IAR-823

IAR-823




Comentarii:

╚śtefan Lupea

a scris la 2013-09-30 20:04:06

Avionul IAR-823 a fost proiectat de c─âtre biroul de proiect─âri aeronautice condus de Radu Manicatide in anii ╚Öaptezeci. A fost construit cu scopul form─ârii de pilo╚Ťi pe avioane u╚Öoare, c├ót ╚Öi ca avion de preg─âtire ├«n faza de ini╚Ťiere (faza I-a) pentru avia╚Ťia militar─â. Acest aparat a fost proiectat cu o cabin─â de pilotaj cu dou─â locuri al─âturate (cote-a cote) ╚Öi cu spa╚Ťiu pentru trei pasageri(├«n spatele pilo╚Ťilor), fiind dotat cu aripi de dimensiuni mici, ├«n care se escamoteaz─â jambele principale ale trenului de aterizare, de tip triciclu. Avionul poate transporta ╚Öi 200 kg ├«nc─ârc─âtur─â (varianta militar─â) ├«n dou─â puncte de acro╚Öare sub planuri. Prototipul a fost construit in toamna anului 1971 la Brasov; acesta a efectuat primul zbor la 10 iunie 1973. Al doilea prototip construit a fost prezentat Salonul Aeronautic de la Farnborough ├«n anul 1974. Intre anii 1974 ╚Öi 1983 au fost construite un num─âr de 78 de avioane. Avionul IAR_823 intrat ├«n dotarea avia╚Ťiei militare rom├óne ├«ncep├ónd cu anul 1978 ╚Öi a constituit baza de preg─âtire a pilo╚Ťilor military (faza I-a de preg─âtire) ├«n cadrul ╚ścolii Militare de Ofi╚Ťeri Activi de Avia╚Ťie p├ón─â ├«n anul 1996 c├ónd a fost ├«nlocuit cu avionul IAK-52.╚ścoala a fost dotat─â cu un num─âr de 56 avioane, din care 3 avioane s-au pierdut ├«n catastrophe aeriene. 12 avioane au fost dislocate pentru constituirea ╚ścolii Militare de Avia╚Ťie din Republica Popular─â ANGOLA ( la NEGOGE)din care un aparat s-a pierdut ├«n catastrof─â aerian─â! Aceste aparate au fost donate ╚Öcolii angoleze la ├«bcheierea activit─â╚Ťii Grupului SIRIUS ├«n octombrie 1982. Din totalul aparatelor fabricate 10 avioane au intrat ├«n dotarea unor aerocluburi din Rom├ónia iar 4 avioane au fost achizi╚Ťionate de aerocluburi din Ungaria. Dup─â 1996 ├«n jur de 42 de avioane au fost achizi╚Ťionate de c─âtre firma sau personae fizice din Statele Unite ale Americii. 4 avioane se g─âsesc ├«n conservare ├«n cadrul unor muzee din Rom├ónia. IAR-823 a servit ca baz─â pentru IAR-831 Pelican, prezentat la Paris Air Show ├«n 1985, cu un design ├«n tandem. IAR-831 a dat na╚Ötere la Triumph IAR-825TP dotat cu un motor turbopropulsor. Aceste dou─â avioane nu au dep─â╚Öit stadiul de prototip. (sursa -Aviationsmilitaires.net) Echipaj = 1-2pilo╚Ťi, Pasageri= 2-3 pers.; Propulsie = 1 Motor cu Piston , Motor = Lycoming IO-540-GID5 , Putere motor= 216 kW / 290 hp , Viteza maxima de croaziera= 300 km/h / 162 kts / 186 mph , Plafon Limita = 5.600 m / 18.373 ft , Raza = 1.800 km / 972 NM / 1.119 mi. Masa proprie= 950 kg / 2.094 lbs, Greutate maxima la decolare= 1.500 kg / 3.307 lbs Anvergura= 10,00 m / 32,8 ft Suprafata aripi= 15,0 m┬▓ / 161 ft┬▓ , Lungime= 8,32 m / 27,3 ft , Inaltime= 2,86 m / 9,4 ft , Primul zbor= 07/1973 Produse in total = cca.ca. 90(alte surse)

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca