IAR-823

IAR-823




Comentarii:

Ștefan Lupea

a scris la 2013-09-30 20:04:06

Avionul IAR-823 a fost proiectat de către biroul de proiectări aeronautice condus de Radu Manicatide in anii șaptezeci. A fost construit cu scopul formării de piloți pe avioane ușoare, cât și ca avion de pregătire în faza de inițiere (faza I-a) pentru aviația militară. Acest aparat a fost proiectat cu o cabină de pilotaj cu două locuri alăturate (cote-a cote) și cu spațiu pentru trei pasageri(în spatele piloților), fiind dotat cu aripi de dimensiuni mici, în care se escamotează jambele principale ale trenului de aterizare, de tip triciclu. Avionul poate transporta și 200 kg încărcătură (varianta militară) în două puncte de acroșare sub planuri. Prototipul a fost construit in toamna anului 1971 la Brasov; acesta a efectuat primul zbor la 10 iunie 1973. Al doilea prototip construit a fost prezentat Salonul Aeronautic de la Farnborough în anul 1974. Intre anii 1974 și 1983 au fost construite un număr de 78 de avioane. Avionul IAR_823 intrat în dotarea aviației militare române începând cu anul 1978 și a constituit baza de pregătire a piloților military (faza I-a de pregătire) în cadrul Școlii Militare de Ofițeri Activi de Aviație până în anul 1996 când a fost înlocuit cu avionul IAK-52.Școala a fost dotată cu un număr de 56 avioane, din care 3 avioane s-au pierdut în catastrophe aeriene. 12 avioane au fost dislocate pentru constituirea Școlii Militare de Aviație din Republica Populară ANGOLA ( la NEGOGE)din care un aparat s-a pierdut în catastrofă aeriană! Aceste aparate au fost donate școlii angoleze la îbcheierea activității Grupului SIRIUS în octombrie 1982. Din totalul aparatelor fabricate 10 avioane au intrat în dotarea unor aerocluburi din România iar 4 avioane au fost achiziționate de aerocluburi din Ungaria. După 1996 în jur de 42 de avioane au fost achiziționate de către firma sau personae fizice din Statele Unite ale Americii. 4 avioane se găsesc în conservare în cadrul unor muzee din România. IAR-823 a servit ca bază pentru IAR-831 Pelican, prezentat la Paris Air Show în 1985, cu un design în tandem. IAR-831 a dat naștere la Triumph IAR-825TP dotat cu un motor turbopropulsor. Aceste două avioane nu au depășit stadiul de prototip. (sursa -Aviationsmilitaires.net) Echipaj = 1-2piloți, Pasageri= 2-3 pers.; Propulsie = 1 Motor cu Piston , Motor = Lycoming IO-540-GID5 , Putere motor= 216 kW / 290 hp , Viteza maxima de croaziera= 300 km/h / 162 kts / 186 mph , Plafon Limita = 5.600 m / 18.373 ft , Raza = 1.800 km / 972 NM / 1.119 mi. Masa proprie= 950 kg / 2.094 lbs, Greutate maxima la decolare= 1.500 kg / 3.307 lbs Anvergura= 10,00 m / 32,8 ft Suprafata aripi= 15,0 m² / 161 ft² , Lungime= 8,32 m / 27,3 ft , Inaltime= 2,86 m / 9,4 ft , Primul zbor= 07/1973 Produse in total = cca.ca. 90(alte surse)

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca