IAK-52

IAK-52




Comentarii:

Biscuit

a scris la 2012-03-14 19:57:00

Fabricarea Iak-52 a ├«nceput ├«n anul 1976, dup─â un proiect apar╚Ťin├ónd Institutului OKB Iakovlev din Moscova. Destina╚Ťia ini╚Ťial─â a avionului a fost ├«n exclusivitate pentru ╚Öcolile de antrenament militare. Avionul este considerat foarte sigur, are o excelent─â manevrabilitate ╚Öi un comportament deosebit ├«n acroba╚Ťie. Avionul Iak-52 este un monoplan integral metalic, cu excep╚Ťia suprafe╚Ťelor de comand─â a ampenajelor. Cabina este amenajat─â cu dou─â posturi de pilotaj independente, cel din fa╚Ť─â fiind destinat elevului. Aparatura este de tip clasic pentru zbor de zi, av├ónd posibilit─â╚Ťi ╚Öi de zbor dirijat radio (prin radiocompasul ARK-15M). Fuselajul are o structur─â tip semi-monococ─â. Avionul a intrat ├«n ├«nzestrarea For╚Ťelor Aeriene Rom├óne ├«n anul 1985. ├Än prezent ├«n dotarea ╚ścolii de Aplica╚Ťie pentru For╚Ťele Aeriene "Aurel Vlaicu" sunt 16 avioane Iak-52.

KQQ

a scris la 2012-11-14 14:39:13

Daca nu gresesc, la unul din mitingurile aviatice de la Cluj s-a spus ceva de genul ca YAK 52 (cel putin cel care a evoluat acolo) ar fi fabricat - sub licenta - in 2004 la Aerostar dupa un model din al doilea razboi mondial. Nu s-a spus ce fel de model era el din care e inspirat YAK 52 insa designul lui YAK 52 aminteste de avioanele din anii 1940

Oliver Armand

a scris la 2012-11-15 21:50:16

In primul rand, Yak-52 a fost parte din marea familie Yak-18. Iar dumneata KQQ ca sa te gandesti la al doilea razboi mondial...esti destul de departe de adevar. Insa nu inteleg de ce domnul Alin Ionescu a inclus acest tip de aparat dotat cu motor clasic, ci nu cu turbopropulsor, cum era cazul IAR-825 Triumf. Ar trebui in acest caz sa includem si tipurile Lavockin - 11, Yak -11, 18, sau nu?

alinionescu

a raspuns la 2012-11-15 21:57:54

Ideea ce a stat la baza sitului "A2" a fost aceea de a ne focaliza atentia asupra unor tipuri de aparate de zbor ce s-au bucurat de o cariera (relativ) lunga, au fost introduse in serviciu operativ in numar (relativ) mare si au avut o insemnatate apreciabila in istoria Aviatiei Militare Romane moderne, adica dupa anul 1951, cu accent pe aviatia reactiva. Desigur, toate tipuri de aparate de zbor ce s-au aflat in dotarea Av.Mil.Ro. incepand cu acel an ar trebui incluse si tratate cu atentie aici, dar acest lucru probabil ca se va realiza in viitorul apropiat.

Oliver Armand

a scris la 2013-01-10 18:44:39

Ca sa nu mai fie create confuzii, IAK-52 a provenit direct din tipul YAK-18A, care a fost prima varianta a tipului YAK-18 clasic dotat cu tren semi-escamotabil triciclu.

Kris

a scris la 2013-10-23 21:12:21

IAK 52 s-a construit la Aerostar Bacau (IAV cum se chema ianinte de revolutie) in mai bine de 1800 de exemplare. Prin anii 84-85 s-a reusit si preluarea fabricarii motorului in stea. Majoritatea aparatelor s-au exportat in fosta URSS. Dupa Revolutie s-a incercat o modernizare, o varianta K dar... In vest, datorita asemanarii cu avioane din al II-lea razboi mondial s-a bucurat de oarecare succes, fiind destule aerocluburi care-l au in dotare.

Mihail

a scris la 2015-02-05 21:34:41

Dupa stiinta mea, Yak-52 nu a provenit direct din Yak-18A, ci din Yak-50, fiind de fapt o varianta semi-militarizata si cu dubla comanda a acestuia. De fapt, desi constructorul sovietic nu a recunoscut oficial, majoritatea specialistilor considera ca in proiectarea avionului s-au preluat numeroase solutii constructive de la Yak-17UTI, aparatul rectiv de scoala-antrenament proiectat cu 30 de ani inainte!. Printre numeroasele solutii constructive preluate de la 17UTI se amintesc: amenajarea in tandem a posturilor de pilotaj, sistemul de deschidere a cabinelor pilotilor, designul scaunelor pilotilor, designul panoului cu instrumente de bord, designul cozii si a trenului de decolare/aterizare triciclu, constructia mixta a fuselajului (monococa cu tuburi de otel), flapsuri interioare, pozitionarea comenzilor de zbor, panourile laterale de acces in fuselaj, pozitionarea antenei radio si chiar dimensiunile generale ale aparatului, fiind izbitor de similare cu ale Yak-ului 17UTI reactiv.

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca