncime. Cu aprobarea conducătorului de zbor, pilotul catapultează în condițiuni bbune. Avionul distrus. Nr.crt.8: Avionul MIG19PM nr.023 din R.91Av.V. Deveselu, la 20.11.1962, din cauza unei defecțiuni la motor ia contact cu pământul la 5 minute după decolare, com. Seaca, Olt. Pilotul cpt. Vasilescu Vasile decedat, avionul, distrus. Nr.crt.9: Avionul MIG19PM nr.024 din E1/R.91Av.V. la 22.07.1970 având la bord pilotul lt. Matei Florea se angajează pe timpul unui zbor de instrucție. Pilotul se salvează prin catapultare, avionul distrus. Nr.crt.15: Avionul MIG19P nr.801 din E1/R.91Av.V. se prăbușește lângă com. Milcov,Jud.Olt. Pilotul cpt. Zaboș Francisc, decedat, avionul distrus. Nr.crt.20: Cu avionul MIG19P nr.808, de pe aerodromul Deveselu, col. Borzea Nicolae atinge viteza de 1,34 Mach, devenind primul pilot român care oficial depășește viteza sunetului. NOTA 1: Avioanele MIG19P: 747,748,749,750, 801,802,803,804,806,808,809,810 sunt primul lot de 12 avioane reactive sosite în România pe calea ferată și recepționate pentru Deveselu-Caracal, la 01.01.1958 de cpt. tehnic Pescarovici Marin. La 15.05.1958 Regimentul Deveselu, pe baza tehnicii primite, se reorganizează devenind Regiment de aviație tip 1. Comandant de regiment: lt.col. Popescu Teodor. La 23.02.1959 unitatea primește denumirea Regimentul 91 Aviație Vânătoare. Primul comandant al Escadrilei 1 a fost cpt. Bodiș Adalbert care împreună cu locțiitorul său pentru zbor au făcut trecerea pe acest avion în URSS. În anul 1960 sosesc pe aerodromul Deveselu 10 avioane MIG19PM cu numerele: 016, 017, 018, 019, 020, 021, 022, 023, 024, 025.Acum avioanele MIG19P se distribuie regimentelor Borcea și Timișoara. NOTA2. După 10 ani de exploatare a acestui tip de avion pe aerodromul Deveselu, Pătru Gheorghe, cdt.E1, ajunge cdt. de regiment iar Escadrila 1 avea următoarea ordine de bătaie(1967):lt.col. Olteanu Gheorghe-cdt.E; mr. Iancu Gheorghe-locțiitor pentru zbor și șef Pt.1; cpt. Ciuchilan Constantin-adjutant superior de escadrilă; lt.maj. Sabău Viorel-pilot; mr. Bătinaș Ioan-cdt.Pt.2; mr.Biță Ioan-pilot; mr.Voloncs Andrei-pilot; lt. Buzdugan Vladimir-pilot; mr.Dorobanțu Anghel-pilot; mr.Crișan Vasile-pilot; mr.Dumitrescu Ilie-ing.de escadrilă; cpt. Voicu Gheorghe-ajutor cdt.de patrulă; cpt.Pop Ioan-ajutor comandant de patrulă; cpt. Jișa Nicolae-ajutor comandant de patrulă; cpt.Enache Dumitru-mecanic șef S.T.E.; cpt. Tănase Mihai-mecanic șef S.T.E.; lt.maj.Florea Marin-mecanic șef S.T.E.; cpt. Botea Ion-mecanic șef-S.T.E.; cpt. Ceapă Alexandru-mecanic șefS.T.E.; cpt. Pescarovici Marin-mecanic șef S.T.E.; cpt. Mihăilescu Gheorghe-șef grup IEAOB; cpt. Rotaru Ilie-șef grup radiotehnic; mr. Safta Dumitru-inginer pentru vizări radiolocatoare; lt. sandu Andrei-șef grupă vizări radiolocatoare. Cu mult respect pentru cei care au scris, de multe ori cu sânge, istoria regimentului meu de suflet, comandor rez. Nicola Tudor, Deveselu, Olt

alinionescu

a raspuns la 2012-07-29 21:57:58

Exceptionale informatii, domn comandor! Va multumim din suflet! Cu respect, echipa "Aripi Argintii".

Marius D

a scris la 2012-09-23 21:34:43

Asemenea informatii sunt mina de aur pentru pasionati si nu numai.Sunt cu adevarat valoroase si asta si prin prisma fapului ca MiG-ul 19 in aviatia militara romana a ramas un necunoscut.Si eu va multumesc d-le comandor.Toate cele bune.

oliver armand

a scris la 2012-11-11 13:10:50

Domnule comandor Nicola Tudor, eu stiu ca pe Mig-ul 19 a zburat si Horia Oprutza, stiti ceva de asta? Ca intentia mea intr-una din cartile pe care le-am scris era sa-i iau interviu si dansului.

oliver armand

a scris la 2012-11-12 21:11:11

Daca mai aveti nevoie de informatii cu Mig-19, anuntati-ma. Era intr-adevar un aparat mitic as putea spune si cu care m-am chinuit de multe ori sa-i cunosc soarta. Multumesc

nicola tudor

a scris la 2012-11-15 21:49:49

Trecerea pe avionul MIG19 s-a efectuat astfel: Cpt. Bodiș Adalbert și Cpt. Croitoru Florian au zburat în vara anului 1957 în URSS. Întorși în țară au făcut, pe aerodromul Deveselu, trcerea piloților E 1 Deeselu plus colonelul Borzea, inspector de zbor la CAvM și a piloților E 1 Gearmata plus colonelul Năstase inspector tot la CAvM. O a treia escadrilă care a făcut trecerea pe avionul MIG 19 P a fost escadrila 1 de la aerodromul Borcea (Cocargeaua). La Borcea a fost trimis Cpt. Croitoru Florian care a făcut treerea piloților E1 Borea pe aest avion. Printre piloții de la Borcea a făcut trecerea și viitorul general Horia Opruță. În continuare a zburat acest avion pe Borcea. Din livretele motoarelor avioanelor MIG 19, pe care le dețin, rezultă toate zborurile de încercare făcute de pilotul Horia Opruță pe aest aparat. Dacă vă interesează vă pot trimite detalii personal pe email.

Oliver Armand

a scris la 2012-11-20 18:02:12

Domnule Nicola Tudor, eu va multumesc de confirmarea cu privire la domnul Horia Oprutza. As fi vrut o colaborare cu dumneavoastra in domeniul aviatiei romanesti si cu cei care inca mai traiesc. Din pacate nu mai e ca in anii 90 cand era toata lumea avida dupa informatie aeronautica. Daca stiti, si sigur stiti, deja din pensionarii pe supersonice au inceput sa moara pe capete. Si asta pentru ca se incapataneaza lumea sa inteleaga ca generatia dumneavoastra, inainte si dupa chiar sunteti unici in felul vostru de a fi, nu se apreciaza munca la valoarea pe care a-ti avut-o ca aparatori ai tarii noastre si mai ales saracia in care traieste Romania. Am vazut destule exemple de pensionari carora li s-au dat niste pensii de tot nimicul, iar altii au pensii chiar frumoase si discrepanta uriasa dintre piloti militari care au aceleasi ore de zbor sau experienta militara in domeniu. Sunt convins ca nu pe internet trebuie sa asternem amintirile trecutului nostru in domeniul aviatiei. El merita sa fie intr-una din cartile pe care eu le-am conceput, dumneavoastra sau altcineva! Si aceea sa fie ca o medalie pentru jertfa voastra, a celor cativa care ati facut atat de multe pentru niste "idioti" ca noi...asa zise "generatii viitoare".

Oliver Armand

a scris la 2012-11-24 14:15:52

Domnule Nicola Tudor, am o rugaminte, cand ma intorc in tara, voi face tot posibilul sa va contactez si sa incercam sa concepem o lucrare cu tot ce am interviuri de la alti piloti, inclusiv generatia dumneavoastra si chiar mai vechi. Deja m-am gandit la un nume. Singura chestie, va trebui s-o traduc in engleza, pentru ca are sanse mai mari in afara tarii, mai ales in America. Ce ziceti?

Oliver Armand

a scris la 2012-11-26 19:50:47

Despre Mig-19: In realitate acest tip de aparat avea o viteza ascensionala maxima de 120 m/s pentru ca si cehii care au avut o mai mare experienta pe acest aparat mi-au dezvaluit acest fapt. Intr-adevar era fantastica pentru vremea sa chiar si in acest caz. Un alt fapt...americanii au procurat un Mig-19 in 1969 si a fost testat impotriva unei variante de F-86H Sabre. Intrucat era doar un singur aparat din acesta, a fost testat pana la limita si in conditii de lupta pana la terminarea resursei motoarelor. Din concluzii a reiesit faptul ca Mig-19 era superior la toate capitolele fatza de F-86, iar in tonou era inferior. Cand au inceput scoala de piloti de lupta de la Miramar, americanii au folosit aparate F-86 pentru formarea pilotilor. Din aceasta cauza, Mig-19 nu a mai putut fi asa faimos in Vietnam ca in cazul Mig-17 si 21, insa a reusit un numar de victorii aeriene care au culminat in majoritate cu doborarea lor ulterioara in timpul luptei aeriene manevriere, aceasta intamplandu-se mai ales in timpul Operatiunii Linebacker 2. O alta caracteristica a acestui aparat, putem spune ca a reprezentat unul din primele avioane de lupta in care s-a combinat armamentul artileristic cu rachetele dirijate RS-2US, care interesant, aveau viteza superioara tipului K-13 care echipau Mig-17AS si Mig-urile 21. Insa nu erau la fel de eficace si erau primele rachete destinate intocmai impotriva bombardierelor, in nici un caz pentru lupte aeriene manevriere.

Oliver Armand

a scris la 2012-12-19 21:07:27

Citisem intr-un ziar, in anul 2000 parca, de tributul adus de prabusirea Mig-urilor 21 in tara noastra la acea data. Si se adaugase la acea stire tragica faptul ca in anul 1964 parca un pilot roman de Mig-19 a incercat sa-si impresioneze iubita in sat prin evolutii aeriene si s-a prabusit cu avionul, iar o alta ca altul tot cu un aparat din acesta a vrut sa sperie un tractorist. Stie cineva despre ce e vorba in aceasta poveste? Ca tare sunt curios cat a fost adevar din ce s-a spus. Multumesc

Nazare Mihai

a scris la 2013-01-05 23:39:22

Va dau si eu o informatie. In anul 1966 la un zbor de noapte, chiar la ultima aterizare deoarece durata zborului se terminase, fiind trecut de ora 23:00 Capitanul Priescu, pilot clasa intai cu 10 ani de zbor, moare la aterizare. Eram prezent la zbor. Cpt. Priescu pilota un MiG-19. El venea la aterizare cu botul avionulu, prea ridicat. Atinge pista cu coada, reactioneaza rapid, rateaza aterizarea, baga fortaj, se ridica la vreo 30 de m. in fractiune de secunda si de acolo se prabusste direct in pista. Se rupe una din jambe, avionul ramane in acel loc. Rezervorul de combustibil era inca plin aproximativ pe jumatate. Din cauza izbiturii, rezervorul plesneste si se crapa. (stiti ca rezervoarele din fuselaj sunt din cauciuc)Kerosenul se scurge, se face o baltoaca,care ia foc, deoarece motoarele erau inca in functiune. Pomperii fug prin foc la avion fiind udati cu un jet de apa de camarazii lor de la vaca rosie(asa era poreclita masina de pompieri)Comandantul zborului col. Peter Arpad, racneste din zebra la soldati: inapoi, inapoi. Ei se intorc si dupa cateva minute incep exploziile Munitia la MiG-19 este in planuri. Aripile au fost facute flenduri. Toata lumea era intinsa pe burta la pamant. Cand s-au terminat exploziile siluieta avionul inrosit de parca era scos dintr-un cuptor, se proiecta pe cerul negru al noptii. Au scos pilotul. Era carbonizat. Doar intestinele nu-i erau arse. Concluzia a fost ca la contactul foarte dur cu solul(cu pista) pilotul si-a pierdut cunostinta si nu a mai putut parasi avionul. Nu stiu date cu precizie. Stiu ca era in a treia decada a lunii septembrie a anului 1966.

Oliver Armand

a scris la 2013-01-06 21:45:15

Sa traiti domnule Nicola Tudor. Mare rugaminte la dumneavoastra. Am pregatit terenul pentru un tratat de aviatie privitor la aviatia reactiva romana in colaborare cu domnul Alin Ionescu, care a fost foarte amabil si a acceptat colaborarea cu mine, fapt pentru care-i multumesc. Daca va mai amintiti, mi-ati spus ca sa-mi trimite-ti pe e-mail manualele de zbor cu Mig-19 (ex Horia Oprutza si altii), tot ce aveti dumneavoastra de fapt privitor la aviatia reactiva romana. Fac apel la toti zburatorii de reactive sa tina seama ca de o mare rugaminte. Eu cu domnul Alin Ionescu cautam sa facem acest tratat de aviatie pentru ca dumneavoastra, toti cei care mai traiti sa stiti ca nu ati fost uitati! Tatal meu a fost zburator pe supersonice promotia '70 si faptul ca sunt fiul lui, ma simt dator sa stiu ca tatal meu precum si altii ca dumneavoastra care sunteti tatzi si bunici sa aveti parte de respectul cuvenit. Trebuie sa intelegeti totodata ca eu cu domnul Alin Ionescu vrem sa facem ceva real si sa intelegeti ca nu o facem pentru bani ci o facem pentru ca sa incercam sa schimbam ceva in viziunea lumii asupra noastra. Am fost si eu la randul meu zburator sportiv, am experienta in domeniul aviatiei din 1987 si cu ajutorul domnului Alin Ionescu sper sa facem o lucrare demna de toata atentia. E-mailul meu este oliver_rarm@yahoo.com sau prin intermediul domnului Alin Ionescu, puteti sa ne contactati pentru informatii, poze si inscrisuri. Va multumesc anticipat si rog sa nu o tratati ca pe o gluma.

priescu

a scris la 2013-02-26 22:17:52

s-a intamplat pe 20 09 adevarul il stiu cei care au fost acolo daca mai traiesc,din diverse relatari stiu o varianta,posibil sa nu il aflu vreodata

Lascu Viorel

a scris la 2013-06-24 10:56:07

Pe www.airforce.ru/Форум/ Матчасть,am găsit seriile,numerele de bord,uzina unde au fost fabricate MiG-urile 19 P și PM care au fost în dotarea Aviației Militare din România.Aici apar cu ?,două aparate respectiv cele cu numărul de bord 0825 și 0906.Este posibil ca unul dintre acestea sau amândouă să fie cel care vă lipsește din centralizator.

Marius D

a scris la 2013-06-29 09:11:49

Ar fi fost foarte frumos ca despre MiG-19 sa se spuna in cateva cuvinte cate ceva din istoria sa operationala.Desi in dotarea RoAF nu s-a bucurat de o asa mare mediatizare,consider ca nu merita marginalizat.MiG-19 are meritul de a fi dus RoAF in era supersonica.Mi-as fi dorit mult sa-l vad evoluand dar din pacate a iesit foarte repede din prima linie.Oricum,un avion foarte interesant si cu un istoric destul de vast.

alinionescu

a raspuns la 2013-06-29 09:15:17

Intra pe Facebook la https://www.facebook.com/gheorgheion.vaida?fref=ts Acolo este de gasit un articol foarte bine documentat despre MiG-19 in serviciul Aviatiei Militare Romane. Am discutat cu autorul - fost pilot de vanatoare - in incercare de a urca articolul aici, pe site, dar nu am primit aprobare.

Lascu Viorel

a scris la 2013-07-18 22:00:53

Seriile de fabricație pentru MiG 19 P: 62210747 П №21 1957 Румыния 747 91.RdeV 62210748 П №21 1957 Румыния 748 91.RdeV 62210749 П №21 1957 Румыния 749 91.RdeV 62210750 П №21 1957 Румыния 750 91.RdeV музей 62210801 П №21 1957 Румыния 801 91.RdeV потерян 04.06.59 62210802 П №21 1957 Румыния 802 91.RdeV музей 62210803 П №21 1957 Румыния 803 91.RdeV 62210804 П №21 1957 Румыния 804 91.RdeV 62210806 П №21 1957 Румыния 806 91.RdeV 62210808 П №21 1957 Румыния 808 91.RdeV 62210809 П №21 1957 Румыния 809 91.RdeV 62210810 П №21 1957 Румыния 810 91.RdeV 62210825 П №21 Румыния? 0825 62210906 П №21 Румыния? 0906 62210924 П №21 1958 Румыния 924 91.RdeV 62211002 П №21 1958 Румыния 1002 91.RdeV 62211013 П №21 1958 Румыния 1013 91.RdeV 62211014 П №21 1958 Румыния 1014 91.RdeV Și pentru MiG 19 PM: 65211016 ПМ №21 1959 Румыния 016 91.RdeV потерян 06.04.65 65211017 ПМ №21 1959 Румыния 017 91.RdeV 65211018 ПМ №21 1959 Румыния 018 91.RdeV поврежден 12.08.60 музей 65211019 ПМ №21 1959 Румыния 019 91.RdeV потерян 28.05.70 65211020 ПМ №21 1959 Румыния 020 91.RdeV 65211021 ПМ №21 1959 Румыния 021 91.RdeV потерян 25.07.61 65211022 ПМ №21 1959 Румыния 022 91.RdeV потерян 13.09.60 65211023 ПМ №21 1959 Румыния 023 91.RdeV потерян 20.11.62 65211024 ПМ №21 1959 Румыния 024 91.RdeV потерян 22.07.70 65211025 ПМ №21 1959 Румыния 025 91.RdeV Așa cum le-am găsit pe www.airforce.ru/Форум/ Матчасть.

Cristi A

a scris la 2013-11-11 17:57:23

Stie cineva despre existent vreunui exemplar de MIG 19 in stare de zbor..?.....doar in posesia colectionarilor si organizatiilor cu dare de mana desigur.

Marius D

a scris la 2013-11-12 21:58:29

MiG-19 in stare de zbor nu cred sa existe,poate doar cele facute pe la chinezi.

Cristi A

a scris la 2013-11-14 17:41:30

Daca tot omagiem aviatia reactiva din Romania nu era mai potrivit ca la inceputul acestei pagini sa prezentati un MiG 19 cu inmatriculare romaneasca in locul celui Cehoslovac..?

alinionescu

a raspuns la 2013-11-14 17:42:36

Cu siguranta. Vom rectifica in cel mai scurt timp posibil si va multumim pentru sugestie.

Tiberiu Seremy

a scris la 2014-01-12 22:50:17

Stimati militari aviatori, stimati fosti colegi! La 82 ani pe care-i am,mai retin cate-una/alta din activitatea reg.93av. Giarmata in care am slujit 1957-1960 in f.de sef.grupa des.Av.Motor,ESc.I-in grad de Cpt.Cu reorg Div.97,am trecut rezerva,dupa ~10 ani activitate. Am ramas rupt de colegi,locuiesc in Oradea,am lucrat in Inst.Montaj industrial pana la 80 Ani ! Si-acum despre ale Esc.de Mig-19 Tims. Maiorul Pop Victor,a decedat la scurt timp dupa plecarea mea. Coleggi m-au informat: ar fi avut discutii in fam.era casatorit, la o aterizare ratata-lunga, a intrat in rampleul de CF ce duce spre Radna !A fost un om si un militar pilot desavarsit ! Ma mira faptul Virag Mihai, cred ca este fiul ofiterului pilot-tot in esc I-a Maior Virag Mihai, decedat mai demult in paralizie.Prin 1955 la reg. din Caransebes, in urma unei misiuni a ramas fara combustibil, a aterizat fortat intr-o padure in zona Fagetului. A defrisat copacii, a scapat nevatamat, in acea zi a fost dus la Comandt.felicitat pt. misiune,premiat si decorat apoi ci ord. Muncii !!! Dupa toate acestea, sa mori in pat ! Aceasta ne este soarta ! Cazul Maiorului Croitoru Viorel, care dupa turul de pista cu av.Mig 19 in ved. zborului de noapte, la cap de pista, av. a luat foc, el stropit cu kerosen si vapori aprinsi arzandu-i fata si mainile. Am partic.impreuna cu of.th de av.Lt Bela Andrei si lt.maj.Mali Carol la salvarea lui Croitoru. Scriam ~21 Sept.'59, A fost clasat avionul distrus. Cauza, a cedat Rez.Principal care este din cauciuc, presurizat la cca 0,3 atm. Radiatorul de ulei fiind in petrol, acesta era fierbinte,[cald] facilitand vaporizarea si arderea. Tuburile de munitie, pocneau sub picioare pe aripa, apoi, s-a declansat urgia. O dubla comanda era in apropiere,petrolul curgea aprins sub el,in timp ce-l degajam-tras,mai veni 2-3 militari/ofiteriin ajutor. Viorel a fost trimis la spital,col.Orhei-Ctin,cdt. de reg.si conduc. zborului, s-a apropiat la cca 80m,s-a adapostit in iarba langa atasul motocicletei! Fiind la primirea av.m-am tarat pana la Dansu pt. a-i raporta ca dintr-odata tot av. a fost cuprins de foc,in timp se se faceau operatiile oprire motoare,impreuna cu of.Tehnic aflat pe scara. Si varful amp. vertical, cabina, aripi, cavitatea de escamotare tren etc.In graba, retin, am retras si caruciorul de Oxigen si aer comprimar,de langa avion. S-a degajat si un alt av. Mig 19 din apropiere, a trebuit sa ma "rastesc"la tractorist,i-a fost frica sa se apropie ! Un amanunt, rezervorul inca era in garantie ! Comisia Sov. o rusoaica, tenta sa sustina sabotaj,s-a descop.apoi, in prezenta ing.sef al av.Col.Soima, ca si la alte av.controlate, s-a gasit rezervorul rascopt-tendinte de fisura. La fata locului, am actionat promt,organizat, dar seara acasa, vorbeam cu lt.mai Mali cam balbait !? In tot cazul, numai norocul ne-a salvat! Candva, vazusem ca cineva a postat-Maiorul Croitoru Viorel a ars si decedat.Nu, a fost doar clasat. Mi-ar face mare placere, daca Dl.Inginer av. Blidescu Nicolae traieste, citeste aceste randuri si mi-ar scrie cateva cuvinte, Om de Exceptie,si militar-specialist desavarsit. Inca atunci, era doar of.tehnic, pe functia de Ing.Escadrila ! O greseala cu data primirii Av.Mig-19 Gearmata. An i958,cand toata escadrila era la Deveselu pt. trecere pe acest Av. Toamna, ne-am returnat pe Gearmata. Am primit 12 av. Mig 19-P Cinste si Onoare aviatiei Romane !.

alinionescu

a raspuns la 2014-01-12 22:52:01

Va salut cu respect si va multumesc pentru informatiile pretioase pe care ni le-ati scris! Va rog sa ne mai scrieti din amintirile dumneavoastra din acea vreme - sunt foarte importante!

Marius D

a scris la 2014-02-15 22:23:27

"1002" este de fapt Li-2.MiG-19 "1002" nu am avut."1009" este corect.

alinionescu

a raspuns la 2014-02-15 22:25:44

Ai vreo fotografie cu 1009?

Marius D

a scris la 2014-10-31 10:32:45

Nu,din pacate.

Mihail

a scris la 2014-11-03 23:16:20

Deci, pana la urma cele 12 aparate MiG-19PM si 5 aparate MiG-19P (lotul 2) au sosit in 1959 sau 1960 ?... Si eu stiu tot de 1960 dar dvs.scrieti altceva in infografie!... Martorii spun tot de 1960...

alinionescu

a raspuns la 2014-11-03 23:19:13

Lotul 2, cum il numiti dumneavoastra, a sosit in anul 1959, dupa informatiile de care dispunem la ora actuala. Care sunt martorii despre care vorbiti? Poate putem corecta o eventuala inexactitate. Va multumim!

Mihail

a scris la 2014-11-12 22:57:48

"În anul 1960 sosesc pe aerodromul Deveselu 10 avioane MIG19PM cu numerele: 016, 017, 018, 019, 020, 021, 022, 023, 024, 025." Citez ceea ce a spus la 29.07.2012 dl.comandor in rez. Nicola Tudor, adica in primele comentarii la acest subiect.

Mihail

a scris la 2015-02-07 22:04:34

Am citit despre faptul ca personalul de intretinere si reparatii din cadrul unitatilor care exploatau MiG-19 a dus o adevarata lupta pentru a mentine aceste aparate in stare de zbor. Dupa livrarea avioanelor in 1958 - 1959, sovieticii "au uitat"sa ne trimita si piesele de schimb pentru ele precum si documentatia tehnica necesara pentru activitatile de reparatii. Dupa numeroase demersuri la nivel inalt, sovieticii au livrat doar o cantitate minima de piese de schimb si consumabile (insuficienta insa) iar documentatia tehnica a fost de asemenea obtinuta doar dupa negocieri la nivel inalt si dupa tergiversari ale partii sovietice. Sovieticii au dus aproape permanent actiuni de "sabotare" a capacitilor operationale ale aviatiei romanesti, prin livrarea de avioane militare SH in loc de avioane noi, prin livrarea foarte anevoioasa de piese de schimb si consumabile pentru aceste aparate, prin livrarea cu intarziere a documentatiilor tehnice necesare pentru intretinerea si repararea materialului volant sau prin livrearea unor documentaii incomplete, prin implementarea (pana in 1958)de catre asa zisii consilieri sovietici, a unui sistem de organizare si conducere a aviatiei militare defectuos si lipsit de eficienta si operativitate.

Tiberiu Seremy

a scris la 2015-02-09 22:30:53

Un caz grav,iesit din comun. Era prin '55-'56,eram Of.Tehnic de patrula la reg 277Av.Craiova.Intr-o zi de zbor,Cdt. de Regiment urma sa controleze un tanar pilot intr-o D.Comanda MIG-15.[era regimentul in care faceau trecere pe reactoare-pilotii tineri] Inainte de start,cu ofiterul tehnic pe scara, doi mecanici la cale, se facea proba franelor. Unul din mecanici, n-a observat semnul Of.Tehnic pt.indepartarea calelor din fata rotolor.Pt a-l atentiona,celalalt militar,dorind sa-l atentioneze, din graba,a uitat sa respecte distanta fata de difuzor, fiind astfel supt in galeria prizei de admisie! Cei din cabina si of.Tehnic,au sesizat scaderea turajului si urcarea temperaturii. Uitandu-se in laturi,acesta a sesizat semnele mele si ale ing. de Regiment sa opreasca motorul.Noi, eram in apropiere, am vazut toata faza. Smulgerea militarului, a fost atat de rapida, una din cisme i-a ramas pe beton! In graba, am tras afara pe baiat din galeria difuzorului, era inconstient, ochi holbati, nasturi lipsa iar fata-nasul contuzionat,a dat cu fata in carenajul transversal pt.comenzi. A fost spitalizat cateva zile, a scapat fara alte urmari mai grave. Pana atunci, nu auzisem de asemenea accident. !

Moldovan Corneliu

a scris la 2017-08-08 16:58:29

Buna ziua, sunt interesat de accidentul aviatic in care a decedat pilotul militar Vieru Constantin, prabusit undeva in zona Baia Mare in 13 Iunie 1960

alinionescu

a raspuns la 2017-08-08 17:01:41

Buna seara! Din pacate, nu ne este cunoscut numele pilotului la care faceti referire. Cu ce aeronavă a cazut?

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca