MiG-23

 

AVIONUL SUPERSONIC DE VÂNĂTOARE CU GEOMETRIE VARIABILĂ MiG-23

 

Avion de vânătoare supersonic de generaţia a treia, MiG-ul 23 s-a ridicat de la sol în zborul de încercare la data de 10 iunie 1967, intrând în serviciul operativ al Fortelor Aeriene Sovietice (VVS) peste trei ani. A fost construit în peste 5000 de exemplare în fabrici din URSS, fiind exportat în peste 30 ţări.

 

DESCRIERE TEHNICĂ

 

 

Echipat cu motorul turboreactor cu dublu flux şi postcombustie Tumansky R-29-300, MiG-ul 23 este primul avion pentru care Biroul de Proiectări OKB MiG renunţă la soluţia constructivă cu priză de admisie inelară în bot, adoptând două prize de aer laterale, de mari dimensiuni, în construcţia lor incluzându-se capcane de strat limită, abandonându-se astfel vechiul concept pentru restul aparatelor din serie. În loc, în interiorul radomului dielectric din bot este instalat un radar Safir-23D ce poate detecta ţinte aeriene la mare distanţă, lucru ce permite lansarea de rachete aer-aer Vympel R-23 dincolo de raza vizuală (BVR). De asemenea, este primul avion de vânătoare supersonic la care s-a implementat aripa cu geometrie variabilă, proiectată a permite adaptarea unghiului de săgeată funcţie de regimul de zbor prin intermediul unor mecanisme hidraulice. Astfel, aripa MiG-ului 23 poate fi comandată de pilot pentru a se poziţiona pe unghiuri de incidenţă de 16 (decolare-aterizare), 45 (zbor subsonic la viteze mari) şi 72 grade (zbor supersonic).

Este dotat cu un tun de calibru 23 mm tip Gryazev-Şipunov GŞ-23L, montat sub fuselaj, tun ce dispune de o unitate de foc de 200 proiectile, putând fi acroşate şi rachete aer-aer tip R-23 şi R-60 pe cele doua lansatoare de sub aripi (câte-o grindă montată pe intradosul secţiunii fixe de la încastrarea fuselajului cu aripa, secţiune ce conţine mecanismul de acţionare a aripii) şi fuselaj (două puncte de acroşare). Sub radom şi în faţa nişei jambei de bot se găseşte un locator în infraroşu tip TL-23. Cabina este dotată cu avionică modernă de navigaţie şi tragere, precum şi cu un scaun de catapultare îmbunătăţit tip KM-1M.

 

Din punct de vedere constructiv, MiG-ului 23 îi era caracteristică deriva cu alungire mare, contraderiva pliabilă (la decolare şi aterizare, precum şi în rulaj) de sub fuselajul posterior, precum şi trenul de aterizare principal, ale cărui jambe se escamotau în fuselaj şi aveau o construcţie specială, neuzuală. 

 

CARACTERISTICI TEHNICO-TACTICE

 

Echipaj

1 pilot

Anvergură

14,00 m (unghi minim) – 8,17 m (unghi maxim)

Suprafaţă portantă

27,26 m2

Lungime

17,20 m

Înălţime

4,82 m

Greutate gol

9500 kg

Greutate maximă la decolare

18400 kg

Viteză maximă (cu postcombustie)

2500 km/h (M 2,35)

Viteză ascensională

210 m/s (cu postcombustie)

Plafon de serviciu

17500 m

Distanţă maximă de zbor (cu 3 RS)

2500 km

Autonomie de zbor (cu 3 RS)

4,25 ore

Motorizare

1 x Tumansky R-29-300

Tracţiune (cu postcombustie)

1 x 12500 kgf

Armament

1 x GŞ-23L (tun calibru 23 mm)

 

2500 kg încărcătură ofensivă A/A sau A/S

 

 ÎN SERVICIUL OPERATIV AL AVIAŢIEI MILITARE ROMÂNE

 

 

România a achiziţionat în anul 1979 două variante, una de simplă comandă (MiG-23 MF) şi una de dublă comandă (MIG-23 UB), totalizând 46 aparate de zbor – 36 simple MF şi 10 duble UB – ce au intrat în dotarea Escadrilelor 1 şi 2 ale Regimentului 93 Aviaţie Vânătoare, Vânătoare-Bombardament de pe Giarmata şi a Escadrilelor 1 şi 2 din Regimentul 57 Aviaţie Vânătoare, Vânătoare-Bombardament, cu baza pe aerodromul Mihail Kogălniceanu. Pentru trecerea pe acest tip de avion, un număr de 47 de piloţi, ingineri şi tehnici din Regimentul 57 Aviaţie Vânătoare, Vânătoare-Bombardament au urmat cursul de cunoaştere a avionului MiG-23, variantele MF şi UB, curs desfăşurat în perioada 3 august – 21 septembrie la Lugovaia, Kazahstan, şi în URSS, primele avioane – două duble – sosind pe calea aerului pe data de 23 ianuarie 1979, aterizând pe aerodromul Mihail Kogălniceanu. Peste numai o lună, pe 23 februarie, avea să se execute primul zbor cu MiG-ul 23 UB, pentru ca la puţină vreme după acest eveniment, în perioada 1 martie – 30 mai, să se desfăşoare cursul de cunoaştere şi exploatare la sol şi în zbor a avionului, curs organizat şi susţinut de către personalul Regimentului 57 pe aerodromul Mihail Kogălniceanu.

Pe data de 19 mai 1979, pe MK au sosit 14 MiG-uri 23 MF, cele 14 avioane intrând în înzestrarea Escadrilei 1 a regimentului bazat aici. În contrapartidă, 14 avioane MiG-21 M au fost predate Centrului de Instrucţie de la Bacău.

În perioada următoare, conform planificării, şi Regimentul 93 Aviaţie Vânătoare, Vânătoare-Bombardament de pe Giarmata a primit în exploatare avioane MiG-23. Astfel, au intrat în dotarea regimentului bazat pe aerodromul din vestul ţării două avioane MiG-23UB (17 iulie) şi 12 avioane MiG-23MF în luna septembrie a anului 1979, precum şi în lunile februarie, martie şi mai ale anului 1980, avioanele fiind repartizate Escadrilei 1. Completarea dotării cu aparate de zbor tip MiG-23 s-a făcut în anii 1981 şi 1983, când patru simple MiG-23 MF şi o dublă MiG-23 UB au fost repartizate Regimentului 57, în timp ce patru simple MiG-23 MF au intrat în dotarea Regimentului 93. În anul 1983, şi Escadrila a 2-a din Regimentul 57 a executat trecerea pe avionul MiG-23. Ultimele aparate de zbor tip MiG-23 ce au intrat în dotarea Forţelor Aeriene Române au fost două duble (numerele de bord 311 şi 512), importate din Ucraina, ce au completat dotarea Regimentului 93 de pe Giarmata, umplând un gol în ceea ce priveşte nevoile de aparate cu dublă comandă destinate instruirii în aer.

Avioanele MiG-23 au activat în serviciul operativ al Forţelor Aeriene Române în perioada 1979 – 2001, fiind scoase din dotare ca urmare a reducerilor operate în cadrul reorganizării Forţelor Aeriene Române.

 

VARIANTE EXPLOATATE

 

MiG-23 MF – varianta cu simplă comandă. A fost importat un număr de 36 aparate de zbor.

 

MiG-23 UB – varianta cu dublă comandă. A fost importat un număr de 10 aparate de zbor.

 

Nr. crt.

Nr. crt.

Număr de bord

Variantă

Seria de fabricaţie

Data intrării în serviciu

Observaţii

1

1

174

MF

390217174

12.07.1979

Stocat - Giarmata

2

2

175

MF

390217175

12.07.1979

Stocat - Giarmata

3

3

190

MF

390217190

14.03.1980

Stocat - Giarmata

4

4

191

MF

390217191

01.03.1980

Giarmata gateguard

5

5

192

MF

390217192

14.03.1980

Stocat - Giarmata

6

6

193

MF

390217193

14.03.1980

Stocat - Giarmata

7

7

194

MF

390217194

14.03.1980

Stocat - Giarmata

8

8

195

MF

390217195

14.03.1980

Stocat - Giarmata

9

9

196

MF

390217196

14.03.1980

Stocat - Giarmata

10

10

197

MF

390217197

14.03.1980

Stocat - Giarmata

11

11

198

MF

390217198

14.03.1980

Stocat - Giarmata

12

12

199

MF

390217199

15.03.1980

Stocat - Giarmata

13

13

201

MF

390221021

03.12.1981

Prăbuşit

14

14

203

MF

390221013

04.12.1981

Stocat - Giarmata

15

15

205

MF

390221015

05.12.1981

Stocat - Giarmata

16

16

207

MF

390221017

06.12.1981

Stocat - MK

17

17

222

MF

390215222

30.06.1979

Stocat - Giarmata

18

18

223

MF

390215223

01.07.1979

Prăbuşit

19

19

224

MF

390215224

02.07.1979

Stocat - MK

20

20

225

MF

390215225

03.07.1979

Stocat - Giarmata

21

21

240

MF

390215140

04.07.1979

Stocat - Giarmata

22

22

241

MF

390215141

05.07.1979

Stocat - Giarmata

23

23

242

MF

390215142

06.07.1979

Stocat - Giarmata

24

24

243

MF

390215143

07.07.1979

Stocat - Giarmata

25

25

246

MF

390215146

08.07.1979

Stocat - Giarmata

26

26

247

MF

390215147

09.07.1979

Stocat - Giarmata

27

27

258

MF

390224058

19.10.1982

Stocat - Giarmata

28

28

259

MF

390224059

20.10.1982

Stocat - Giarmata

29

29

260

MF

390224060

21.10.1982

Stocat - Giarmata

30

30

261

MF

390224061

22.10.1982

Stocat - Giarmata

31

31

406

MF

390224606

23.10.1982

Stocat - MK

32

32

407

MF

390224607

24.10.1982

Stocat - MK

33

33

409

MF

390224609

26.10.1982

Stocat - Giarmata

34

34

410

MF

390224610

27.10.1982

Stocat - Giarmata

35

35

926

MF

390213926

10.07.1979

Stocat - MK

36

36

927

MF

390213927

11.07.1979

Prăbuşit

37

1

110

UB

A1037910

17.07.1979

Prăbuşit

38

2

111

UB

A1037910

17.07.1979

Stocat - Giarmata

39

3

135

UB

A1037835

28.03.1979

Stocat - Giarmata

40

4

136

UB

A1037836

29.03.1979

Stocat - Giarmata

41

5

137

UB

B1038437

30.09.1985

Stocat - Giarmata

42

6

140

UB

A1038140

02.12.1981

Prăbuşit

43

7

160

UB

A1038260

19.10.1982

Prăbuşit

44

8

182

UB

A1038322

15.08.1983

Distrus

45

9

311

UB

7902311

29.12.1995

Stocat - Giarmata

46

10

512

UB

9903512

29.12.1995

Stocat - Giarmata

 

 

NOTĂ: informaţiile de mai sus nu sunt complete şi pot conţine date eronate. Rugăm respectuos pe toţi cei ce au conoştinţe despre istoricul operativ al avionului supersonic de vânătoare-bombardament cu aripă cu geometrie variabilă MiG-23 în România să contribuie la completarea şi/sau corectarea datelor de mai sus, contactându-ne. Vă mulţumim!

 

 

 




Comentarii:

filip ion sandu

a scris la 2012-04-01 22:41:32

In 23 august 1985 12 MIG 23 au participat la parada,in formatie compacta,4 valuri de cite 3 avioane,zburind la joasa inaltime.In Mamaia efectul a fost teribil asupra turistilor,avioanele aparind brusc dinspre Constanta in dreptul pescariei,si deplasindu-se pe deasupra golfului in directia rafinariei Petromidia,cam la 100 m altitudine.

alinionescu

a raspuns la 2012-04-01 22:46:01

Trebuie să fi fost o imagine superbă! Eu îmi aduc aminte de o trecere pe deasupra fostei Academii de Înalte Studii Militare (actuala UNAp)a unor formaţii de MiG-23, 3 formaţii a câte 3 aparate - imaginea încă o mai am pe retină! Au trecut atât de jos încât am crezut că vor lua antenele de pe blocurile din jur! Vă mulţumim!

Marius D

a scris la 2012-11-18 15:42:34

Acum ca MiG-urile 23 de pe Giarmata au fost taiate,ma intreb ce s-o intampla cu cele cateva ramase pe MK.Oare dubla "137" o fi scapat desi ma cam indoiesc...

alinionescu

a raspuns la 2012-11-18 15:43:13

Nu avem informatii cum ca au fost taiate MiG-urile 23 de pe Giarmata. Ne puteti da detalii?

Marius D

a scris la 2012-11-18 19:10:18

Stirea a aparut aici: http://romanian-spotters.forumer.ro/t6966-bye-bye-mig-23

Marius D

a scris la 2012-12-05 21:44:55

D-le oliver armand despre MiG-urile 23 ce ne puteti spune?Multumesc.

oliver armand

a scris la 2012-12-07 22:15:18

Marius, ne cunoastem de atata timp si logic, cand am timp iti scriu, e OK?

Oliver Armand

a scris la 2012-12-11 21:35:52

Si asa cum promisesem...despre Mig-23. Conform datelor detinute de mine, Mig-23, asa cum s-a spus in mass media erau complementare Mig-ului 21 in lupta aeriana, insa nu prea era asa. Iar cu asta ma refer la sovietici. Practic Mig-23 s-a incercat sa fie cu totul altfel in ceea ce priveste tactica luptei aeriene de manevra (evolutie cum ii mai spune). Era capabil la inceputul carierei de suprasarcina maxima 7G, ca apoi din varianta in varianta sa se ajunga la maxim 8,5G. Desigur, Mig-23 a fost foarte util la intelegerea tacticii si luptei aeriene cand a fost incercat de sovietici impotriva pilotilor inca neexperimentati pe Mig-29. Si din cauza ca Mig-23 e mai rapid, a punctat deseori impotriva lui Mig-29 prin metoda "loveste si fugi". Pentru ca nu am fost intrebat de succesul acestuia in lupta, ma voi rezuma in dotarea Romaniei de ce era capabil acest aparat, cu o mica paranteza. Nu stiu de ce toata lumea ridica in slavi tipurile F-15 si F-16, atata timp cat in razboiul din Lebanon intre anii 1982-85, Mig-ul 23 cu piloti sirieni, au reusit sa doboare 3 F-15 si aproximativ 5 F-16 israeliene. Mig-23MF, varianta pe care l-a primit Romania precum si alte tari est europene avea radar cu o putere de detectie de 20 de km reali (deci practic cat Mig-21, exceptie facand faptul ca era capabil sa detecteze tinte la nivel terestru). MF-ul sovietic avea 45 de km detectie radar, in plus avea sisteme ECM (contramasuri electronice) si puteau lua bombe nucleare la bord. Nu se punea problema si la noi de asa ceva. Intr-adevar, Mig-23 era capabil de viteze mai mari decat Mig-21, insa manevrabilitatea acestuia era mai mica datorita si faptului ca Mig-21 avea in regim de lupta o greutate de circa 7 tone, pe cand Mig-23 minim 13 tone. Mig-23 era mai potrivit pentru interceptare bombardiere decat pentru lupta aeriana datorita geometriei variabile care se comanda de catre pilot ci nu automat in functie de regimul de zbor cum era cazul Grumman F-14 Tomcat. Insa in mainile unui pilot antrenat era redutabil chiar si in lupta aeriana. Motorul Mig-ului 23 era impresionabil, fiind capabil sa duca avionul de la 1 Mach la 2 Mach cam in 2 minute (conform spuselor lui Dragutoiu Nicolae, pilot pe Mig-23). De asemenea, Mig-23 avea avantaj in lupta aeriana la "razmut", datorita geometriei variabile. De aceea cand s-a construit tipul Mig-29 s-a incercat sa se tina seama de aceasta caracteristica foarte importanta, pentru ca viteza acestuia la nivelul marii e de 1500 km/h. Alte intrebari Marius?

Marius D

a scris la 2012-12-12 21:06:43

Multumesc de raspunsuri Armand.Intotdeauna la inaltime,ca de obicei.De unde ti-ai dat seama ca sunt eu?Esti in tara sau tot p-afara bantui?Si ca o paranteza,cum facem sa vorbim mai in detaliu?O seara buna si Sarbatori Fericite in caz ca nu ne mai auzim.

Oliver Armand

a scris la 2012-12-15 16:09:13

Marius, bantui in afara tarii, doar stii. Chiar am scris in partea cu avionul Mig-29 ca nu sunt de placere plecat in afara tarii. Daca vrei, sunt pe facebook si-mi scrii acolo. Multumesc pentru aprecieri si hai sa mai scriu ceva aici in legatura cu Mig-23, doar face subiectul acestei pagini, nu-i asa? Mig-ul 23, in caz nu s-a stiut, a fost prima incercare a sovieticilor de a vopsi avionul cu material absorbant radar.

Rares

a scris la 2013-01-09 18:33:58

Buna ziua, As dori sa stiu daca in dotarea ROAF s-a aflat vreodata MIG-ul 25? Multumesc!

alinionescu

a raspuns la 2013-01-09 18:34:32

Nu, din pacate Romania nu a avut in dotare MiG-25.

Oliver Armand

a scris la 2013-01-10 18:44:01

Domnule Rares...avioane Mig-25 au trecut pe deasupra cerului Romaniei in anul 1982, cand unul din cele 4 aparate de acest fel livrate Bulgariei a fost descoperit de radarele romanesti la o viteza de peste 3000 de km pe ora. Dupa cum se stie, Bulgaria a avut in dotare si are in dotare aparate mult mai avansate din punct de vedere tehnic comparativ cu noi, insa atunci cand au achizitionat Mig-ul 25, nu se justifica la o tara atat de mica, un asemenea avion. In anul 1991 au fost schimbate cu avioane Mig-23 MLD, ultimul model din acest tip de avion. Putem spune cu mana pe inima ca Romania, a avut dintotdeauna o strategie defectuoasa in ceea ce priveste dotarea cu tehnica moderna. Si cand a inceput primul razboi mondial, Romania a achizitionat aparate franceze deja depasite. Si in al doilea razboi mondial, ne-am tot mandrit cu IAR-80, care am tot tras de el pana in anul 1944, cand au fost folosite doar la atac la sol si vanatoare la joasa inaltime. Nepasarea si in ceea ce priveste Muzeul Aviatiei Romane ne-a adus in pragul sa pierdem aparate valoroase, gen Mil Mi-4,Yak-17UTI,etc... aparate dinainte si dupa cel de al doilea razboi mondial si lista poate continua. Cand eram copil, tatal meu m-a dus in Muzeul Aviatiei de atunci, inainte sa fie desfiintat. Recunosc ca doar ce am pe retina mi-a ramas intiparit in minte la ce am vazut atunci. Din pacate, Ceausescu a vrut atunci sa aduca toate Muzeele Romane in acelasi loc, unde este de exemplu si Muzeul Militar National. Asa a fost distrusa comoara nationala de aviatie...

Titus

a scris la 2013-01-24 16:56:04

Buna seara, imi pare rau ca-l contrazic pe dl.Armand O. dar din proprie experienta trebuie sa-l informez ca datele referitoare la distanta de descoperire a radiolocatorului de pe MiG-ul 23 nu sunt deloc corecte.Am zburat acest tip de avion cativa ani buni si personal retin cu totul alte valori ale distantei citite pe acel primitiv HUD la descoperirea tintelor...valori care erau mai mult decat duble pentru ambele emisfere la care se face referire( fata si spate).La fel de gresit este si comentariul dvs. referitor la sistemul ECM de la bord ( care lipsea cu desavarsire),motorul lui era impresionant nu prin ceea ce sustineti ca ati auzit de la dl.col.Dragutoiu ci prin tractiunea extrem de mare si mai ales prin automatica de combustibil a motorului care-i permitea reprize mult mai mici decat inaintasul R11-F2SK-300/R13-300 si implicit posibilitati mai mari si limitari mai putine, samd.Totodata ceea ce dvs., scrieti ca fiind un procedeu tactic si avantajat de geometria variabila - lupta aeriana la razmut - pare a fi o contradictie in termeni intrucat la razmut un avion care nu detine sisteme de pilotare automata nu prea poate face mare lucru deci cu atat mai putin lupta aeriana si ati mentionat deja ca schimbarea unghiului de sageata se facea manual... Nu stiu din ce postura faceti comentariile dar ar trebui sa le expuneti mai degraba ca pareri personale decat ca adevaruri de necontestat. Sper sa-mi fie iertata indrazneala de a contrazice dar adevarul este unul singur si in aviatie este foarte important a se tine cont de aceste realitati...La fel de ireale sunt si adevarurile legate de avioanele doborate de MiG-ul 23... Cu stima Titus P.S. Exista cu siguranta pareri pro si contra oricarui avion de pe lumea aceasta...

Oliver Armand

a scris la 2013-01-28 15:09:40

Domnul Titus, cand l-am intrebat atunci pe domnul Dragutoiu despre Mig-23, l-am prins inainte de un zbor pe dubla comanda...despre acel aparat era vorba. Cat despre varianta simpla comanda, stiu ca nu aveau sisteme de contramasuri electronice, pentru ca ziceau rusii ca nu aveam nevoie de asa ceva pentru o tara cum eram noi. Eu am crezut ca totusi aveam cateva exemplare cu contramasuri electronice, nicidecum nici unul! Va multumesc pentru informatii, pentru ca eu cand am luat interviurile au fost in anii '95-'98. Iar probabil atunci cand spuneti ca nu putea face mare lucru Mig-23, aici eu va contrazic. Pilotii romani nu au folosit acest tip sau alt tip de avion Mig in lupta aeriana reala, adica in vreun confict. Lupta aeriana la razmut Mig-ul 23 o putea face doar prin tactica, asa cum am mai spus...loveste si fugi. Nici un caz dofight (lupta aeriana manevriera) mai ales la joasa inaltime. De asemenea, eu am studiat in Biblioteca Militara din Bucuresti 6 ani de zile inainte sa scriu asemenea informatii. In plus Mig-ul 23 chiar in arhivele nationale scrie despre el in mainile arabilor ce putea face acest tip de aparat. Nu le placea intr-adevar varianta Mig-23M care avea multe gauri in ceea ce priveste echipamentele de atac si navigatie. Spre exemplu s-a spus despre Mig-21 ca nu avea absolut nici o sansa in fatza lui F-15! Atunci cum va explicati ca un Mig-21MF arab au prins un asemenea aparat in lupta aeriana si i-au avariat una din derive...iar F-15 israelian a rupt lupta si s-a inapoiat la baza. Orice tzara de pe mapamond care vrea sa-si apere tzara, o face chiar si cu "dalta si ciocanul"! In plus acel HUD de care spuneti, este head-up display, adica colimatorul de bord, care era dispus in zona frontala si la nivelul capului pilotului. Acesta are capacitati numai in zona razei vizuale, in plus omul e capabil sa vada tzinte prin colimator sau fara acesta de la 15 km. Apoi ceea ce vreau sa spun prin distanta de descoperire a tintelor...care era radiolocatorul de bord si era cu tub catodic de culoare portocalie. Acesta era dispus sub colimatorul de bord, si avea capacitate dincolo de raza vizuala! Nu stiu cum ati zburat dvs Mig-23 daca eu stiu aceste informatii si chiar am fost in Mig-23. Apoi ambele emisfere...de care ziceti dvs, de fapt este vorba de radar-ul de avertizare care era dispus in coada derivei avionului si avea capacitatea de a fi avertizat luminos si acustic daca este incadrat de un alt aparat de lupta. In plus, radiolocatorul de bord, daca ziceti ca avea capacitate de descoperire a tintelor mai mare, aceasta variaza de la tip la tip. In primul rand e vorba de cum e intretinut avionul, ca sa poata descoperi cum ziceti o tinta de la o distanta mai mare. Apoi e vorba despre conditiile climaterice la care e expus avionul cat si echipamentele de bord ale acestuia. Revin la ce spuneati dumneavoastra cu lupta aeriana la "razmut". Mig-ul 23 cand a fost construit de sovietici s-a incercat sa fie un compromis si la joasa si la mare inaltime in ceea ce priveste lupta aeriana. Arabii foloseau avionul pentru fuga la "razmut" pentru ca stiau ca F-15 nu-l putea ajunge! Si mai ales stiau ca la lupta aeriana manevriera nu puteau face mare lucru in supersonic, unde suprasarcina de rupere era egala cu 4G! Iar in subsonic era egala cu maxim 7.5G. Orice tzara care este in vreun conflict este in stare sa faca multe daca este patriot. Luati exemplu vietnamezii, care desi au avut tehnica inferioara, au avut o mare dorinta de a invinge. Omul duce avionul la victorie! De el depinde succesul si de pregatirea acestuia. Ceea ce spun acum, eu port o discutie cu dumneavoastra, nu va contrazic. Intr-adevar, opiniile sunt separate. Din pacate nu avem piloti "mercenari" romani care au luptat in alte conflicte. Cu siguranta a-ti fi vazut dintr-un totul alt unghi comentariile mele. In plus eu sunt obiectiv, iar dumneavoastra subiectiv. Eu spun capacitatile Mig-ului 23 nu concentrandu-ma la el ceea ce a facut exclusiv in tara noastra, sau ce echipamente avea. M-am concentrat la nivel de tzara, piloti, conflicte globale. In plus, orice comentariu de la oricine e binevenit. Iar in ceea ce priveste exclusiv aviatia reactiva romana, comentariile dvs sunt binevenite. In rest, sa auzim de bine si inca o data, multumesc.

oliver armand

a scris la 2013-01-29 09:19:57

Rugaminte pentru Domnul Titus, unde este la Mig 23 "instrumentul de bord" la care avionul putea fi scos din vrie si care era puterea de detectie reala la radiolocator a aceluiasi tip in tara noastra?

PLAPANA AUREL

a scris la 2013-01-30 10:35:24

Domnul Titus nu a zburat pe avionul Mig-23.Eu am zburat Mig-29 la M. Kog.şi cunosc şi piloţii de la Timişoara care zburau Mig-23.Nu încercaţi să spuneţi că aţi folosit un pseudonim pentru că se cunoaşte după limbajul folosit că nu aţi zburat.Preocuparea pentru aviaţie este lăudabilă dar este jenant să vă daţi drept pilot fără să fi avut această calitate.

Oliver Armand

a scris la 2013-01-31 20:17:25

Domnule Plapana Aurel, multumesc pentru aceasta replica demna de tinut minte! Eu stiam ca nu e pilot de asa ceva, de asemenea...stiam ca avioanele Mig au sisteme de contramasuri electronice, bine...primitive pe acel timp, pentru ca supersonicele noastre, conform politicii de atunci si evolutiei reactive, sa intercepteze si sa lupte la nevoie cu alte avioane. Noi aveam sisteme de bruiaj activ cu fasii de staniol si pentru bruiaj pasiv aveam tot un sistem primitiv de bruiat frecventele. Si asta ma refer la aviatia de vanatoare. Pentru bruiaj electronic intr-adevar, erau la noi avioanele de cercetare Mig-21R (varianta C la noi) si avioanele IL-28 (Hong-5) care aveau la capetele planurilor niste containere pentru asa ceva. De asemenea...ceea ce cei mai multi nu stiu, decat pilotii adevarati. Acel sistem de care spuneam ca este in ghilimele instrument de bord si avea calitatea de iesire din vrie, era marcat de o banda vopsita in alb si pe verticala in fata instrumentelor de bord. Acea banda alba care contrasta cu vopsitul bleu din cabina era intocmai vopsita in asa fel incat iti indica cum sa iesi din vrie. Sa mai zic de puterea de detectie reala a radiolocatorului Mig-23 in tara noastra? Raman la ce a spus domnul Dragutoiu Nicolae...el a zburat Mig-23!

Oliver Armand

a scris la 2013-01-31 20:17:46

Rugaminte domnule Plapana Aurel, incercati sa ramanetzi in viata, pentru ca deja au murit multi piloti de Mig-uri si Hong-5 de la noi din tara. Am nevoie de dumneavoastra pentru un interviu pe care-l vom stabili intr-o zi. Sunt fiul lui Stelica Marcoci, promotie '70 pe Mig-21. Daca ati citit deja comentariile mele si sunteti de acord cu ele, deja stiti cine sunt. Din pacate eu sunt momentan in Anglia si incerc sa vin la sfarsitul acestui an. Sanatate! Sa ne auzim cu bine...cu respect!

Theodor

a scris la 2013-03-01 19:18:58

F15 vs MIG23, game over pentru MIG23. F15 este cel mai performat avion de suprematie aeriana creat vreodata, F15 nu a fost doborat nicaieri, cu atat mai mult in Liban de sirieni, in cel mai bun caz sirienii au doborat dronele israelienilor.

Oliver Armand

a scris la 2013-03-05 22:23:40

Recomand "Escadrilele de lupta arabe pe Mig-19 si 21". Este o carte in engleza scoasa de Osprey si documentata suficient cat sa vedeti realitatea intre luptele aeriene arabo israeliene in toate razboaiele purtate de-a lungul timpului. Veti citi si faptul ca toate tipurile de avioane de lupta implicate in conflicte au fost doborate, inclusiv tipul F-15 in lupta aeriana de Mig-ul 23. Daca aceste carti mint si care au fost publicate in 2004, atunci mint si eu.

nicu petrea

a scris la 2013-04-05 22:44:28

Ati fost si sunteti mereu la inaltime am fost secundul dl.general Dumitru Puiu om de o mare valoare istorica a Romaniei

Manu Maximus

a scris la 2013-04-29 18:39:04

Sunt un pasionat al aviatiei militare si am sa-mi expus si eu punctul de vedere. In opinia mea, nu Mig-ul 21 trebuia modernizat (care este de generatia a 2-a ) si Mig-urile 23 si 29. Datorita deciziilor unor incapabili de la conducere, noi nu avem active Mig-urile 29.Programul Mig 29,,Sniper'' trebuia continuat, astfel nu mai cumparam F 16 second hand. Uitati-va va rog la Mig 29 OVT sau MIg 35, acestea nu au rival. Mai mult, Mig-urile 23 puteu fi modernizare, in sensul in care au fost modernizate Mig-urile 21, in plus se puteau cumpara rachetele R 77. In aceasta situatia, cu astfel de rachete si un radiolocator puternic, eu va garantez, ca un Mig 23 putea sa doboare un eurofighter, Grippen, F 16, etc. Consider ca atuurile unui avion sunt avionica, radiolocatorul puternic si rachete cu raza lunga sau medie. Ce au rezolvat cu Mig-ul 21 Lancer, daca acesta are in dotare doar rachete cu raza scurta de actiune de genul R 60 ?

Manu Maximus

a scris la 2013-04-29 18:39:11

Inca un amanunt: Mig 23 trebuia sa fie activ astazi. Nu uitati ca F 4 phantom, care este net inferior atat Migu-lui 23 cat si Migu-lui 21 ( vedeti rezultatul luptelor aeriene din Vietnam-unde F 4 s-a prezentat jalnic, pierzand majoritatea conflictelor aeriene- in dog fight, nu ,,fire end forghet'') si cu toate acestea astazi este in dotarea mai multor tari NATO. In concluzie, un avion modernizat(F 4), inferior la toate capitolele fata de Mig 23 si Mig 21, este pastrat in dotarea fortelor armate ale altor tari, iar noi, in loc sa modernizam Migu-rile 23,( pe langa 21)si Migu-rile 29, preferam sa cumparam avioane second hand, F 16 din Portugalia, care va spun, ca din punct de vedere al avionicii ( radiolocator, casca Dash, etc, etc.) sunt inferioare lui Mig 21 Lancer C. Repet, ma refer aici la avionica, nu la viteza, manevrabilitate, etc. Astept pareri.

Manu Maximus

a scris la 2013-04-29 18:39:17

Cat despre disputa, precum ca Mig 23 a doborat F 15 si F 16, exista multa documentatie in acest sens, nu este nici un secret. Pe langa faptul, ca Mig 23 siriene au doborat 5 F 16 si 3 F 15, in razboiul Irak-Iran 1 Mig 23 a doborat si un F 14 , colonelul Mohammed-Hashem All-e-Agha a fost dobarat de 1 Mig 23, in timp ce pilota un F 14 la 11 August 1984. Ce se vede pe youtube si la Discovery este propaganda. Luati in exemplu: cand se prezinta luptele aeriene din Vietnam, se arata doar faptul ca americanii doboara Migu-ri. Acestia nu prezinta nici o pierdere. Daca ne uitam la datele statistice prezentate pe toate site-urile, in Vietnam, americanii au pierdut in dog fight 1737 de avioane, dintre care 605 F 4 Phantom, in vreme ce Vietnam a pierdut doar 131 de Miguri, din care 90 Mig-uri 21 ! In concluzie, faceti o analiza va rog.....

Marius D

a scris la 2013-05-03 22:04:55

Nu m-as repezi asa tare sa afirm ca F-4 Phantom era inferior MiG-ului 23.Ar trebui studiate cu atentie ambele aparate si serviciul lor operativ si pe urma trasa o concluzie.Nu de alta dar nu trebuie uitat ca ambele aparate au suferit multe modificari de-a lungul timpului.Nu luati ca baza de informare doar net-ul,mai trebuie citite si alte surse.Nu cred nici intr-o mie de ani ca Phantom-ul era net inferior 23-ului.

Manu Maximus

a scris la 2013-05-07 11:55:08

Eu ma refer la performantele standard, viteza, rate of climb, etc. Astfel, in privinta capabilitatii BVR,de exemplu, Mig 23 initial- este superior chiar fata de F 16 clasic. Daca luam in vedere modificarile, cum spuneti dv. de-a lungul timpului, evident ca situatia se poate ,,rasturna''. Daca punem ,,in ecuatie'', un F 4 upgrade-la mai toate capitolele, dotat cu o avionica performanta, evident, ca, acesta este superior fata de un Mig 23 clasic, cu radiolocatorul sau primitiv, pentru ca in zilele noastre, rar se poate ajunge la ,,dog fight'' datorita unor bune capabilitati BVR. Insa, eu ma raportam la statisticile din Vietnam,unde parerea unanima este, ca la data respectiva Phantomul era inferior Migu-lui 21 si 23. Eu nu am ca surse doar internetul, am discutat si cu piloti de pe Mig 23, care au sustinut, ca aparatul este unul foarte performant. Ma repet, greseala a constat in faptul ca s-au modernizat Migu-rile 21( de generatie a 2-a), cand de fapt ar fi trebuit modernizate Migu-rile 23 si 29. Sarbatori fericite si Hristos a Inviat!

Manu Maximus

a scris la 2013-05-08 22:14:33

Edificator in sensul de mai sus, sunt rezultatele luptelor aeriene. Raportat la acest aspect, in nici o sursa nu am gasit, relatarea potrivit careia vreun F 4 sa fi dobarat un Mig 23. In schimb, Migurile 23 au anihilat toate Phantom-urile pe care le-au intalnit. Poate va va surprinde faptul ca un F 4 Phantom a fost doborat chiar de catre un elicopter, si anume de catre Mi 24 Hind, acesta folosind o racheta R 73. Datorita pierderilor masive inregistrate in Vietnam, datorita Migu-rilor 21, Phantom a fost inlocuit cu F 16. Din cercetarile personale, am concluzionat ca F 4 si F 105 au fost cele mai proaste avioane de vanatoare fabricate vreodata; o spun statisticile.

Marius D

a scris la 2013-05-08 22:15:05

Inteleg ca ati vorbit si cu piloti care au zburat MiG-ul 23 dar ca de obicei parerile sunt impartite,nu credeti?La fel de bine pot spune si pilotii care au zburat Phantom-ul,nu?Eu am vazut pe viu ce inseamna MiG-23 in evolutie(am avut fericirea) pe vremea cand acestea inca zburau la capacitate maxima si da,nu zic nu,evolutia lor era ireprosabila.Acum este in primul rand vorba si de cine se afla la mansa.Sa nu omitem in primul rand faptul ca F-4 Phantom a fost conceput pentru alte tipuri de misiuni decat MiG-ul 23,pe urma sa nu uitam greutatea la decolare a Phantom-ului fata de MiG-ul 23.MiG-23 MLD are la decolare in jur de 18.000 Kg pe cand F-4E are undeva pe la 28.000 Kg.Asta doar asa la prima vedere.MiG-ul 23 a fost conceput pentru a inlocui MiG-ul 21,desi se pare ca 23-ul nu s-a ridicat la fiabilitatea 21-ului cam aproape deloc.MiG-23 a fost un avion mai complex decat 21,dar in definitiv de 21 inca se mai trage pe cand 23 a cam iesit din prima linie,desi sunt avioane de generatii diferite.Undeva aici pe site scrie ca tipurile 23 si 29 din RoAF nu au fost alese pentru modernizare si prin prisma faptului ca erau destul de putine cantitativ fata de 21.MiG-urile 23 trebuiau intretinute in Bulgaria si poate nu se mai renta economic pastrarea si modernizarea lor.MiG-ul 29 si-a depasit resursa de zbor in ani si nu in ore,guvernul Nastase le-a pus capatai in 2003, definitiv.Si MiG-23 daca nu ma insel avea capacitate BVR.Primele Phantom-uri au pierdut in fata aviatiei adverse si din cauza faptului ca nu aveau tunuri de bord si nicidecum numai a lipsei de manevrabilitate.Si multe alte lucruri care nu se gasesc pe internet.

Manu Maximus

a scris la 2013-05-12 16:08:17

In privinta greutatii la decolare a avioanelor, acest aspect nu are absolut nici o relevanta, daca aparatul are motoare puternice. Uitati, spre exemplu F 16, are greutate max. la decolare 19.200 kg, iar pe de alta parte Su 35 are greutate maxima la decolare 34.500 kg. O diferenta semnificativa si cu toate acestea Su 35, la ora actuala, in termeni de ,,dog fight''( nu ma refer la BVR-unde nu are egal, avand un radar modificat de detectie de 400km, si sistem IRBISH ), si cu toate acestea Su 35,poate sa doboare orice aparat, inclusiv F 16 sau F 35. Relevante, in acest sens sunt exercitiile din India, unde in confruntarile dintre F 15, F 16, Eurofighter, si Su 30,acesta a iesit mereu invingator.

Marius D

a scris la 2013-05-17 15:33:39

Din cate stiu eu,aici se vorbea despre MiG-23 si F-4 Phantom si faptul ca ati sustinut ca Phantom-ul este net inferior 23-ului.Ca atare de asta am si facut referire la greutatea fiecaruia.Nu am afirmat ca Su-35 nu ar putea sa doboare orice avion de lupta american si european.Orice avion de lupta oricat ar fi de performant,nu este imposibil de doborat ca este el F-15,F-16,F-35,Su-35,Su-37 si etc.In primul rand nu ar trebui uitat factorul uman.Cum am mai spus si anterior conteaza foarte mult si cine este la mansa,avionul ajungand la performante maxime si datorita pilotului si a nivelului sau de pregatire.In consecinta daca un pilot zboara tot anul 25-30 ore in misiuni de antrenament nu cred ca o sa se poata compara cu unul care poate zboara de 2 sau 3 ori mai mult.Pana la urma "Repetitia este mama invataturii."

Manu Maximus

a scris la 2013-05-27 21:50:29

Asa este. Factorul uman are rolul dominant, iar orele de pregatire isi spun cuvantul. Degeaba ai un avion superperformant daca pilotul nu are suficiente ore de zbor.

Oliver Armand

a scris la 2013-05-31 14:35:11

Fara sa jignesc in vreun mod, domnul Manu Maximus si Mariuse (ca pe tine te cunosc personal)...nu va mai certati atata care, ce si cum. In multe din afirmatii nu aveti dreptate niciunul, credeti-ma! Iau doar cateva exemple! Su-35 poate detecta o nava militara maritima la 400 km distanta! In nici un caz un avion! Apoi...F-4 Phantom a fost modificat de Israel pentru nevoile lor. Mig-23 normal ca era superior in dogfight, dar si F-4 Phantom a doborat Mig-23 in lupta. Am documentatie suficienta si detaliata sa nu mint. Si mai e ceva...hai sa luam Mig-21 Bizon, varianta indiana. Capacitatea acestuia de lupta au enervat la maxim la un exercitiu international in 2006 chiar si pe americani cu avioanele F-15. Mig-ul 21 putea intercepta lejer si dobora F-15 in lupta de la distanta mica si medie. Nu vreau sa spun mai mult...n-are rost. Deci depinde de multe oameni buni. Pregatire pilot, avion si cat de dotat tehnic e avionul si mai ales determinarea pilotului.

Marius D

a scris la 2013-06-08 13:14:14

Armand nu cred ca ai jignit pe cineva.Este binevenita orice informatie despre MiG-23.Dar nici nu poti afirma ca ceea ce s-a spus pana acum despre 23 este neaparat gresit si ca nu am avea niciunul dreptate.Nimeni nu detine adevarul absolut dupa cum bine stii.Cred ca atunci cand pornim sau dezvoltam o discutie o facem si prin prisma informatiilor pe care le detinem fiecare.Stii si tu ca inainte de internet au fost alte surse de informare care acum din pacate sunt uitate.Toate informatiile provin din mai multe surse si daca este s-o iei pe drept nu ai cum sa fii sigur ca ceea stii este neaparat corect.

Oliver Armand

a scris la 2013-06-09 22:37:02

Trebuie cunoscut faptul ca aceste informatii detinute de mine nu sunt luate de pe net. Sunt carti scrise si temeinic documentate. Avioanele doborate si cele victorioase la multe le sunt publice si numarul de constructie al acestora. Pentru care mie mi s-a parut imposibil chiar si la momentul actual sa fac rost de informatiile acestea. Cei care au publicat cartile au fost autorizati si si-au dedicat viata pentru aceste informatii; acestea practic sunt modul in care editorii si-au castigat painea. Sunt si erori, dupa cum bine stim, dar unde li s-a permis accesul detaliat la informatii din arhive, au putut sa scoata la lumina lucruri teribil de interesante. Mi-ar placea de exemplu sa avem si noi asa ceva cu avionul IAR-93 si 99, chiar si cu J-22-ul de la iugoslavi, care a avut norocul sa fie folosit in lupta operational.

Constantin Bogdan

a scris la 2013-06-09 22:37:48

La Giarmata mai sunt stocate doar 4 Miguri 23 am inteles ca restul au fost mutate de curand pe campia turzii. Ieri cand am fost la miting am putut observa ca au ramas doar 222,191(la intrare),205 si 225.

zvoner

a scris la 2013-06-25 17:36:23

In anii "80 se vorbea in Timisoara despre un MIG 23 supranumit DISIDENTUL .Real ?legenda? Cine stie ?

alinionescu

a raspuns la 2013-06-25 17:38:10

"Dizidentul" este simpla de 23 cu numarul de inmatriculare 222 - povestea este adevarata.

Marius D

a scris la 2013-06-29 09:07:15

Legat de incidentul Disidentului stiam ca acesta ar fi refuzat sa porneasca de cateva ori la rand pana cand s-a renuntat la idee si in locul lui ar fi evoluat IAR-ul 93.Cuminte MiG-ul 23 a facut loc IAR-ului nostru.De fata se zice ca ar fi fost insusi "Geniul din Carpati" - N. Ceausescu.Interesanta intamplare.

Manu Maximus

a scris la 2013-09-11 21:10:51

Am citit pe internet unele informatii,la cap. ,, Irak air to air victories sience 1967'' precum ca irachieii au doborat in dog-fight nu mai putin de 11- F 14 iraniene, in special cu Mig 23 ML si Miraje F1, iar in razboiul din golf, au interceptat si au doborat cu 2 Mig 25 doua F 15. Iti poate spune cineva daca sunt reale aceste informatii ?

Marius D

a scris la 2013-09-22 19:08:52

Nu cred ca tot ce este pe internet este perfect valabil.Merg inca pe mana cartilor publicate si sunt destule.O carte se scrie pe baza unei documentari temeinice,pe internet sunt informatii preluate si de multe ori daca vrei sa le verifici pui mana pe carte.Nu spun ca nu sunt si locuri unde informatiile postate sunt verificate dar consider ca trebuie sa citesti printre randuri.Este recomandat sa vezi daca exista si bibliografii care sustin acele informatii.

Doru Asandei

a scris la 2013-10-22 20:20:42

Am muncit din 1977 pana in 2008 la Aerostar Bacau, sectia Electroautomatica. Cred ca in perioada premergatoare veniri MIG 23 la Unitatea de Aviatie Bacau, eu si o parte din colegii mei din sectia de montaj al IRAv, am avut parte de o intamplare oarecum similara cu cea expusa de d-l Filip! Tocmai venisem in hala Celule cu o patrte din instalatia ce o reparam, cand pe portiera dinspre pista intra alergand doi amici de la montaj cu care eu colaboram. "Vin rusii, ne ocupa rusii"! Strigau cei doi. Pentru unii strigatele celor doi parea un fel de teatru, stiindu-i cam mucaliti! O parte din colegii celor doi pornesc oarecum speriati spre portiera. Dinspre pista veneau un grup de vreo 9-12 piloti tineri, acestia saluta intreband unde-i conducerea uzinei! Unii colegi intelegand limba rusa ii indruma spre "Casa Alba"! In urma lor majoritatea celor care au iesit din hala au ramas sa admire cele 9-12 MIG 23 insirate la aproximativ 100 de metri pe prima pista! Se discuta aprins si cu admiratie despre piloti, cat sunt de tineri si frumosi, despre avioanele lor, despre caracteristici si performanta!

Chipp

a scris la 2013-10-22 20:21:43

Caracteristicile tehnice din articol sunt gresite. Nu stiu cine a scris articolul dar... trebuie sa modifice caracteristicile. Mig 23 nu are 5447kg. Si greutatea maxima la decolare in nici un caz nu este 8400kg. MIG 23 GOL ARE 9500 KG. Probabil ca a copiat o parte din caracteristicile tehnice de la Mig 21

alinionescu

a raspuns la 2013-10-22 20:22:20

Modificat, multumim!

Chipp

a scris la 2013-10-22 20:21:50

inca ceva... motorul despre care spui... Tumansky R29-300 si acolo sunt informatii ce trebuiesc revizuite... ma refer la tractiune... avea 1 motor de 12500KgF (dumneavoastra ati scris 2x 12500kgF - adica 2 motoare) 2 motoare erau intr-adevar pe Mig 27, varianta de atac la sol.

alinionescu

a raspuns la 2013-10-22 20:23:15

Modificat, multumim! Desigur, MiG-27 avea un singur motor.

Marius D

a scris la 2013-10-27 21:42:33

Cate ceva despre MiG-23 in razboiul Iran-Irak: Imediat ce MiG-urile 23 au intrat in dotarea Siriei, au fost remarcate de pilotii irakieni “detasati cu serviciul” pe acolo. Irakul a primit destul de repede 18MS, 18BN si 4UB care au echipat escadrile de vinatoare si una de atac. Comandantii irakieni isi puneau mari sperante in MiG-23 , sperind ca avionul este un bun contracandidat pentru F-14 tocmai comandat de dusmanul iranian, din care cauza initial a fost o mare dezamagire. Poate ar trebui precizat ca un punct forte al avionului era.... pretul : la inceputul anilor ’80 un 23MS ajungea sa coste 3,6 milioane de dolari fata de 14 milioane pentru un F-16. Pateticul radar de 21MF nu se compara cu monstrul de pe Tomcat iar cele 4 K-13 Atoll erau la fel de imprevizibile ca cele care-i dusesera la disperare pe pilotii egipteni si sirieni cu un an inainte. Pe de alta parte, varianta de atac la sol 23BN a fost foarte apreciata, mai multe comenzi suplimentare fiind facute (de 15 si ulterior 60 bucati). Avionica,in fapt lipsa ei,in special a RWR-ului au facut 23-ul foarte vulnerabil la atacurile de la distante medii si mari, astfel ca desi deseori foarte eficient in atacuri datorita capacitatii mari de acrosare (aprox 4 tone), a suferit pierderi semnificative din partea Phantom-urilor si Tomcat-urilor iraniene. Foarte putine avioane iraniene au fost revendicate de pilotii de 23MS (Un F-4D, doua F-4E si patru F5 din care doua doborite de un singur pilot, Cpt Ahmed Sabbah in prima zi a luptelor. Irakienii au fost socati in urma pierderilor suferite in prima faza a razboiului cu Iranul, ceva trebuia facut repede .Instructori francezi au ajuns in Irak la inceputul lui ‘81. Invatati initial de doctrina sovietica de a zbura cu ochii in ecranul radarului si de a se increde orbeste in indicatiile controlorilor de zbor, pilotii irakieni au adoptat tactici mai flexibile incepind sa foloseasca MiG-ul 23 mai eficient. BN-urile erau folosite acum in formatii mici si la foarte joasa inaltime, nu mai adinc de 50 km in teritoriul inamic, sau ca momeli pentru F-4 si F-14 iraniene incercind sa le atraga in zone bine aparate cu AA sau in fata unor MiG-uri 21 sau 25 aflate in asteptare la joasa inaltime. Rezultatele nu s-au lasat asteptate, mai multe F-4 fiind doborite in acest mod. In orice caz, Tomcatul raminea un adversar redutabil iar pilotii irakieni aveau ordin sa dispara imediat ce unul aparea in zona !. In 82 in Irak au inceput sa soseasca primele 23 MF , ulterior si ML-uri iar MS-urile au fost trecute la munci mai putin periculoase ca patrularea in adincimea teritoriului propriu sau paza platformelor petroliere.. Ca si la sirieni, un act de tradare a adus Iranul in posesia unui 23MS, zburat la baza de la Vahdati de un pilot dezertor irakian in decembrie 82. Lasat prea mult pe pista de iranieni, avionul a fost supus represaliilor aviatiei irakiene la numai citeva ore de la aterizare si distrus in totalitate . In lungul razboi cu Iranul, 23-urile irakiene au aproximativ 18 victorii confirmate (4 F-5, 10 F-4 D si E, 2 F-14 A, un elicopter cobra si un Fokker civil) in vreme ce in jur de 23 (MS, MF si BN) au fost doborite de aviatia iraniana. MiG-urile 23ML irakiene au reusit sa doboare 2 Tomcat-uri iranene, (11 august 1984 cu R-60 , F-14A din 81TFW respectiv 17 ianuarie 1987 , F-14 A din 7TFB) dar detin si un trist record : doua au fost doborite de o singura racheta Aim-54A lansata de un Tomcat iranian (36022) pe 21 iulie 82. Citiva piloti irakieni au devenit faimosi zburand pe 23 printre care Cpt. Ahmed Sabbah , Cpt. Omar Goben si Cpt. Ali Sabah despre care se crede ca a avut peste 5 vctorii. Variantele BN au participat la primele atacuri in timpul invaziei Kuveitului in 1990. In timpul operatiunii Furtuna in Desert , 8 au fost doborite de F-15-le americane in timp ce incercau sa caute adapost in Iran si un numar necunoscut au fost distruse la sol. Ultima actiune de a lui MiG-23 in Irak este destul de tragica : un 23 a decolat de la baza Al-Bakir pe 30 septembrie 2002 ca parte a unui exercitiu de bombardament cu munitie reala. De odata, a virat brusc catre lacul Tharthar , unde Saddam Hussein si anturajul sau se aflau in luxosul palat prezidential. Apropiindu-se cu vadite intentii agresive, a fost doborit cu o racheta Strela sau Igla, pilotul catapultindu-se iar avionul prabusindu-se cu bombele inca acrosate. Incidentul s-a terminat prost, pilotul impreuna cu toti comandantii de la Al-Bakir fiind torturati si executati (unii martori spun ca pilotul a fost executat de Saddam insusi!). In urma invaziei americane din 2003, avioanele supravietuitoare a doua decenii de lupte zaceau in stare jalnica raspindite pe aeroporturile irakiene, astfel terminand cariera MiG-ului (si in general a aviatiei irakiene)."

Cristi A

a scris la 2013-11-14 17:41:09

Am incercat sa gasesc al 2-lea motor pe ''23''....nu am reusit.

Cristi A

a scris la 2013-11-14 17:41:17

Erata la comentariul precedent. A se citi ''27'' in loc de ''23''.....scuze.

Vlad

a scris la 2014-03-29 10:35:36

Iata un articol interesant despre MiG-23, scris de catre un pilot American care a avut placerea de a cumpara unul... http://www.warbirdsofdelaware.com/Airplanes/MiG23/MiG23PilotReport/tabid/87/Default.aspx

Mihail

a scris la 2014-06-13 20:26:43

Din cate stiu, MiG-ul 23MF a fost declarat drept un interceptor exceptional, mai putin adaptat luptei aeriene apropiate si atacului la sol. Tocmai de aceea au fost create variantele de atac MiG-23BN si MiG-27. Avea insa o exploatare costisitoare atat la sol cat si in aer. La noi in anii '90 s-a renuntat la ideea modernizarii aparatelor MiG-23 si MiG-29 din cauza lipsei de suport a producatorului RSK MiG care trebuia implicat in activitatile de refacere si prelungire a resursei de exploatare a celulelor, motoarelor si cutiilor de agregate. Dupa divergentele legate de razboiul din Transnistria, rusii au interzis exportul in Romania al pieselor de schimb pentru MiG-uri precum si sprijinul tehnic pentru reparatiile si medernizarile necesare in procesul de exploatare. Polonezii, slovacii,bulgarii si iugoslavii inca exploateaza aceste avioane tocmai pentru au primit sprijinul tehnic rusesc nesesar.

Aurel Vascauteanu

a scris la 2014-06-29 09:42:11

Dublele 311 şi 512 nu au fost importate din Ucraina. Au venit din Rusia, de la o baza nu departe de Moscova.

alinionescu

a raspuns la 2014-06-29 09:43:05

Va multumim pentru interventie! Daca va sunt cunoscute, ne puteti da detalii?

Aurel Vascauteanu

a scris la 2014-07-06 21:08:28

Au fost propuse spre vanzare in 1995. O echipa formata din tehnicieni si piloti de la MK au fost in Rusia si le-au evaluat starea tehnica si comportamentul in zbor. Dupa semnarea contractului au sosit la MK. Dubla 311 a plecat apoi la Giarmata.

bogdan

a scris la 2014-09-13 14:38:12

Am avut si noi o data aviatie !!! Mig-23 + Mig-29 , au fost avioanele care puteau sa apere tara in fata oricui.

RD

a scris la 2014-11-20 11:19:42

Felicitari pentru website si pentru articol. V-as putea sugera sa schimbati poza in care apar 2 MiG-uri cehesti cu alta care prezinta un Mig 23 sub culori românesti? Asta daca tot vorbim despre MiG-urile noastre... Cu respect

alinionescu

a raspuns la 2014-11-20 11:20:32

Vom tine cont de sugestia dumneavoastra! Va multumim pentru aprecieri!

Constantin Bogdan

a scris la 2015-01-08 22:14:47

Toate aparatele stocate la Giarmata au fost taiate Exceptie facand "222" "205" "191" si "225"

Mihail

a scris la 2015-02-07 22:04:43

MiG-23MF/UB nu au avut sisteme de bruiaj electronic, doar varianta MLD fiind dotata cu 2 lansatoare de capcane termice si dipoli tip chaff&flares, dar aceasta varianta a fost exploatata doar de URSS, Bulgaria si Siria.

amzro

a scris la 2016-02-18 16:58:48

Ce tipuri de rachete/munitii putea folosi MIG-23 in Aviata Romana?

andrei

a scris la 2016-05-05 15:55:23

unii oameni sustin ca mig 23 este cel mai bun avion de interceptare.

Daniel

a scris la 2016-06-03 17:09:31

MiG-23MF era dotat cu 2 rachete aer-aer R-23R sau R-23T cu raza medie de actiune, acrosate sub aripi SI 2 sau 4 rachete aer-aer R-60 acrosate sub fuselaj pe lansatoare simple sau duble. Pentru atac la sol putea acrosa pana la 1500 kg de armament ofensiv, compus din containere UB-16-57 sau UB-32-57, bombe de 100, 250 sau 500 kg, containere cu submunitii KMGU-2 sau rachete aer-sol dirijate prin TV.

George B

a scris la 2017-01-28 20:42:01

Nu cred că e vorba de rachete aer sol ghidate TV ci de rachete aer sol ghidate radio de tipul KH/X-66/23 GROM.

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca