L-39ZA

 AVIONUL DE ANTRENAMENT REACTIV AVANSAT ŞI ATAC LA SOL AERO L-39 ZA ALBATROS

 

Destinat a înlocui avionul subsonic de antrenament reactiv avansat şi atac la sol L-29 Delfin, L-ul 39 ZA Albatros a executat primul zbor în anul 1968, fiind introdus în serviciu operativ în Cehoslovacia în anul 1971. Peste 2500 de aparate au fost construite, fiind exportate în 35 ţări, L-ul 39 reprezentand un enorm succes al industriei aeronautice cehoslovace.

 

DESCRIERE TEHNICĂ

 

Proiectat a fi, pe lângă un avion de antrenament reactiv avansat, şi un excelent avion de atac la sol, L-ul 39 diferea foarte mult de predecesorul său. Aripa trapezoidală cu unghi diedru pozitiv dispusă jos, prizele de aer semicirculare dispuse în lateralele fuselajului, deasupra aripilor, fuselajul alungit aerodinamic spre în faţă, motorul turboventilator cu dublu flux Ivchenko AI-25TL, toate aceste elemente vorbeau despre capabilităţile superioare ale Albatrosului. Ca şi element distinctiv, L-39 Albatros dispunea de două rezervoare de combustibil la capetele planurilor în montaj fix, partea din faţă a lor găzduind câte un far de aterizare.

Spre deosebire de L-29, care nu dispunea de armament fix, L-39 ZA era dotat cu un tun cu ţeavă jumelată Griazev-Şipunov GŞ-23L de calibru 23 mm montat sub fuselaj, în spatele trapei jambei de bot, tun alimentat de o unitate de foc de 200 proiectile, excelent pentru misiunile de atac la sol. Pe lângă armamentul artileristic fix, sub fiecare plan erau montaţi câte doi piloni de armament, pe care puteau fi acroşate rezervoare suplimentare de combustibil sau diverse încărcături ofensive.

Posturile de pilotaj ofereau o vizibilitate foarte bună, postul pilotului-instructor fiind supraînălţat. Ambele cabine erau dotate cu scaune de catapultare moderne, de tip VS-1-BRI-8, de producţie cehoslovacă.

 

CARACTERISTICI TEHNICO-TACTICE

 

 

Echipaj

2 piloţi (elev şi instructor)

Anvergură (cu rezervoare)

9,46 m

Suprafaţă portantă

18,2 m2

Lungime

12,13 m

Înălţime

4,77 m

Greutate gol

3455 kg

Greutate maximă la decolare

5600 kg

Viteză maximă

910 km/h

Viteză ascensională

13,5 m/s

Plafon de serviciu

11000 m

Distanţă maximă de zbor (fără RS)

1100 km

Distanţă maximă de zbor (cu 2 RS)

1750 km

Autonomie de zbor (cu 2 RS)

3,5 h

Motorizare

1 x Ivcenko AI-25TL MTRDF

Tracţiune

1 x 1720 kgf

Armament

1 x GŞ-23L (unitate de foc 200 proiectile)

 

Până la 284 kg armament ofensiv acroşat

 

 

ÎN SERVICIUL AVIAŢIEI MILITARE ROMÂNE

 

Primele avioane L-39 ZA Albatros au venit în România în perioada 8-11 decembrie 1981, intrând – ca şi L-ul 29 Delfin – în compunerea nou-înfiinţatului Grup 20 Aviaţie Şcoală Vânătoare şi Vânătoare-Bombardament de la Boboc. Peste numai o săptămână, pe data de 18 decembrie 1981, a fost executat primul zbor cu noul tip de avion de şcoală şi antrenament reactiv avansat.

A fost achiziţionat un număr total de 32 bucăţi din varianta ZA, o variantă îmbunătăţită, livrarile încheindu-se în luna martie a anului 1984.

Avioanele L-39 ZA au activat în cadrul Aviaţiei Militare Române în perioada 1982 – 2007, dovedindu-se a fi foarte fiabile şi nepunând mari probleme din punct de vedere al mentenanţei, nefiind implicate într-un număr însemnat de evenimente de zbor grave, ci dimpotrivă.

Au fost scoase din serviciu operativ gradat, ca urmare a restructurărilor prin care a trecut organismul militar, în ansamblul său, şi Şcoala de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene (continuatoarea tradiţiilor Şcolii Militare de Ofiţeri Activi de Aviaţie „Aurel Vlaicu), în special, ultimele trei aparate operaţionale (cu numerele de bord 145, 146 şi 149) executând ultimele zboruri la în luna decembrie a anului 2007.

La Muzeul Naţional al Aviaţiei Române se află expus avionul L-39 ZA Albatros cu numărul de bord 140.

 

 

Nr. crt.

Număr de bord

Seria de fabricaţie

Data intrării în serviciu

Observaţii

1

103

232403

7 ianuarie 1983

Vândut – SUA

2

106

232406

7 ianuarie 1983

Vândut – SUA

3

109

232409

7 ianuarie 1983

Vândut 

4

112

232412

7 ianuarie 1983

Vândut – SUA

5

115

132015

22 decembrie 1981

Vândut – SUA

6

118

132018

22 decembrie 1981

Prăbuşit

7

121

132021

22 decembrie 1981

Vândut 

8

124

132024

22 decembrie 1981

Vândut

9

127

132027

22 decembrie 1981

Vândut – SUA

10

128

432828

22 martie 1984

Vândut 

11

129

332629

14 octombrie 1983

Vândut – SUA

12

130

132030

22 decembrie 1981

Vândut – SUA

13

131

432830

22 martie 1984

Vândut

14

132

332632

14 octombrie 1983

Vândut 

15

133

132033

22 decembrie 1981

Vândut – SUA

16

134

432834

22 martie 1984

Vândut – Bulgaria

17

135

332635

14 octombrie 1983

Vândut – SUA

18

136

132036

22 decembrie 1981

Vândut 

19

137

432832

22 martie 1984

Vândut – SUA

20

138

332638

14 octombrie 1983

Vândut 

21

139

432836

22 martie 1984

Expus la AFA

22

140

432840

22 martie 1984

Expus la MAv

23

141

332641

14 octombrie 1983

Vândut – SUA

24

142

432842

22 martie 1984

Vândut 

25

143

432838

22 martie 1984

Vândut

26

144

332644

14 octombrie 1983

Vândut – SUA

27

145

533218

6 aprilie 1985

Vândut

28

146

533220

6 aprilie 1985

Stocat – Boboc

29

147

332647

14 octombrie 1983

Vândut – SUA

30

148

533222

6 aprilie 1985

Vândut 

31

149

533224

6 aprilie 1985

Vândut

32

150

332650

14 octombrie 1983

Vândut – SUA

 

 

 

NOTĂ: informaţiile de mai sus nu sunt complete şi pot conţine date eronate. Rugăm respectuos pe toţi cei ce au conoştinţe despre istoricul operativ al avionului subsonic de antrenament reactiv avansat şi atac la sol L-39 Albatros în România să contribuie la completarea şi/sau corectarea datelor de mai sus, contactându-ne. Vă mulţumim!

 




Comentarii:

Oliver Armand

a scris la 2013-05-31 14:35:34

Va rog frumos cine stie despre acest avion de scoala si atac usor L-39 sa vina cu informatii referitor la prabusirea unui tip din acesta la noi in tara dupa Revolutia din '89. Pentru ca acela a si fost motivul pentru care noi am renuntat la acest tip de avion. Multumesc frumos. A fost dat si public despre prabusire.

LUNGU PETRE-DANIEL

a scris la 2014-03-04 22:01:23

Singurul care s-a prabusit ,a fost in vara lui 97 la Timisoara,la zborul de antrenament pentru marele mitig aerian din Banat nr.118.La mansa au fost C-dor Cretu Gheorghe(Tzake) si Gen.Stan Ion.Motivul prebusirii=nerespectarea inaltimii minime de evolutie in zborul acrobatic la mica H.(?)Iar Smighelschi a aterizat la turci pe o sosea in lipsa de combustibil,avariind trenul de fata.Am zburat si eu pe acest tip de aeronava,ca elev 2 ani si apoi ca instructor de zbor al SAFA-Boboc.Nu cunosc sa fi avut probleme majore.Cateva chestii va pot spune:In 86 la decolare,mr.Cazan si elev sg.Stoian Paul,au luat o barza in priza de admisie.Au venit in siguranta la aterizare..Au mai fost cateva stagnari de turaj,cresteri de temperatura la gaze,fisuri la rezervorul de combstibil(eu am avut in zbor cu 147 pentru ca a fost montat gresit )cazuri care au fost rezolvate in deplina siguranta.Dar inlocuirea lui cu IAR-ul 99 Soim,a fost ca urmare a exploatarii sale 25 de ani,atat la Boboc-ca avion de scoala si antrenament avansat,cat si la Ianca,ca avion VB de lupta.Cred ca orice pilot militar in Romania va recunaste cu mana pe inima,ca n-a existat in aviatia militara a epocii moderne, un avion mai fiabil si mai elegant decat L39-albatros.Fiabil,Docil,Echilbrat,Sigur(scaun de catapultare minunat),Elegant(cel putin in cabina erai ca in fotoliu cu aer conditionat),Altruist !!Aparatura de navigatie, foarte exacta la zborul de noapte sau in grele.Facea un zbor razant de-o frumusete rara.Nici la itrebuintarea in lupta nu statea rau.Avea o racheta cu ghidaj termic,ceva derivat din K13.Cdor.Goslan George va poate spune despre performantele sale.O singura data a fost folosita in scop didactic in scoala(cdor. Moscu).Tunul GS-23 era teribil de precis.A participat la toate mitingurile si showurile aeriene din tara .La aplicatiile unde a fost solicitat a facut senzatie cu siguranta tirului cu PRND,tun si bombe.Excelent acrobat.Din pacate spre sfarsitul perioadei a fost restrictionat la suprasarcinile mari(Incadrat +6,-2,5).Cred ca mai multe detalii puteti culege de la Cdor. Tanase Vasile,Cdor.Radu Nicolae,Cdor.Tudor Adinel,Surduc Vasile,Lazar Ioan,Ceuca Costica,Dragomir Stelu si Ing.Av Cdor.Goncearuc Gh.Va rog sa priviti tabelul de mai sus si vedeti unde au ajuns aceste aeronave extraordinare.Eu si acum plang dupa ele.Cand am auzit ca in 2007 vor fi scoase la pensie..mi-am depus si eu dosarul de pensionare..Atat !In arhiva personala am ceva poze cu el.Puteti sa le vizionati.

alinionescu

a raspuns la 2014-03-04 22:09:43

Va multumim foarte mult pentru informatii, domn comandor!

Mihail

a scris la 2014-11-30 13:07:04

Din cate stiu, L-39ZA putea acrosa pana la 1290 kg acrosaje si nu 284 kg cum specificati dvs. 284 kg era incarcatura maxima acrosata de L-39C (pe care nu am avut-o noi si care nu avea armament). Pilonii interiori puteau suporta pana la 500 kg.iar cei exteriori pana la 250 kg. Putea acrosa: - 2 rachete aer-aer K-13 sau R-60 - 2 sau 4 containere UV-16-57 - 4 SAU 8 bombe FAB-50 sau FAB-100 - 2 sau 4 bombe FAB-250 - 2 bombe FAB-500 - 2 sau 4 bombe cu fragmentatie RBK-250 - 1 container foto pe unul dintre pilonii interiori - 1 sau 2 rezervoare largabile de cate 350 litri. Se pot confirma aceste date?...

Liviu Grigorescu

a scris la 2014-12-25 18:54:43

Se mai poate adauga ca Romania a fost singura tara din TV care a avut in dotare varianta "ZA", varianta care, in principal, avea ca armament rachete aer-aer. Din cate stiu, nu au mai existat variante L-39 care sa fie echipate cu rachete aer-aer.

Mihail

a scris la 2015-01-10 18:39:32

Romania nu a fost singura tara din Tratatul de la Varsovia care a exploatat L-39ZA, pentru ca si Cehoslovacia l-a avut in dotare. Prototipul acestei variante a executat primul zbor la 29.09.1976 si au fost produse 2 prototipuri si 208 aparate de serie. Principalele imbunatatiri fata de varianta anterioara L-39ZO au fost: - tunul de cal.23 mm cu 2 tevi GSh-23 cu 150 proiectile - rachetele aer-aer K-13 si R-60 - capacitatea de acrosare externa marita de la 1150 kg. la 1290 kg. - tren de decolare/aterizare ranforsat

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca