IAR-99

 

AVIONUL SUBSONIC DE ANTRENAMENT REACTIV AVANSAT ŞI ATAC LA SOL IAR-99 ŞOIM

 

 

 

Proiectat integral în România, avionul subsonic de antrenament reactiv avansat şi atac la sol IAR-99 a executat primul zbor la data de 21 decembrie 1985, de pe aeroportul Craiova, la comenzile prototipului înmatriculat S-001 aflându-se locotenent-colonelul Ştefănel Vagner, pilot de încercare la Centrul de Încercări în Zbor, unitate bazată pe aerodromul craiovean.  

 

 

 

DESCRIERE TEHNICĂ

 

 

 

Proiectat exclusiv în Romania de cercetători şi specialişti ai Institutului de Creaţie Ştiinţifică şi Tehnică (INCREST) „Elie Carafoli” din Bucureşti (actualul INCAS), IAR-ul 99 a fost gândit pentru un dublu rol, în principal acela de avion biloc monomotor reactiv de şcoală şi antrenament avansat, precum şi acela de sprijin aerian apropiat.

 

Avionul IAR-99 este similar din punct de vedere constructiv şi al performanţelor de zbor cu alte tipuri de aparate de zbor ce fac parte din categoria din care şi el face parte, fiind diferenţiat de preţul de cost, mult sub cel al marii majorităţi al avioanelor existente în această categorie.

 

Constructiv, IAR-ul 99 dispune de un fuselaj semimonococă aerodinamic, divizat în trei segmente, şi anume fuselaj anterior, central şi posterior (demontabil).

 

Fuselajul anterior înglobează constructiv cele două posturi de pilotaj în tandem, cabine separate pentru pilotul-elev (cabina 1) şi pilotul-instructor (cabina 2), cu cabina 2 supraînălţată şi asigurând, astfel, un câmp de vedere foarte bun pilotului-instructor, precum şi jamba de bot cu locaşul ei de escamotare spre înainte.

 

Fuselajul central conţine rezervoarele de combustibil, majoritatea blocurilor sistemelor cu care este dotat IAR-ul 99 şi pilonul de acroşare armament ventral, asigurând în acelaşi timp şi conexiunea cu aripile ce se montează jos.

 

Fuselajul posterior conţine nişa motorului, motorul turboreactor şi tubul lui prelungitor, precum şi frânele aerodinamice ventrale, pe el montându-se ampenajele cu suprafeţe de comandă de mari dimensiuni.

 

Aripile trapezoidale cu unghi diedru pozitiv sunt poziţionate jos, montate sub prizele de aer, ele găzduind rezervoare integrate de combustibil, nişele de escamotare a jambelor trenului de aterizare principal, în timp ce ampenajul orizontal clasic, alcătuit din stabilizator şi profundor, este poziţionat în partea de sus a fuselajului posterior, pentru un efect maxim.

 

Trenul de aterizare principal, cu un ecartament mărit pentru o stabilitate bună în rulaj, se escamotează în nişe de pe intradosul aripilor, în timp ce jamba de bot spre înainte, în fuselajul anterior. Toate jambele sunt dotate cu o singură roată.

 

Motorizarea este asigurată de un motor turboreactoare tip VIPER 632-41 cu o tractiune de 1814 kgf, motor montat în fuselajul posterior, fuselaj demontabil pentru a permite mentenenţa şi, mai ales, schimbarea lui atunci când situaţia o impune.

 

Avionul subsonic de antrenament reactiv avansat şi atac la sol IAR-99 nu dispune de armament artileristic fix, dar, pe pilonul ventral, poate fi acroşat un tun containerizat tip Griazev-Şipunov GŞ-23L cu o unitate de foc de 200 proiectile, iar pe pilonii interiori de pe planuri (punctele de acroşare 1 şi 2) pot fi acroşate containere cu mitraliere de aviaţie PKT-7,62, cu o unitate de foc de 400 lovituri per container.

 

Avionul IAR-99 dispune de cinci puncte de acrosare, unul ventral, sub fuselajul central, şi câte două sub fiecare plan, grinzi de armament pe care se poate monta un total de 1400 kilograme încărcătură ofensivă.

 

 

 

 

 

CARACTERISTICI TEHNICO-TACTICE

 

 

 

Echipaj

2 piloţi (elev şi instructor)

Anvergură

10,16 m

Suprafaţă portantă

18,71 m2

Lungime

11,01 m

Înălţime

3,84 m

Greutate gol

3336 kg

Greutate maximă la decolare

în varianta şcoală

cu un tun containerizat şi două acroşaje

cu un tun containerizat şi patru acroşaje

 

4765 kg

5250 kg

5495 kg

Viteză maximă

850 km/h

Viteză ascensională

32 m/s

Plafon de serviciu

12900 m

Distanţă maximă de zbor

(configuraţie şcoală)

 

1128 km

Rază tactică de acţiune (şcoală)

352 km

Autonomie de zbor (şcoală)

2,08 h

Motorizare

1 x Turbomecanica Viper Mk. 632-41M

Tracţiune

1 x 1814 kgf

Armament

Nu dispune de armament fix

 

- 1000 kg încărcătură ofensivă pe cei patru piloni de sub planuri

- maxim 400 kg încărcătură ofensivă pe pilonul ventral (container tun)

 

 

 

 

 

ÎN AVIAŢIA MILITARĂ ROMÂNĂ

 

 

 

Avionul subsonic de antrenament reactiv avansat şi atac la sol IAR-99 s-a aflat în producţie de serie la Întreprinderea de Avioane Craiova, până la această dată fiind livrat un număr de 28 aparate de zbor, marea  lor majoritate intrând în dotarea Şcolii Militare de Ofiţeri Activi de Aviaţie „Aurel Vlaicu” de la Boboc (actuala SAFA) începând cu anul 1988, destinate instruirii in zbor a elevilor, IAR-ul 99 înlocuind treptat avioanele din aceeaşi categorie L-29 şi L-39 ZA, retrase din serviciu operativ în 2005, respectiv 2008. Un număr redus de IAR-uri 99 au fost alocate Regimentului 49 Aviaţie Vânătoare, Vânătoare-Bombardament bazat pe Ianca, unde au acţionat împreună cu IAR-urile 93, în misiuni de atac la sol, până la scoaterea acestora din urmă din dotarea Forţelor Aeriene Române, desfiinţarea regimentului 49 şi redislocarea IAR-urilor 99 pe Boboc. În prezent, două aparate sunt în serviciu operativ la Centrul de Cercetări şi Încercări în Zbor de la Craiova, având numerele de bord 718 şi 7003, alocate programelor de testări operaţionale de sisteme aeronautice.

 

La sfârşitul anului 1996, în urma unor evaluări ale performanţelor avionului IAR-99, a fost demarat un program de modernizare a lui în colaborare cu firma ELBIT Systems Ltd., firmă ce avea deja în derulare un alt program de modernizare, cel al avionului MiG-21. Astfel, împreună cu firma AEROSTAR S.A. din Bacău, 13 aparate au fost aduse la standardul ŞOIM, constituindu-se într-o escadrilă de antrenament reactiv avansat, destinată pregătirii studenţilor Academiei Forţelor Aeriene „Henri Coandă” pentru trecerea pe avionul MiG-21 LanceR, a cărui avionică prezenta mari similarităţi cu cea instalată pe avioanele IAR-99 ŞOIM. La ora actuală, 11 aparate sunt în exploatarea unei escadrile aparţinând Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene (SAFA) de pe aerodromul Boboc, în timp ce varianta nemodernizată (denumită IAR-99 Standard), compune o altă escadrilă, alcătuită din 10 aparate, destinată trecerii studenţilor pe avionul cu reacţie.

 

Programul de modernizare a IAR-ului 99 a constat în modernizarea avionicii celor două posturi de pilotaj, introducerea căştii de zbor DASH, a unor sisteme de avertizare şi de protecţie împotriva ameninţărilor sol-aer şi aer-aer, precum şi integrarea unor capabilităţi de acroşare de armament aeropurtat de producţie vestică.

 

Foarte apreciat pentru calităţile sale aerodinamice şi de control al zborului, avionul IAR-99 a fost prezentat la multiple evenimente aeronautice din ţară şi din lume, contribuind la promovarea zborului militar în rândul tinerilor şi a imaginii Forţelor Aeriene Române, fiind o prezenţă aclamată oriunde pe mapamond.

 

 

 

 

 

VARIANTE ÎN EXPLOATARE

 

 

 

IAR-99 Standard – varianta originală a avionului de antrenament reactiv avansat şi atac la sol, construită la fabrica AVIOANE S.A. Craiova. Au fost construite 21 aparate ce au intrat în dotare începând cu anul 1988, dintre care mai activează în serviciul operativ al Forţelor Aeriene Române un număr de zece, un aparat fiind alocat Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor de la Craiova (număr de bord 7003), şase modernizate şi transformate în varianta ŞOIM, în timp ce patru au fost distruse în trei accidente grave (numere de bord S-002, 710 şi 714) şi o catastrofă (număr de bord S-001).

 

 

 

IAR-99 ŞOIM – varianta avionului IAR-99 modernizată în cadrul programului demarat de către fabrica AVIOANE S.A. Craiova împreuna cu firmele ELBIT Systems Ltd. şi AEROSTAR S.A. Bacău. Prototipul, cu numărul de bord 718, a decolat pentru prima oară la data de 22 mai 1997, la aceasta oră, în serviciul operativ al Forţelor Aeriene Române activând un număr de 11 aparate dintr-un total realizat de 13, unul (prototipul, cu numărul de bord 718) fiind alocat Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor de la Craiova, în timp ce un altul (număr de bord 721) a fost pierdut într-un accident aviatic grav.

 

 

 

 

 

Nr. crt.

Număr de bord

Seria de fabricaţie

Data intrării în serviciu

Observaţii

1

S-001

 

 

Prototipul nr. 1 - Prăbuşit

2

S-002

 

 

Prototipul nr. 2 - Prăbuşit

3

S-003/7003

 

 

(ex-S-003) - CCIZ

4

701

 

1988

Standard - Boboc

5

702

 

1988

Standard - Craiova

6

703

 

1988

Standard - Craiova

7

704

 

1988

Standard - Boboc

8

705

 

 

Standard - Boboc

9

706

 

 

Standard - Boboc

10

707

 

 

Standard - Boboc

11

708

 

 

Standard - Boboc

12

709

 

 

Şoim - Boboc

13

710

 

 

Standard - Distrus

14

711

 

 

Şoim - Boboc

15

712

 

 

Şoim - Boboc

16

713

 

 

Şoim - Boboc

17

714

 

 

Standard - Prăbuşit

18

715

 

 

Standard - Boboc

19

716

 

 

Standard - Boboc

20

717

 

 

Şoim - Boboc

21

718

 

 

Şoim - Prototip - CCIZ - Prăbuşit

22

719

 

 

Şoim - Boboc

23

720

 

 

Şoim - Boboc

24

721

 

 

Şoim - Prăbuşit

25

722

 

 

Şoim - Boboc

26

723

 

 

Şoim - Boboc

27

724

 

 

Şoim - Boboc

28

725

 

 

Şoim - Boboc

 

 

 

 

 

NOTĂ: informaţiile de mai sus nu sunt complete şi pot conţine date eronate. Rugăm respectuos pe toţi cei ce au conoştinţe despre istoricul operativ al avionului subsonic de antrenament reactiv avansat şi atac la sol IAR-99 în România să contribuie la completarea şi/sau corectarea datelor de mai sus, contactându-ne. Vă mulţumim!

 

 

 

 




Comentarii:

Jar Ioan

a scris la 2011-11-26 19:50:21

Avionul a fost folosit in numar mic (2 -4) pe Craiova pentru antrenamentul pilotilor tineri dupa anul 1991 . Din 1994 este adus pe Ianca , si la Craiova se zboara doar pe IAR 93 pina in 1997 , la accidentul cu bomba. La Ianca s-a inceput destul de intens trecereain primavara anului 1994 (trebuie sa consult carnetul de zbor pentru datele exacte). Prin luna aprilie , a luat foc nr. 710 in SC raposatul (fiei tarina usoara) Vasilache Nicu. Atunci a avut noroc si a aterizat , a coborit din avion la capatul pistei si a inceput sa fuga pe PDA sa anunte CZ. Am continuat zborul destul de sustinut , am primit avioane noi (unele cu mai putin de 4 ore de zbor), dar in martie 1995 a luat foc nr. 714 si David Vasile cu Trofin Vasile s-au catapultat. Au fost scaune romanesti SCHV -0 . Nu a mai zburat pina in 1997 (aveam pe Ianca citeva L-39 si in 1996 am facut din nou trecerea pe IAR-93 dar acesta a fost retras la sfirsitul verii datorita unor "simpatii" la comandament.Din 1997 am zburat din nou pe IAR-99 , pina la 12 decembrie 2001(ultimul zbor pe Ianca , in prezenta lui Catrina) . In 1998 , incepind cu luna august , am facut trecerea pilotilor de la Craiova pe acest tip de avion(eu am fost detasat de la sfirsitul lunii august pina la inceputul lunii octombrie cind s-a terminat trecerea pentru instructori si au zburat aproape toti pilotii(imi amintesc ,ca am scos la SC pilot care nu mai zburase in SC de 10 ani - deh! asa era moda la IAR-93 se zbura in deplina siguranta si asta o fost motivul pentru care ne-au oprit in 1996 , aveam in 6 luni mai multi simplisti si instructori decit Craiova care zbura din 1981 pe acest avion). Felicitari pentru aparitia acestor pagini si mult succes!

alinionescu

a raspuns la 2011-12-29 20:25:13

Vă mulţumim pentru aprecierile la adresa sitului şi pentru informaţiile oferite, domnule comandor! Sunteţi o legendă vie în lumea zburătorilor cu albastru pe epolet şi este o onoare pentru noi că ne-aţi descoperit şi că ne-aţi scris! Sperăm că nu vă veţi opri aici cu mesajele şi că vom putea demara o colaborare de pe urma căreia să beneficieze toţi ce vor să cunoască istoria Aviaţiei Militare Române, precum şi cei ce-au trăit-o şi nu vor s-o uite! Cu respect, Echipa "Aripi Argintii".

Victor

a scris la 2012-05-16 20:59:11

Din ce vad io in tabelul cu toate avioanele IAR-99,rezulta ca 4 dintre acestea se afla pe Craiova,astfel ca am putea sa o consideram a 6 baza aeriana a RoAF :D,tinand cont si de numarul de aeronave de pe celelalte baze aeriene.

Geana Adriean

a scris la 2012-10-12 11:43:49

Dl. cdor. Jar are dreptate si daca doreste am carnetul de zbor! Sunt zburator de IAR -99 si sunt mandru!Profesori: cdor. Ilie, cdor. Jar,etc.

Remus

a scris la 2013-06-25 17:36:03

724 si 725 sunt la Flotila 95 aeriana din Bacau.

stefan veza

a scris la 2013-06-29 09:11:11

imi aduc perfect aminte de comandorul Ioan Jar,in 1977-78 am fost cronometror la pregatirea de lupta in Regimentul 67 aviatie vanatoare-bombardament Craiova,pe atunc condus de Col.Motoroiu,ulterior de col.Dogaru Gheorghe,fie-i tarana usoara.Am cunoscut in acea perioada poate cei mai minunati oameni si cele mai minunate aparate de zbor,niste"mingi"la aterizare,formidabil de rezistente,este vorba de vestitele MIG 15,MIG 17 RF,MIG 17,MIG 21,ulterior au inceput sa apara la zbor IAR 93 si ultimul IAR 99.

Neagu Laurentiu

a scris la 2014-05-24 10:42:49

718 de la CCIZ s-a prabusit.

alinionescu

a raspuns la 2014-05-24 10:43:13

Modificat - va multumim pentru atentionare!

Tamas Gheorghe

a scris la 2014-10-17 16:25:24

Tinerilor dornici (setosi) de informatii despre avionul IAR-99 va, scrie cel care a zburat primul cu avionul prototip S-002 in anul 1986. Pe vremea aceea eram angajat la CIZ Craiova ca pilot de incercare. Am parcurs toate etapele de omologare a acestui avion atat in zborul de zi cat si in zborul de noapte. Am fost instructor de zbor pe acest avion si am efectuat trecerea pilotilor militari pe el de la inceput atat a pilotilor din unitatea de la Craiova cat si a celor de la Ianca.(David, Petre Gheorghe, etc.). Performantele acestui aviom au fost determinate de piloti CCIZ-Craiova

alinionescu

a raspuns la 2014-10-17 16:27:11

Va multumim pentru informatii, domnule comandor, si va asteptam si cu altele! Sunteti o legenda vie a Aviatiei Militare Romane si suntem onorati ca vizitati micul nostru site! Cu respect, echipa "Aripi Argintii".

Mihail

a scris la 2014-10-20 11:39:29

IAR-99 a fost un aparat foarte modern si competitiv in anii '80 si '90 chiar si nemodernizat. Daca nu venea revolutia din dec.'89, probabil ca aparatul se producea intr-un nr.mult mai mare atat pentru nevoile FAM cat si pentru export, desi era un competitor direct al aparatului cehoslovac L-39 Albatros. Noi am avut in dotare ambele tipuri de aparate si se pare ca aveau performante similare, diferenta putand fi facuta doar de pret de achizitie si costuri de exploatare. Este pacat ca in circa 28 de ani au fost produse doar vreo 28 aparate!. Este inca un avion ieftin si usor de intretinut, competitiv, modern, cu capabilitati de atac si lupta aeriana, care ar putea inlocui cu succes MiG-21 Lancer A in misiuni de CAS & RECCE. Decat sa inlocuim MiG-21 Lancer A cu nimic, mai bine sa-l inlocuim cu ceva ce avem la indemana si se poate inca produce in serie la noi in tara la preturi mai mult decat convenabile. Eventual se poate cu usurinta remotoriza cu RR Viper 680 fara PC care este un pic mai puternic decat RR Viper 632-41M actual. Alo, domnilor generali de la CFAM, puteti sa luati in considerare si aceasta idee ?...

gmt

a scris la 2015-09-19 21:56:47

Salve, 1. IAR-99 ca si IAR-93 au fost niste rateuri tehnice (atat ca proiect cat si ca fabricatie)pentru care insa s-a cheltuit enorm; 2. Aceste avioane nu au fost vandute nicaieri nefiind performante si nici fiabile; 3. Cand comparam IAR-99 cu MIG-21 este un nonses; avionul MIG-21 este un avion supersonic, de mult deposit atat tehnologic cat si ca variante de inarmare; apropos MIG-21 Lancer este cea mai mare cacialma pe care a luat-o Romania de la Israel (firma ELBIT) cu sprijinul unor generali tembei si aunui guvern (Roman) plin de jidani; modernizarea MIG-21 Lancer a fost "tichie de maragaritar la un cal mort"; 4. Cand judecam performanta unui avion trebuie sa vedem capacitatea de lupta, costul munitiilor specifice (in mod deosebit rachetele aer-aer si aer-sol), fiabilitatea si cheltuielile de mentenant

alinionescu

a raspuns la 2015-09-19 22:02:15

Un punct de vedere cam radical, dar... un punct de vedere.

Vali

a scris la 2015-11-04 22:17:12

Buna ziua. Va scriu deoarece am nevoie, daca are cineva, de o plansa cu dimensiunile si cotele avionului IAR 99. Am tot cautat, insa nu gasesc nimic competent. Ma intereseaza in special unghiurile aripii, iar daca exista, si o sectiune prin aceasta. V-as ramane pe deplin recunoscator daca m-ati putea ajuta. Va multumesc anticipat. Cu stima, Valentin

adrian

a scris la 2016-03-01 21:50:51

De aici din Canada Soim-99 arata bine si destul de atragator. Se poate fabrica acest model si in versiune civila pentr a-l vinde, totusi pentru comercializare acestui aparat ii trebuie o istorie de succes in spate, se poate infiinta o echipa acrobatica care sa faca acest avion cunoscut, de ce nu va asociati cu un porducator de renume pentru a iesi din impas. Va trebuie un centru de productie curat si bine intretinut, o delegatie straina daca vine sa vada ce si cum se uita la conditiile de munca si de creatie ... ar fi multe de dezbatut pe acesta tema ...

Andrei

a scris la 2016-06-03 17:10:45

Buna ziua. Am si eu o nedumerire legata de termenul "raza tactica". Ce semnifica acesta? Parerile sunt impartite, anumite persoane considerand ca fiind distanta de la aerodrom pana la obiectiv, fara a lua in calcul misiunea si revenirea pe aerodromul baza, iar altele considera ca fiind distanta maxima de zbor. Din cate vad, in caracteristicile tehnico-tactice reiese ca ar fi intocmai prima definitie. V-as ruga, daca aveti la dispozitie, sa-mi dati o referinta pentru acest termen in vederea castigarii argumentului (stiam din auzite ca raza tactica reprezinta cam 0.4 din distanta maxima de zbor). Va multumesc!

alinionescu

a raspuns la 2016-06-03 17:19:01

Raza tactica este distanta de zbor pana la obiectiv si inapoi, asta incluzand si executarea misiunii (ca doar nu se duce sa dea "buna ziua!"). Raza tactica variaza functie de tipul de misiune si de timpul necesar pentru indeplinirea ei (TOT = Time On Target). Distanta maxima de zbor este clar la ce se refera - nu este raza, deci nu implica o astfel de limitare (cand spui "raza", spui "dus-intors"), ci este timpul maxim petrecut in aer de o aeronava utilizand combustibilul de la bord. De exemplu, MiG-ul 21 executa zbor la distanta maxima pe traiectul MK - Giarmata (cu 3 RS).

Andrei

a scris la 2016-06-04 23:29:41

Va multumesc pentru lamurire. Nu intelegeam de unde apare discreptanta de aproximativ 800 km pentru IAR 99. Banuiesc ca atunci cand se vorbeste de raza tactica iese din discutie, din start, zborul orizontal permanent la viteza de croaziera, care ar fi mai mult specific pentru distanta maxima de zbor.

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca