L-29

 

AVIONUL SUBSONIC DE ANTRENAMENT REACTIV AVANSAT ŞI ATAC LA SOL L-29 DELFIN

 

 

 

Avionul subsonic de antrenament reactiv avansat şi atac la sol L-29 Delfin a decolat pentru prima oară la data de 5 aprilie 1959, pentru ca doi ani mai târziu să intre în serviciul operativ al aviaţiei militare din Cehoslovacia. După îndelungi evaluări, program de evaluări la care au mai participat şi aparate poloneze PZL TS-11 Iskra şi sovietice YAK-30, L-29 va fi ales drept avionul de antrenament standard al forţelor aeriene din ţările membre ale Pactului de la Varşovia şi nu numai, fiind construit în peste 3500 de exemplare şi exportat în aproximativ 20 ţări.

 

 

 

DESCRIERE TEHNICĂ

 

 

 

Propulsat de un motor turboreactor Motorlet M-701C-500, L-ul 29 avea o construcţie simplă şi solidă, fiind un avion de dimensiuni relativ mici, cu aripi trapezoidale cu plasare mediană şi ampenaj în T, suprafeţe de comandă mari şi două posturi de pilotaj ce dispuneau de cupole generoase, permiţând o excelentă vizibilitate periferică. Era stabil în zbor şi permitea formarea unor deprinderi puternice piloţilor-elevi, fiind capabil a executat întreaga gamă de acrobaţie, fără pericolul de intrare în vrie necomandată. 

 

Sub fiecare aripă era câte un pilon pe care se puteau acroşa încărcături ofensive, în special blocuri PRND (Proiectile Reactive NeDirijate) UB-4-57, cu care se puteau executa trageri de exerciţiu în poligon. Cei doi piloni mai erau utilizaţi şi pentru acroşarea de rezervoare suplimentare de combustibil, necesare pentru creşterea razei de acţiune a avionului şi, implicit, a timpului petrecut în aer.

 

 

 

CARACTERISTICI TEHNICO-TACTICE

 

 

 

Echipaj

2 piloţi (elev şi instructor)

Anvergură

10,29 m

Suprafaţă portantă

19,8 m2

Lungime

10,81 m

Înălţime

3,13 m

Greutate gol

2280 kg

Greutate maximă la decolare

3540 kg

Viteză maximă

655 km/h

Viteză ascensională

14 m/s

Plafon de serviciu

11000 m

Distanţă maximă de zbor (fără RS)

894 km

Distanţă maximă de zbor (cu 2 RS)

1250 km

Autonomie de zbor (cu 2 RS)

2,3 ore

Motorizare

1 x Turbolet M-701C-500

Tracţiune

1 x 890 kgf

Armament

Nu dispunea de armament fix

 

200 kg încărcătură ofensivă pe doi piloni sub aripi

 

 

 

 

 

ÎN AVIAŢIA MILITARĂ ROMÂNĂ

 

 

 

În cursul anului 1966, o grupă de piloţi şi tehnici din Şcoala Militară de Ofiteri Activi de Aviaţie „Aurel Vlaicu” de la Boboc, a efectuat un curs de trecere pe avionul L-29 în cadrul Şcolii de Aviaţie de la Zvolen, din Cehoslovacia, pentru ca în luna octombrie a aceluiaşi an, pe pista şcolii de la Boboc să sosească primele patru avioane L-29, având numerele de înmatriculare de la 44 la 47.

 

Avioanele L-29 au continuat să sosească în ţară în anii 1967, astfel: în septembrie au sosit patru avioane, înmatriculate cu numere de bord de la 40 la 43, în 1968 au intrat în serviciu operativ al şcolii de la Boboc 18 avioane, înmatriculate cu numere de bord de la 21 la 39 şi sase avioane înmatriculate cu numere de bord de la 14 la 19, pentru ca în anii 1973 şi 1974 să sosească în ţară 17 avioane, înmatriculate cu numere de bord de la 48 la 64. Până la sfârşitul anului 1974, toate cele 52 de bucăţi au venit în România, intrând în procesul de instruire în zbor a piloţilor din cadrul şcolii, după ce, în prealabil, trecerea pe noul avion de şcoală şi antrenament se executase în anul 1967 de către instructorii Escadrilei a treia.

 

În Aviaţia Militară a României, L-ul 29 şi-a câştigat reputaţia de avion docil şi iertător, fapt pentru care a fost poreclit de către piloţii care-l zburau „Blândul Ben”. A executat serviciu operativ în perioada 1966 – 2005, fiind retras şi înlocuit cu avionul de producţie autohtonă IAR-99.  

 

Muzeul Naţional al Aviaţiei Române deţine două avioane L-29 în colecţie, la sediul din Bucureşti putând fi admirate aparatele de zbor cu numerele de bord 16 şi 50.


 

Nr. crt.

Număr de bord

Seria de fabricaţie

Data intrării în serviciu

Observaţii

1

12

 

 

Vândut - USA

2

14

993336

15 mai 1969

Vândut - USA

3

15

993150

15 mai 1969

Expus la MAv

4

16

993149

15 aprilie 1969

Stocat - Boboc

5

17

993148

15 aprilie 1969

Vândut - USA

6

18

993147

15 aprilie 1969

Expus la Bisoca, BZ

7

19

993146

15 aprilie 1969

 

8

20

 

 

 

9

21

893144

20 noiembrie 1968

Vândut - USA

10

22

893143

8 noiembrie 1968

 

11

23

893142

23 octombrie 1968

Vândut - USA

12

24

893141

30 octombrie 1968

Vândut - USA

13

25

893050

19 octombrie 1968

 

14

26

893049

18 octombrie 1968

 

15

27

893048

octombrie 1968

Prăbuşit

16

28

893047

10 octombrie 1968

Stocat - Boboc

17

29

893046

30 septembrie 1968

 

18

30

893045

30 septembrie 1968

Stocat - Boboc

19

31

893044

30 septembrie 1968

Vândut - USA

20

32

892948

20 august 1968

Vândut - USA

21

33

892949

10 august 1968

 

22

34

892950

10 august 1968

Vândut - USA

23

35

893036

10 august 1968

Stocat - Boboc

24

36

893037

1968

Prăbuşit

25

37

893038

11 septembrie 1968

Expus la Boboc

26

38

893039

20 septembrie 1968

 

27

39

893040

24 septembrie 1968

Vândut - USA

28

40

792644

31 iulie 1968

 

29

41

792641

26 august 1968

Vândut - USA

30

42

792642

24 august 1968

 

31

43

792643

28 august 1968

Stocat - Boboc

32

44

692144

24 august 1968

Stocat - Boboc

33

45

692145

1968

Prăbuşit

34

46

692146

5 septembrie 1968

 

35

47

692147

27 august 1968

 

36

48

395097

28 august 1973

Vândut - USA

37

49

395098

28 august 1973

Stocat - Boboc

38

50

395099

28 august 1973

Expus la MAv

39

51

395000

28 august 1973

Expus la AFA Braşov

40

52

395188

28 august 1973

Vândut - USA

41

53

395189

28 august 1973

Vândut - UK

42

54

395190

28 august 1973

Vândut - USA

43

55

395191

21 februarie 1974

 

44

56

395192

21 februarie 1974

 

45

57

395193

21 februarie 1974

 

46

58

395194

21 februarie 1974

Vândut - USA

47

59

395195

21 februarie 1974

 

48

60

395196

21 februarie 1974

Prăbuşit

49

61

395197

21 februarie 1974

 

50

62

395198

21 februarie 1974

 

51

63

395199

21 februarie 1974

 

52

64

395200

21 februarie 1974

 

 

 

 

 

 

 

 

NOTĂ: informaţiile de mai sus nu sunt complete şi pot conţine date eronate. Rugăm respectuos pe toţi cei ce au conoştinţe despre istoricul operativ al avionului subsonic de antrenament reactiv avansat şi atac la sol L-29 Delfin în România să contribuie la completarea şi/sau corectarea datelor de mai sus, contactându-ne. Vă mulţumim!

 

 




Comentarii:

macovei mircea

a scris la 2012-02-14 23:49:40

Am avut placerea sa zbor acest minunat avion.Sunt promotia 1973.Daca mai am colegi de promotie,cautati-ma.

oliver armand

a scris la 2012-11-18 15:30:54

Domnule Alin Ionescu, am placerea sa va reamintesc acei oameni carora doriti sa va fie impartasita experienta profesionala a lor de zbor ca se pare, am avut dreptate inca o data. Din toti care sunt aici, numai eu am scris cele mai multe. Restul...clar asteapta ceva in schimbul informatiilor. Adevarul e ca eu, daca reusesc sa public cartea mea "Avioane contra Avioane" care contine informatii unice despre trecutul involburat al istoriei luptelor aeriene reactive, cu siguranta va fi citita. Si un alt exemplu...despre L-29 de ce nu s-a scris nimic? Tot eu sa spun? Altii ce Dumnezeu au?

alinionescu

a raspuns la 2012-11-18 15:42:16

Stimate domnule Oliver Armand, daca dumneavoastra aveti dreptate si exista oameni care asteapta "ceva" - adica altceva decat multumiri si recunostinta - drept "contravaloare" pentru gestul lor de a ne permite publicarea unor informatii legate de istoria Aviatiei Militare Romane, atunci, din punctul meu de vedere, pot sa astepte mult si bine... Situl "Aripi Argintii" nu percepe taxa pentru accesul celor interesati la informatiile continute si nici pentru folosirea lor in diverse lucrari (cerem numai sa fim instiintati), de aceea nu consideram normal ca sa ni se ceara "ceva" in schimbul colaborarii pe care-o dorim cu cei care au trait si stiu si nici nu vom accepta asta. Noi nu cumparam informatii si nici nu le vindem. In ceea ce va priveste pe dumneavoastra, sunt ferm convins ca sunteti liber sa procedati cum considerati de cuviinta. Deocamdata, noi va multumim pentru toate cate ne-ati spus.

oliver armand

a scris la 2012-12-12 21:06:50

Imi aduc aminte de o faza cu tatal meu cand era in scoala militara de la Boboc...parca in anul 1966, cand a speriat un sofer de TIR. Ce facuse de fapt...a trecut cu L 29 la razmut din spate si deasupra unui TIR, dar cand a vazut ca soferul nu raspunde, a executat o ranvesare si a picat frontal spre bietul sofer care a oprit si a luat o pe camp de nebun. Trebuie sa l mai intreb pe tata exact cand s a intamplat.

Mihail

a scris la 2015-01-12 09:08:54

Trebuie retinut si faptul ca ultimele aparate L-29 Delfin construite in 1974 au fost cele destinate Romaniei.

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca