MI-8/17

ELICOPTERELE MI ÎN ROMÂNIA

 

MI-8

 

Dezvoltare a elicopterului de transport MI-4 cu motor turbopropulsor, elicopterul cu motor reactiv MI-8 a executat primul zbor în URSS în anul 1961, fiind introdus în serviciul operativ al Fortelor Aeriene Sovietice (VVS) în anul 1967. A fost elicopterul construit în cele mai multe exemplare din lume, peste 17000 intrând în dotarea for┼úelor aeriene ale unui num─âr de aproximativ 50 de state.

 

 

DESCRIERE TEHNIC─é

 

Asem─ân─âtor ca ┼či form─â exterioar─â cu MI-4, elicopterul MI-8 era inclus în categoria elicopterelor reactive medii de transport ┼či sprijin cu foc, destinat oper─ârii în orice condi┼úii meteo ┼či, mai ales, la altitudini foarte mari, fiind recunoscut ca unul dintre pu┼úinele elicoptere ce pot ajunge pe Everest.

Constructiv, MI-8 era caracterizat de un rotor cu cinci pale de mari dimensiuni, un robust tren de aterizare triciclu fix, dotat cu amortizoare pe jambele principale, o grind─â de coad─â lung─â, ce se sub┼úiaz─â spre cap─âtul unde se afla dispus rotorul anticuplu tripal─â, ┼či de cele dou─â trape ale compartimentului cargo, trape de mari dimensiuni, ce se deschid precum cle┼čtii unui crab (clamshell doors).

Elicopterul MI-8 dispune de supor┼úi demontabili, pe fiecare parte a fuselajului, în zona trenului de aterizare principal, supor┼úi dota┼úi cu câte dou─â grinzi pe care se pot monta blocuri PRND UB-16-57, mitraliere containerizate sau bombe de 250 kilograme.

Fuselajul, de mari dimensiuni, era alc─âtuit din cabina cu cele dou─â posturi de pilotaj ┼či postul mecanicului de bord, a┼čezat între pilotul-comandant de bord (în stânga) ┼či copilot (în dreapta) pe un scaun rabatabil.

O alt─â caracteristic─â a acestui tip de elicopter era prezen┼úa a dou─â geamuri de plexiglas bombate spre exterior, ce permiteau celor doi pilo┼úi s─â priveasc─â spre în jos ┼či spre în spate atunci când situa┼úia o impunea, caracteristic─â ce-┼či avea r─âd─âcinile în vasta experien┼ú─â opera┼úional─â sovietic─â.

Cabina pasagerilor era spa┼úioas─â, putând acomoda un num─âr de 24 militari complet echipa┼úi. În cazul misiunilor de desantare prin rapel de la punct fix, militarii pot fi lansa┼úi printr-o trap─â din podeaua elicopterului sau, respectiv ┼či, prin trapa lateral─â de acces în elicopter, dispus─â pe partea stâng─â a elicopterului, modalitatea de acces în elicopter printr-o singur─â intrare fiind o alt─â carcateristic─â a acestui tip de elicopter. Deasupra trapei, se afla montat un troliu electric ac┼úionat de c─âtre un operator din cabina pasagerilor, de obicei aceast─â misiune revenindu-i mecanicului de bord.

Motorizarea elicopterului MI-8 era asigurat─â de dou─â motoare cu turbin─â Isotov TV2-117, cu o putere de 1950 CP la axul turbinei, motorizare ce asigura elicopterului MI-8 o vitez─â maxim─â de 260 km/h, un plafon de serviciu de 4500 metri ┼či o distan┼ú─â maxim─â de zbor de 960 kilometri.

 

CARACTERISTICI TEHNICO-TACTICE

 

Echipaj

2 piloţi + 1 mecanic de bord

Capacitate

24 pasageri

Lungime fuselaj

18,17  m

Lungime total─â

25,28 m

În─âl┼úime

5,65 m

Diametru rotor

21,29 m

Suprafaţă rotor

356 m2

Greutate gol

7260 kg

Greutate maxim─â la decolare

12000 kg

Vitez─â maxim─â

260 km/h

Vitez─â de croazier─â

200 km/h

Plafon de serviciu

4500 m

Vitez─â ascensional─â

9 m/s

Rază de acţiune

cu o sarcin─â util─â de 2100 kg

cu o sarcin─â util─â de 3000 kg

f─âr─â înc─ârc─âtur─â

 

450 km

425 km

650 km

Distanţă maximă de zbor

960 km

Motorizare

2 x Isotov TV2-117

Tracţiune

2 x 1454 kW (2 x 1950 CP)

 

 

 

ÎN SERVICIUL AVIA┼óIEI MILITARE ROMÂNE

 

Elicopter robust ┼či versatil, MI-8 a fost utilizat pentru o gam─â foarte larg─â de misiuni, în România operând dou─â variante de MI-8, varianta T – destinat─â transportului de trupe ┼či materiale – ┼či varianta PS, utilizat─â în special pentru transport de personal ┼či VIP.

Fiind primul elicopter cu motor reactiv ce a intrat în dotarea Avia┼úiei Militare Române, elicopterul MI-8 a venit în România în decursul anului 1968, operând de pe trei aerodromuri militare, intrând în dotarea a patru unitati, ┼či anume Regimentul 94 Elicoptere de pe Alexeni, Escadrila 132 Elicoptere de pe Some┼čeni, Flotila 50 ┼či Regimentul 99 Transport Aerian, unit─â┼úi bazate pe aerodromul militar Otopeni.

Trecerea pilo┼úilor români pe noul tip de elicopter s-a realizat în anul 1968 în URSS, la Kremenciug, pentru ca anul urm─âtor, în cadrul Regimentului 94 Elicoptere de pe Alexeni s─â se înfiin┼úeze prima escadril─â de elicoptere MI-8, escadril─â comandat─â de c─âtre locotenent-colonelul Vasile Iura┼čcu. În anii ce-au urmat, trecerea pilotilor pe elicopterul MI-8 se va executa în ┼úar─â, în cadrul escadrilei de pe Alexeni.

Reducerile de tehnic─â ┼či personal din cadrul reorganiz─ârii structurale a unit─â┼úilor componente ale Statului Major al For┼úelor Aeriene de la începutul anilor 2000 au dus la scoaterea din dotare a acestui extrem de versatil elicopter, în timp ce unit─â┼úile în a c─âror organic─â erau incluse au fost parte reorganizare (Regimentul 99 Avia┼úie Transport a devenit Grupul 90 Transport Aerian, parte desfiin┼úate (Flotila 50, Regimentul 94 ┼či Escadrila 132 Elicoptere).

La ora actual─â, Muzeul Na┼úional al Avia┼úiei Române din Bucure┼čti are în colec┼úia de aeronave trei exemplare de MI-8, având numerele de bord 03, 05 ┼či 709, în timp ce alte câteva sunt stocate în aer liber prin diverse poligoane din ┼úar─â, utilizate pentru antrenamentul trupelor terestre la îmbarcarea-debarcarea în/din elicopter. 

 

 

VARIANTE EXPLOATATE

 

MI-8 T – variant─â destinat─â sprijinului cu foc ┼či transportului de trupe ┼či materiale. Au fost importate  25 elicoptere din aceast─â variant─â.

 

Nr. crt.

Num─âr de bord

Seria de fabricaţie

Data intr─ârii în serviciu

Observaţii

1

04

0426

1968

 

2

05

0526

28.09.1968

Expus MAv

3

06

0626

 

 

4

09

0926

1969

Scos din eviden┼ú─â în 1972

5

10

1026

28.10.1968

Pr─âbu┼čit

6

33

1033

 

 

7

705

10705

25.04.1970

Material didactic - SMMFA Boboc

8

706

10706

30.04.1970

 

9

707/YR-EVR

10707

30.08.1970

 

10

712/YR-EVB

10712

1973

Pr─âbu┼čit

11

713

10713

26.07.1973

 

12

714

10714

31.07.1973

Poligonul Livezile, BN

13

715

10715

26.07.1973

Stocat

14

716

10716

07.08.1973

MAI

15

717

10717

20.04.1974

Stocat

16

718

10718

31.03.1974

Stocat

17

719

10719

31.03.1974

Stocat

18

720

10720

31.03.1974

Vândut

19

721

10721

31.03.1974

Poligon de lâng─â Foc┼čani

20

722/YR-EVP

10722

31.03.1974

Vândut

21

723

10723

05.03.1974

Stocat

22

724

10724

05.03.1974

Stocat

23

725

10725

31.03.1974

 

24

726

10726

31.03.1974

Distrus

25

727

10727

21.09.1976

Stocat

 

 

MI-8 PS – variant─â utilizat─â în special pentru transport de personal ┼či VIP. Au fost exploatate 14 elicoptere din aceast─â variant─â.

 

Nr. crt.

Num─âr de bord

Seria de fabricaţie

Data intr─ârii în serviciu

Observaţii

1

03

0326

26.04.1968

Expus MAv

2

08

0826

1986

Stocat

3

708/YR-EVS

10708

12.08.1970

 

4

709/YR-EVP

10709

14.02.1971

Expus MAv

5

710/YR-EVR

10710

1971

Vândut

6

711/YR-EVI

10711

26.11.1971

Poligonul Obedeanu, Craiova

7

728/01

10728

15.11.1979

Vândut

8

729/02

10729

31.10.1979

Stocat

9

730

10730

09.02.1984

MAI

10

731/YR-MLA

10731

Feb. 1986

Vândut

11

732

10732

28.02.1986

Stocat

12

734/08

10734

04.05.1987

 

13

735/YR-MLB

10735

Feb. 1987

Vândut

14

736

10736

19.04.1986

MAI

 

 

 

CENTRALIZATOR

MI-8

 

Nr. crt.

Num─âr de bord

Seria de fabricaţie

Data intr─ârii în serviciu

Varianta

Observaţii

1

03

0326

26.04.1968

PS

Expus MAv

2

04

0426

1968

T

 

3

05

0526

28.09.1968

T

Expus MAv

4

06

0626

 

T

 

5

08

0826

1986

PS

Stocat

6

09

0926

1969

T

Scos din eviden┼ú─â în 1972

7

10

1026

28.10.1968

T

Pr─âbu┼čit

8

33

1033

 

T

 

9

705

10705

25.04.1970

T

Material didactic - SMMFA Boboc

10

706

10706

30.04.1970

T

 

11

707

(YR-EVR)

10707

30.08.1970

T

 

12

708

(YR-EVS)

10708

12.08.1970

PS

 

13

709

(YR-EVP)

10709

14.02.1971

PS

Expus MAv

14

710

(YR-EVR)

10710

1971

PS

Vândut

15

711

(YR-EVI)

10711

26.11.1971

PS

Poligonul Obedeanu, Craiova

16

712

(YR-EVB)

10712

1973

T

Pr─âbu┼čit

17

713

10713

26.07.1973

T

 

18

714

10714

31.07.1973

T

Poligonul Livezile, BN

19

715

10715

26.07.1973

T

Stocat

20

716

10716

07.08.1973

T

MAI

21

717

10717

20.04.1974

T

Stocat

22

718

10718

31.03.1974

T

Stocat

23

719

10719

31.03.1974

T

Stocat

24

720

10720

31.03.1974

T

Vândut

25

721

10721

31.03.1974

T

Poligon de lâng─â Foc┼čani

26

722

(YR-EVP)

10722

31.03.1974

T

Vândut

27

723

10723

05.03.1974

T

Stocat

28

724

10724

05.03.1974

T

Stocat

29

725

10725

31.03.1974

T

 

30

726

10726

31.03.1974

T

Distrus

31

727

10727

21.09.1976

T

Stocat

32

728/01

10728

15.11.1979

PS

Vândut

33

729/02

10729

31.10.1979

PS

Stocat

34

730

10730

09.02.1984

PS

MAI

35

731

(YR-MLA)

10731

Feb. 1986

PS

Vândut

36

732

10732

28.02.1986

PS

Stocat

37

734/08

10734

04.05.1987

PS

 

38

735

(YR-MLB)

10735

Feb. 1987

PS

Vândut

39

736

10736

19.04.1986

PS

MAI

 

 

 

 

MI-17

 

Evoluat din MI-8 ┼či fiind o dezvoltare a lui, elicopterul mediu de transport ┼či sprijin cu foc MI-17 ┼či-a avut zborul inaugural în anii ’70, intrând masiv în dotarea Avia┼úiei Militare Sovietice (VVS), fiind exportat în aproximativ 60 ┼ú─âri de pe întreg mapamondul. Peste 12000 buc─â┼úi au fost construite în dou─â fabrici, cele de la Kazan ┼či Ulan-Ude.

 

 

DESCRIERE TEHNIC─é

 

Diferen┼úele constructive exterioare ale celor dou─â aparate de zbor MI-17 ce s-au aflat în serviciul operativ al Avia┼úiei Militare Române fa┼ú─â de modelul din care au evoluat, MI-8, sunt relativ minore. Practic, datorit─â instal─ârii noilor motoare cu turbin─â, de tip Isotov TV3-117, singurele diferen┼úe vizibile sunt reprezentate de amplasamentul GTM, mai precis fiind observabile filtrele antipraf montate la admisiile motoarelor, un mic ajutaj de evacuare a gazelor arse, prezent în zona superioar─â a montajului grupului turbomotor (pe partea stâng─â), apar┼úinând generatorului de pornire tip Ivcenko AI-9V, carenajul celor dou─â motoare, de întindere mai mic─â fa┼ú─â de cel al motoarelor fratelui MI-8, ce nu se întindea atât de mult deasupra cabinei posturilor de pilotaj, precum ┼či de rotorul anticuplu, care la MI-17 este dispus pe partea stâng─â a grinzii de coad─â a elicopterului (spre deosebire de MI-8, unde RAC-ul este pe partea dreapt─â).

 

CARACTERISTICI TEHNICO-TACTICE

 

Echipaj

2 piloţi + 1 mecanic de bord

Capacitate

30 pasageri

Lungime fuselaj

18,46  m

În─âl┼úime

4,76 m

Diametru rotor

21,25 m

Suprafaţă rotor

356 m2

Greutate gol

7489 kg

Greutate maxim─â la decolare

13000 kg

Vitez─â maxim─â

250 km/h

Vitez─â de croazier─â

200 km/h

Plafon de serviciu

6000 m

Vitez─â ascensional─â

8 m/s

Rază de acţiune

465 km

Motorizare

2 x Isotov TV3-117 TM

Tracţiune

2 x 1545 kW (2 x 2070 CP)

Înc─ârc─âtur─â ofensiv─â

1500 kg

 

 

 

ÎN SERVICIUL AVIA┼óIEI MILITARE ROMÂNE

 

Evoluat din MI-8, elicopterul mediu de transport ┼či sprijin cu foc MI-17 a activat sub culorile Avia┼úiei Militare Române începând cu anul 1985, operând de pe Otopeni, unde au fost dislocate cele dou─â aparate ce au existat în dotarea Flotilei 50 Transport Aerian (numerele de bord 102 ┼či 103).

Ca urmare a restructur─ârilor dictate de modernizarea For┼úelor Aeriene Române, toate elicopterele MI-8 ┼či MI-17 au fost scoase din serviciu operativ în cursul anului 2001, dar cele dou─â tipuri continu─â s─â mai zboare în cadrul Unit─â┼úii Speciale de Avia┼úie a Ministerului Administra┼úiei ┼či Internelor, executând misiuni specifice.

 

 

Nr. crt.

Num─âr de bord

Seria de fabricaţie

Data intr─ârii în serviciu

Observaţii

1

102

(YR-MLC)

107M02

1985

Stocat

2

103

(YR-MLD)

107M03

1985

Stocat

 

 

 

NOT─é: informa┼úiile de mai sus nu sunt complete ┼či pot con┼úine date eronate. Rug─âm respectuos pe to┼úi cei ce au cono┼čtin┼úe despre istoricul operativ al elicopterului mediu de transport ┼či sprijin cu foc MI-8/MI-17 în România s─â contribuie la completarea ┼či/sau corectarea datelor de mai sus, contactându-ne. V─â mul┼úumim!

 

 

 




Comentarii:

Maricel Vatavului

a scris la 2011-12-23 16:57:50

Am exploatat si mi-e dor de MI-8 cu numerele 708, 714, 721 si 723 de la Someseni.

Maricel Vatavului

a scris la 2012-01-07 16:37:15

Inima rea mi-am facut cand l-am vazut pe 714 in niste poze postate pe ROMANIAN SPOTTERS , in poligonul LIVEZILE-BISTRITA,ma leaga de el multe amintiri,pacat ca a ajuns bataia de joc a unor romanasi.

Maricel Vatavului

a scris la 2011-12-29 18:36:01

Nu mai zic de 721 care a contribuit ani de zile la dezvoltarea economica a Romaniei si a ridicat sute de stalpi de inalta tensiune pe munti,a ajuns si acesta intr-un poligon din Focsani,pacat.

KQQ

a scris la 2012-12-03 20:15:53

In anul 2001 -708 si 714 nu mai aveau pale la elicea portanta; 714-le a primit, intre timp, palele la rotorul principal; am vazut si eu pozele de la poligonul respectiv -721 inca le mai avea, dar, desi a fost revopsit inaintea mitingului aviatic de la Cluj, nu l-am mai vazut zburand. In el m-am si suit, elicopterul fiind deschis publicului. -unul dintre elicoptere nu mai era; pe Romanian Spotters se spune ca ar fi 727, aici ca e 723. E posibil ca 723 sa fi fost substituit cu 727 la un moment dat? In 2002, vara, locul unde stationau Mi 8-urile si Alouette-urile era ocupat de camioanele Ionas Trans.

Bogdan

a scris la 2012-12-05 21:44:20

727 a fost la Alexeni. Ultima data l-am vazut pe 723 ruginind pe Otopeni in octombrie 2006. Nu stiu daca mai e acolo.

oliver armand

a scris la 2012-12-19 21:08:25

Pe acest tip de aparat mi-am facut o parte din salturile cu parasuta. Trebuie sa va zic sincer senzatia...e incomparabil mai intensa decat bungee-jumping. Primul salt din elicopter l-am efectuat in iunie 1997 cand mi s-a spus ca n-am platit bilet... Cand m-au aruncat din elicopter am vazut clar cum ochetii din buzunarase ies cu o viteza ametitoare...in acel moment fiind cu picioarele in sus...insa din cauza ca nu am strans picioarele la timp dupa stabilizare, nu am mai fost la toaleta o saptamana...perineul meu era praf!

ticer

a scris la 2013-01-04 18:05:26

Pentru 716 (MI-8) a expirat resursa si nu va mai fi reparat. Alaltaieri, s-a intors de la reparatie capitala, din Sankt Petersburg, MI-8 nr.736. Tot acolo se afla si MI-8 730. Doua MI-17 sunt la RK in Republica Ceha.

Corneliu

a scris la 2013-01-31 16:10:44

Patru elicoptere Mi8 sunt parcate in curtea unitatii militare din Rm.Sarat pe DN2 E85 la iesirea din oras spre Focsani.Nu cunosc indicativul unitatii stiu doar ca este dezafectata din moment ce paza se face cu o firma privata.Elicopterele sunt acolo de minim cinci ani,de cind fac naveta Bucuresti Onesti.Initial au fost cinci aparate, unul disparind cam de aproximativ un an.Starea lor este jalnica, fara pale pe rotor cu geamuri sparte sau lipsa.Nu am reusit sa vad inmatricularile.Cu admiratie pentru munca dumneavoastra si cu promisiunea unei fotografii a locului sus mentionat Corneliu

Laslo Mircea

a scris la 2013-08-30 16:46:56

serus era 727,nu 723,pentru maricel vatavului, cu majuscule unde trebuie,am zburat si eu cu el

Iordana Ferent

a scris la 2013-11-19 22:17:39

Multumesc ca mi-ati oferit cateva informatii pentru o traducere din engleza. Nu e ceva tehnic, doar un roman politist in care eroul principal a fost candva pilot de elicopter in Afganistan. Are un vis care se repeta si de fiecare data trebuie sa o fac pe atotstiutoarea in acest domeniu. Noroc de dumneavoastra! O zi buna.

alinionescu

a raspuns la 2013-11-19 22:19:22

Ne bucuram ca v-am putut fi de folos! Spor la traducere!

marius ciobanu

a scris la 2014-01-22 21:29:12

Pe multe indicative ale elicopterelor pe care l-am vazut aici am zburat impreuna cu tatal meu Col. Ciobanu Ioan (Comandor de Excadrila si Instruuctor de Zbor) la unitatea militara de la Alexeni....practic am copilarit cu aceste elicoptere. Multumim pentru informatiile oferite!

Florin

a scris la 2014-01-28 20:16:28

Am exploatat elicopterul MI-8 la Alexeni in perioada lui de glorie. A fost un elicopter foarte bun. Toata stima ptr. d-l. Ciobanu, a fost un pilot de exceptie, mi-a fost comandant de escadrila. Toate cele bune, stima pentru creatorii site-ului.

Mihail

a scris la 2014-11-12 22:57:21

Stiu ca prin anii'70, Ceausescu a donat sau a vandut un elicopter Mi-8PS lui Yasser Arafat si OEP pentru transport VIP. Ne poate da cineva mai multe amanunte?...

oprean

a scris la 2014-11-14 11:02:04

In anul 1990 am fost concentat la unitatea de parasutisti la Luna,Campia Turzii.Am efectuat doua salturi cu parasuta din Mi 8T nr 727 Am si poze cu el.

alinionescu

a raspuns la 2014-11-14 11:03:09

Va salut! Daca doriti sa le urcam pe site, va rugam sa ni le trimiteti. Acum sunt istorie!

oprean

a scris la 2014-11-18 10:45:42

Am sa le postez cat de curand pozele cu Mi 8T.Din pacate sunt numai 3 poze,UN FIR DE NISIP IN UNIVERS,dar sper ca suficient pentru istoria acestui superb elicopter.Din pacate am distrus tot........ma refer la aviatia noastra.

alinionescu

a raspuns la 2014-11-18 10:46:57

Si acele 3 poze conteaza! Da, aveti dreptate, se pare ca in curand vom ramane numai cu istoria...

Mihail

a scris la 2014-11-20 11:19:00

Rog sa se scrie cate ceva si despre predecesorii lui Mi-8/17, adica SM-1(Mi-1) si SM-2(Mi-2) si Mi-4.

alinionescu

a raspuns la 2014-11-20 11:19:31

Vom incerca!

Mihail

a scris la 2014-12-01 20:56:18

Primul elicopter Mi-4 a intrat in dotarea si exploatarea FAM la 10 iunie 1956 pe aerodromul Pipera. Avea nr.de bord 0127.

Mihail

a scris la 2014-12-26 20:45:33

Din cercetarile facute personal, am aflat ca in dotarea aviatiei noastre au foat doar 2 elicoptere Mil Mi-4 aduse din URSS si inmatriculate 0127 (in cadrul FAM) si YR-EMA (in dotarea TAROM).

alinionescu

a raspuns la 2014-12-26 20:46:20

Cu tot respectul, dar ar trebui sa mai cercetati. Sunteti departe de adevar...

Octavian Murea

a scris la 2016-08-25 18:16:00

Din pacate tocmai am vazut saptamana trecuta nr de inmatriculare 10719, 10724, 10727 la Ramnicu Sarat, demilitarizate, cu motoarele demontate si ÔÇŁpregatiteÔÇŁ pentru vanzare la Romtehnica. Aratau vai de ele pe platoul unitatii, iar pretul vad ca este undeva sub 3000 EUR/buc. Modificati listele in care apar ca stocate.

Mihai

a scris la 2016-08-25 18:15:02

Daca intereseaza pe careva achizitionarea unui MI-8T http://www.romtehnica.com.ro/licitatia-publica-deschisa-cu-strigare-din-data-de-30-08-2016-ora-1000/. Este vorba de 719, 724 si 727

NELU ŢEPOR

a scris la 2017-02-21 23:50:29

AM ZBURAT CU ELICOPTERUL MI-8 (711---728) AVÂND FUNCŢIA TEHNIC DE BORD,20 DE ANI.A FOST UNUL DINTRE CELE MAI SIGURE ELICOPTERE...

Mihai F.

a scris la 2017-05-15 11:54:35

Am trecut saptamana aceasta prin Rm. Sarat. Avand in vedere cele scrise mai sus, ma asteptam sa nu mai vad elicopterele pe locul lor, dar surpriza! Sunt tot acolo!! Sa nu se fi gasit cumparator? Personal, sper sa ramana acolo pentru mult timp, ca ultime ramasite ale unor vremuri demult apuse...

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca