MiG-21

MiG-21




Comentarii:

Maricel Vatavului

a scris la 2011-12-23 16:58:03

Cu acest aparat de zbor m-am lansat in cariera profesionala.

Biscuit

a scris la 2012-03-14 20:08:30

Mikoian-Gurevici MiG-21 este un avion de v├ón─âtoare din genera╚Ťia a treia, ini╚Ťial construit de c─âtre Biroul Mikoian ╚Öi Gurevici din Uniunea Sovietic─â. Primul avion cu arip─â delta (numit Ye-4, scris─â ╚Öi E-4) zboar─â ├«n 14 iunie 1956, iar produc╚Ťia MiG-21 ╚Öi intrarea ├«n serviciu au loc ├«n 1959. Peste 10.000 de aparate MiG-21 au fost construite ├«n fosta URSS precum ╚Öi, sub licen╚Ť─â, ├«n Cehoslovacia, India ╚Öi China. MiG-21 a fost v─âzut frecvent ├«n R─âzboiul din Vietnam ╚Öi a fost unul din cele mai avansate avioane ale acelui timp. Oricum, foarte mul╚Ťi dintre pilo╚Ťii nord-vietnamezi experimenta╚Ťi preferau zborul cu MiG-17, datorit─â prea marii ├«nc─ârc─âri a aripii la Mig-21. Cu asemenea ├«nc─ârcare pe arip─â, MiG-21 era mai pu╚Ťin agil ╚Öi manevrabil dec├ót MiG-17. Folosind aripa delta sovietic─â au realizat primul lor aparat capabil at├ót de interceptare c├ót ╚Öi v├ón─âtoare aerian─â. Fiind un avion u╚Öor, putea atinge Mach 2 utiliz├ónd o relativ u╚Öoar─â post-combustie ╚Öi a fost comparabil cu Dassault Mirage III produs ├«n Fran╚Ťa. A fost de asemenea utilizat intensiv ├«n conflictele din Orientul Mijlociu ├«n anii 1960 ╚Öi 1970, de for╚Ťele aeriene ale Egiptului, Siriei ╚Öi Irakului ├«mpotriva Israelului. Avionul a fost cu mult dep─â╚Öit de F-15 Eagle (proiectat la 10 ani dup─â MiG 21, pentru a contracara MiG-25-ul). For╚Ťele Aeriene Indiene au utilizat la scar─â larg─â acest avion dup─â folosirea lui cu rezultate bune ├«n r─âzboiul din 1971. ├Än acest r─âzboi se remarc─â prima lupt─â aerian─â ├«ntre supersonice, mai exact, ├«ntre un MiG-21 ╚Öi un F-104, MiG-ul dobor├ónd aparatul de produc╚Ťie american─â. De asemenea MiG 21 a fost folosit ╚Öi ├«n invazia sovietic─â asupra Afganistanului, dar este surclasat de mai noile MiG-23 (ultimele variante) ╚Öi MiG-27. Ca ╚Öi multe alte avioane proiectate ca interceptoare MiG-21 avea o raz─â scurt─â de ac╚Ťiune, la aceasta ad─âug├óndu-se ╚Öi un defect de proiectare la nivelul rezervorului de combustibil (dac─â consumul dep─â╚Öea dou─â treimi centrul de greutate se deplasa ├«n spate ╚Öi avionul devenea necontrolabil), de aici rezult├ónd doar 45 de minute de zbor ├«n condi╚Ťii ideale. Aripa delta a fost excelent─â pentru un interceptor cu bune performan╚Ťe ascensionale, ├«ns─â orice viraj duce la pierderea vitezei. Totu╚Öi, greutatea redus─â a aparatului face ca la o ├«nc─ârc─âtur─â de dou─â rachete AA-2 ╚Öi cu rezervoarele la jum─âtate s─â poat─â urca cu o rat─â de 17.670 de metri pe minut, comparabil cu prima variant─â de F-16. Din cauza lipsei de informa╚Ťii de la data proiect─ârii ╚Öi introducerii ├«n serviciul activ, caracteristicile avionului au fost de multe ori ├«ncurcate (de c─âtre NATO ╚Öi ÔÇ×blocul vesticÔÇŁ) cu acelea ale aparatelor similare produse de Sukhoi. De exemplu reputata publica╚Ťie ÔÇ×Jane's All the World's Aircraft 1960-1961ÔÇŁ descrie ÔÇ×FishbedÔÇŁ-ul (numele de cod dat de NATO MiG-ului 21) ca fiind un proiect Sukhoi, ╚Öi folose╚Öte o imagine a Su-9 "Fishpot". Dimensiuni Echipaj: 1 Lungime cu sonda pitot: 15,76 m Lungime f─âr─â sonda pitot: 12,29 m ├Än─âl╚Ťime: 4,13 m Anvergur─â: 7,15 m Suprafa╚Ť─â arip─â: 23 m┬▓ Alungire arip─â: 2,23 Ecartament: 2,79 m Ampatament: 4,71 m Mas─â Gol: 5350 kg Maxim─â la decolare: 9400 kg Performan╚Ťe Viteza maxim─â de urcare la nivelul marii: 7200 m pe minut Plafon practic de zbor: 18.200 m Distan╚Ťa la decolare: 800 m Propulsie Motor cu reactie MNPK Soiuz (Tumanski/Gavrilov) R-13-300 cu un cuplu de 39,92 kN cu postcombustie Combustibil ╚Öi ├«nc─ârc─âtur─â Cantitatea intern─â de combustibil: 2600 l Cantitatea extern─â de combustibil: p├ón─â la 1470 l ├«n trei rezervoare suplimentare Greutate maxima ridicata: 2000 kg Armament un tun de calibrul 23mm(GSh-23L) x2 rachete(K-13A) x2 500 kg de bombe

alinionescu

a raspuns la 2012-03-14 20:11:31

Foarte interesante informaţiile, în special cea legată de defectul de construcţie. Care este sursa acestei informaţii? Vă mulţumim pentru interes! Echipa "Aripi Argintii".

Biscuit

a scris la 2012-08-26 12:09:28

Va multumesc pentru aprecieri!

oliver armand

a scris la 2012-11-12 21:11:30

Pentru domnul Biscuit...de unde ai informatiile astea eronate cu Mig-21 ca devenea instabil la consumarea unei mari cantitati de combustibil? Sau ca avionul pierdea viteza la viraj? Orice avion pierde din viteza la viraje. Ce zici daca nu mai citesti pe net asemenea prostii si iei de la surse mai sigure? Ca m-am saturat de "viteji" ca voi! Tatal meu, Marcoci Stelian a zburat Mig-ul 21 in cele mai multe variante disponibile in tara si la rusi a zburat Mig-21S. Iti spun un exemplu. La Bacau tatal meu a ratat aterizarea cu Mig-21 de trei ori pentru ca fiind aeroport militar si civil in acea perioada, se intersectau zborurile. In acel moment a dat pe gaz 55% si in planare pentru ca economie maxima de combustibil. A fost contactat de turnul de control daca mai poate rata inca o data fata de cele trei ratari, iar tatal meu a raspuns: "-Nu mai pot, aterizez pe cel care e inaintea mea. " Bineinteles, a glumit, dar imi spunea clar...Mig-21 nu avea 45 de minute cu combustibil de 2600 litri intern fara rezervor sub fuselaj, ci avea doar 38 minute maxim! Apoi Mig-21 avea un rezervor sub fuselaj de 900 litri si inca doua rezervoare sub planuri de 450 litri. Ca o nota...tatal meu a reusit cu Mig-21 sa urce si sa se mentina stabil la inaltimea de 21.000 metri, iar viteza maxima pe care a putut-o atinge in palier a fost de 2350 km/h. Putea acest lucru numai daca motorul era reglat pentru asemenea inaltimi. Inca o chestie. Mig-21S cu care a zburat tatal meu la rusi avea capabilitati nucleare si putea lua o bomba nucleara RN-25 de 1,5 megatone in locul rezervorului de sub fuselaj si pe un pilon special. Singurii care au avut in dotare asemenea aparate au fost bulgarii, polonezii si est germanii de atunci. Aparatele in caz de razboi nuclear aveau misiunea sa atace dupa caz, cum era cu est germanii. Acestia aveau de exemplu misiunea sa atace Italia si apoi sa se catapulteze dupa terminarea misiunii, din cauza razei limitate a Mig-ului 21. Mai vreti informatii? Am destule si multe nu sunt scrise pe net!

oliver armand

a scris la 2012-11-12 21:11:00

Hai sa va spun povestea adevarata cu Mig-ul 21bis, de ce nu a fost livrat armatei romane precum si alte variante superioare ca S, SM, SMT. Conform politicii sovietice de atunci, orice aparat militar livrat unor tari aliate si prietene, trebuia tinut secret. Ori relatiile URSS si Chinei de atunci erau inca incordate si in anii '70. Insa Fortele Aeriene Romane de atunci, au lasat o delegatie chineza in anul 1976 sa inspecteze in detaliu Mig-21MF. Lucru pentru care URSS nu a mai aprobat sa luam aparate de ultima generatie din seria Mig-21. Si inca ceva...dar asta in alt domeniu. Mig-21 daca intra in vrie plata, numai la o tura de vrie pierdea 2000 de metri. Sunt multe detalii pe care le stiu despre aproape orice avion, insa nu am fost intrebat.

oliver armand

a scris la 2012-11-15 21:48:03

Un alt amanunt interesant despre Mig-21...se intampla foarte rar, chiar Doru Davidovici (Dumnezeu sa-l ierte), bun prieten cu tatal meu, i s-a defectat capsula barometrica la inaltime mica si totul in cabina, inclusiv mansa s-au incins si obligatoriu a folosit manusi de protectie cu 2 straturi.

Oliver Armand

a scris la 2012-11-15 21:48:37

Pentru a nu se mai spune aiureli despre intaietatea primei lupte intre avioane supersonice, doresc cu aceasta ocazie sa dezvalui realitatea intr-una din tratatele de aviatie scrise de mine (din sapte cate am scris).Prima lupta intre avioane supersonice a avut loc in Vietnam pe 23 aprilie 1966 intre 2 Mig-21PF vietnameze care au atacat 4 avioane de lupta F-4C Phantom II in timp ce acestea escortau avioane de cercetare si bruiaj electronic RB-66 Destroyer. Bineinteles, lupta aceasta nu o gasiti pe net si nici rezultatul acestei confruntari nu o spun. Poate daca-mi public lucrarea, veti avea ocazia sa cunoasteti multe adevaruri despre acest razboi si nu numai.

Oliver Armand

a scris la 2012-11-25 11:30:26

Mig-21 era in stare in caz de alarma sa ajunga de la Bacau la Bucuresti in 15 minute cu tot cu decolare. Insa cantitatea de combustibil in acest caz era aproape ca si terminata pentru ducerea unei lupte aeriene, putand doar intercepta tinta cum erau de exemplu contraatacul unui bombardier inamic.

Misha

a scris la 2013-01-23 18:10:40

Nu ma pricep, atata zboara un Mig 21? 38-45 de minute sau nu am inteles bine?

alinionescu

a raspuns la 2013-01-23 18:12:41

Este vorba de autonomia cu combustibil transportat intern, in rezervoarele din fuselaj si planuri. Pentru marirea autonomiei, se acroseaza un rezervor suplimentar de 490 sau 800 litri sub fuselaj si alte doua de 490 litri sub planuri.

Oliver Armand

a scris la 2013-01-29 21:43:20

Domnul Misha, decolarea lui Mig-21 in tara noastra se facea cu rezervor sub fuselaj, parca de 490 litri sub fuselaj, cum spunea domnul Alin Ionescu, dar acesta deja se termina la decolarea avionului. Sovieticii pentru ca sa nu incomodeze la zbor, largau acest rezervor de sub fuselaj, pe cand la noi, era interzis. Costa mult un astfel de rezervor suplimentar. Chiar tatal meu a facut o demonstratie in formatie la rusi cu Mig-21 cu rezervorul de sub fuselaj nelargat. La un moment dat, tatal meu a fost intrebat cate ore avea pe Mig-21. "25 de ore" raspunsul. La care pilotul sovietic...fugi bah de aici...voi sunteti secretosi! Pur si simplu nu le venea sa creada de ce eram noi in stare ca piloti cu Mig-21.

Vali

a scris la 2013-02-08 22:12:15

Cum adica decolarea se facea cu rezervor suplimentar sub fuselaj? Rezervoarele suplimentare erau acrosate la nevoie in functie de zbor.

Oliver Armand

a scris la 2013-02-09 13:57:25

Da domnule Vali, se faceau decolari la noi de regula cu rezervoare de 490 litri pe care nu aveam voie sa le largam. Acestea se terminau deja cand avionul decola...asta cu referire numai la Mig-21.

Vali

a scris la 2013-02-11 15:27:22

Poate nu te-ai exprimat tu cum trebuie sau nu am inteles eu contextul in care ai dat explicatia, dar totusi, rezervoarele suplimentare erau puse la nevoie in functie de misiuni, nu doar pentru decolare.

Oliver Armand

a scris la 2013-02-13 14:37:08

Ok, atunci iti dau explicatie pe masura. Decolarile la noi in tara se faceau de regula cu rezervoare de 490 litri dispuse sub fuselaj si care se terminau dupa decolare. Nu aveam voie sa largam rezervoarele din cauza pretului acestora. Destul de rar se faceau decolari fara rezervor suplimentar sub fuselaj si se faceau decolari in aproape toate misiunile cu aceste rezervoare. Nu spun si motivul. Dupa ce termin cartea, vei stii si vei fi lamurit intru totul despre ce si cum in aviatia reactiva romana. La misiuni de lunga durata se facea in special cu varianta Mig-21C (RF) cu 3 rezervoare suplimentare, 2 sub planuri de 490 litri si unul sub fuselaj de 800 litri. Lamurit acum?

Vali

a scris la 2013-02-14 14:48:33

Hai sa iti dau eu o explicatie pe masura legat de rezervoarele suplimantare. In vremurile de acum, rezervoarele suplimentare sunt obligatorii pentru ca oferim serviciul de politie aeriana pentru alte tari membre NATO si misiunile au o durata mare de timp. In trecut, cand nu ofeream acest serviciu, acestea erau obligatorii pentru misiuni cu durata mai mare de o ora si jumatate. Spre exemplu pentru misiuni de 40 minute nu aveai nevoie de rezervor suplimentar. Mai mult decat atat, MIG-ul consuma in jur de 300 l in decolare pana la altitudinea de siguranta (flaps bagat si tren escamotat) si toate aceste lucruri le spun un fost pilot de MIG-21 care are la activ peste 3000 ore pe aceasta aeronava. Pentru mai multe detalii pot prezenta mai multe filmari de pe un fost aerodrom in care nu o sa vezi in nici un moment vreun rezervor suplimentar pe aeronava.

Vali

a scris la 2013-02-14 14:48:42

Apropo, cred ca mai util ar fi un forum pentru astfel de discutii.

alinionescu

a raspuns la 2013-02-14 14:50:26

Aveti mare dreptate, dar echipa A2 este atat de mica la ora actuala, incat moderarea unui forum nu este (inca) posibila. Oricum, va multumim pentru informatii!

Oliver Armand

a scris la 2013-02-15 10:15:48

Cu siguranta domnule Vali, daca ati fost pilot pe 21, generatia dumneavoastra e mai noua decat cea din anii 70, corect? Intrebati unul care e din generatia 63-70 si o sa vedeti si de ce nu largam noi rezervoarele suplimentare pe acele timpuri. E binevenit oricand, asa cum am mai spus, un comentariu in plus de la generatiile mai noi, cu siguranta am ce invata si nu numai eu. Asa ca respect si sper sa ne impartasim cateva impresii cand voi reveni in tara. Cu bine domnule Vali.

Vali

a scris la 2013-02-15 19:16:39

Nu era vorba de largarea rezervoarelor suplimentare ci de conditiile in care se foloseau.

Oliver Armand

a scris la 2013-02-19 17:45:58

Desigur domnule Vali, ar fi o greseala sa spun ca nu se largau niciodata rezervoarele suplimentare. Ele se largau in functie de misiune, insa erau dupa cum stiti multe restrictii pe timpul comunismului la noi.

Vali

a scris la 2013-02-21 22:01:09

La un moment dat chiar era strict interzisa decolarea cu fortajul cuplat. Noroc cu pistele lungi :)

Cristi A

a scris la 2013-11-14 17:40:57

Domnule Oliver Armand , ma ''mananca'' limba sa va descos despre o multitudine de informatii despre istoria MiG-ului 21 insa deocamdata nu doresc sa va irit mai tare decat a facut-o dl. Biscuit...(???). Respect tacerea dvs. vis-à-vis de anumite raspunsuri pe care nu doriti sa le dati ( sau , in orice caz nu aici sa inteleg ) insa imi permit sa va intreb care este cartea de care ne vorbiti si pe care sunt nerabdator sa o achizitionez.Nu este o ironie. Cu stima.

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca