SA-365 C/N Dauphine

 

ELICOPTERUL DAUPHINE ÎN ROMÂNIA

 

 

 

SA-365 C Dauphine 2

 

 

 

Elicopterul mediu bimotor reactiv destinat misiunilor multiple SA-365 C Dauphine a decolat în zborul inaugural pe data de 24 ianuarie 1975, intrând în serviciul operativ al Fran┼úei peste trei ani, fiind construite aproximativ 50 buc─â┼úi, produc┼úia încetând în anul 1981. Având un design avansat pentru vremea lor, elicopterele SA-365 C au reprezentat un mare pas înainte pentru industria aeronautic─â francez─â în demersul ei de a concepe un elicopter de mare vitez─â. Varianta C a fost baza din care a fost dezvoltat─â varianta N, mult mai performant─â ┼či care s-a bucurat de un important succes, fiind exportat─â în ┼ú─âri de pe întreg mapamondul.

 

 

 

DESCRIERE TEHNIC─é

 

 

 

Constructiv, SA-365 C se prezenta excelent la capitolul form─â aerodinamic─â, având un fuselaj sub┼úire, fusiform, cu motoarele integrate în fuselaj ┼či prize de admisie de dimensiuni mici. Trenul de aterizare era fix, cu jambele principale ┼či bechia carenate aerodinamic. Grinda de coad─â f─âcea corp comun cu fuselajul, putând vorbi în cazul acestui elicopter chiar de un fuselaj posterior, terminat în partea din spate cu un rotor anticuplu de tip „Fenestron”, cu 13 pale cu pas variabil, tip de rotor anticuplu cu performan┼úe mult superioare celui clasic.

 

Motorizarea elicopterului SA-365 C era asigurat─â de dou─â motoare cu turbin─â liber─â Arriel 1A, cu o putere de 630 CP la axul turbinei, motorizare ce-i asigura o vitez─â maxim─â de 315 km/h, un plafon de serviciu de 6000 metri ┼či o distan┼ú─â maxim─â de zbor de 930 kilometri.

 

 

 

 

 

CARACTERISTICI TEHNICO-TACTICE

 

 

 

Echipaj

2 piloţi

Capacitate

2+3 pasageri

Lungime

13,29  m

În─âl┼úime

3,50 m

Diametru rotor

11,68 m

Suprafaţă rotor

 

Greutate gol

1790 kg

Greutate maxim─â la decolare

3400 kg

Vitez─â maxim─â (VNE)

315 km/h

Vitez─â de croazier─â

255 km/h

Plafon de serviciu

4572 m

Plafon maxim cu efect de sol

3350 m

Plafon maxim f─âr─â efect de sol

2600 m

Vitez─â ascensional─â

 

Rază de acţiune

465 km

Motorizare

1 x Turbomeca Arriel 1A

Tracţiune

485 kW (650 CP)

 

 

 

 

 

 

 

ÎN SERVICIUL AVIA┼óIEI MILITARE ROMÂNE

 

 

 

În România, varianta C a venit în anul 1979 (dou─â buc─â┼úi), pentru ca anul urm─âtor s─â fie atins num─ârul maxim de aparate aflate în dotare – patru. Toate vor intra în dotarea Flotilei 50 Avia┼úie Transport de pe Otopeni, flotil─â desemnat─â a executa zboruri D.I.E. (De Importan┼ú─â Excep┼úional─â).

 

Trecerea personalului aeronavigant român, precum ┼či a celui de deservire de la sol, pe noul elicopter s-a realizat centralizat, în Fran┼úa. Dup─â cursul de trecere, echipaje mixte româno-franceze le vor aduce pe calea aerului în ┼úar─â, echipaje din care au f─âcut parte coloneii Tudor Condru┼ú ┼či Mihai Fitcal.

 

Elicopterele au sosit în ┼úar─â purtând înmatricul─ârile date de c─âtre Registrul Aerian Francez, pentru ca la scurt timp s─â li se schimbe identitatea, fiind luate în eviden┼ú─â de c─âtre organismul similar autohton, Registrul Aerian Român.

 

Dintre cele patru elicoptere, dou─â erau amenajate în varianta „VIP”, iar celelalte dou─â în varianta „Turist”. Au r─âmas în serviciu operativ pân─â în anul 1986, când au fost vândute dup─â ce au executat un num─âr total de aproximativ 1700 ore de zbor.

 

 

 

 

 

Nr. crt.

Num─âr de bord

Seria de fabricaţie

Data intr─ârii în serviciu

Observaţii

1

103

5025

18.07.1979

YR-DFA (Turist)

2

104

5033

18.07.1979

YR-DFB

(Turist)

3

101

5034

19.03.1980

YR-DFC (VIP)

4

102

5039

19.03.1980

YR-DFD (VIP)

 

 

 

 

 

 

 

SA-365 N

 

 

 

Dezvoltare a elicopterului SA-365 C, varianta N s-a bucurat de un enorm succes mondial, primul zbor al prototipului având loc la data de 31 martie 1979, pentru ca, începând cu anul 1982, s─â fie livrate peste 800 aparate în aproximativ 50 ┼ú─âri de pe cinci continente, existând la ora actual─â atât în serviciu civil, cât ┼či militar.

 

 

 

 

 

DESCRIERE TEHNIC─é

 

 

 

Foarte asemenator cu SA-365C, varianta N face parte din genera┼úia a treia de elicoptere construite de firma „Aerospatiale (fost─â „Sud Aviation”) ┼či este un elicopter modern în întreaga accep┼úiune a termenului, cu tren de aterizare triciclu complet escamotabil în fuselaj ┼či cu dou─â motoare tip Turbomeca Arriel 1C, motorizare ce le asigur─â o vitez─â maxim─â de 324 km/h ┼či o autonomie de zbor de 915 kilometri. Cele dou─â motoare antreneaz─â un rotor portant cvadripal─â din materiale compozite (sticl─â ┼či fibre de carbon) ┼či un rotor anticuplu de tip „Fenestron”, dotat cu 13 pale cu pas variabil.

 

Fuselajul este divizat în dou─â p─âr┼úi, cabina cu cele dou─â posturi de pilotaj ┼či compartimentul pasagerilor, ┼či un compartiment de bagaje. Este continuat de o grind─â de coad─â la care este montat un stabilizator fix ce dispune de dou─â aripioare verticale la capete, grind─â de coad─â terminat─â cu un rotor anticuplu tip „Fenestron integrat constructiv în ampenajul vertical. Construc┼úia este realizat─â din materiale compozite, având o rezisten┼ú─â crescut─â ┼či o greutate specific─â sc─âzut─â.

 

Grupul turbomotor este alc─âtuit din cele dou─â motoare cu turbin─â liber─â Turbomeca Arriel 1C ┼či agregatele ┼či sistemele lor. Astfel, în compunerea GTM intr─â sistemul de combustibil, care este compus din 5 rezervoare integrate în fuselaj, având o capacitate utilizabil─â de 1135 litri, sistemele de r─âcire a uleiului ┼či de ungere ale motoarelor, sistemele antiincendiu ┼či de detec┼úie a lor, site antigivraj la prizele de aer pozi┼úionate deasupra fuselajului, ajutajele de evacuare a gazelor arse, alte sisteme ┼či agregate.

 

Unul dintre caracteristicile remarcabile ale elicopterului SA-365 N este faptul c─â este primul elicopter din lume ce folose┼čte pentru palele rotorului portant sec┼úiunea asimetric─â Onera OA-2, care seam─ân─â cu o sec┼úiune de arip─â post-înc─ârcat─â.

 

O alt─â caracteristic─â a elicopterelor Dauphine este lipsa postului pentru mecanicul de bord, cele dou─â posturi de pilotaj fiind dotate cu aparatur─â de naviga┼úie ┼či control al parametrilor zborului modern─â (radar meteorologic instalat sub un carenaj dielectric în bot, radar ce afi┼čeaz─â pe un ecran color zonele periculoase pentru naviga┼úie, pilotul automat tip SFIM PA 155 D, etc.). 

 

Cabina pasagerilor este prev─âzut─â cu o instala┼úie de climatizare ┼či dou─â fotolii pentru un confort maxim (dotare special─â existent─â pe dou─â dintre cele patru buc─â┼úi achizi┼úionate de c─âtre statul comunist român, ini┼úial destinate pentru uzul exclusiv al cuplului preziden┼úial), în timp ce, în spatele lor, o banchet─â cu trei locuri este destinat─â înso┼úitorilor lor. Trebuie amintit, totu┼či, c─â varianta standard a elicopterului are o capacitate de opt pasageri.

 

Ca ┼či dot─âri speciale, incluse la capitolul necesit─â┼úi ale cuplului preziden┼úial, cele patru elicoptere Dauphine dispuneau de radiotelefoane de tip Storno prin întermediul c─ârora se putea lua leg─âtura cu dispeceratul radio ┼či orice post telefonic de pe teritoriul României.  

 

Dup─â evenimentele din 1989, cele patru elicoptere au suferit modific─âri la interior, printre care putem aminti înlocuirea celor dou─â fotolii cu banchete cu trei locuri. La exterior, schema de vopsire alb complet a fost înlocuit─â cu o schem─â de vopsire multicolor─â, ini┼úial alb-negru cu dungi orizontale ro┼čii, pentru ca în prezent elicopterele Dauphine s─â fie vopsite în alb, bleu, bleumarin ┼či negru.

 

 

 

CARACTERISTICI TEHNICO-TACTICE

 

 

 

Echipaj

2 piloţi

Capacitate

2+3 pasageri (VIP)

Lungime fuselaj

11,44  m

Lungime total─â

13,46 m

În─âl┼úime

3,94 m (pentru G = 3850 kg)

Diametru rotor

11,93 m

Suprafaţă rotor

 

Greutate gol

2271 kg

Greutate maxim─â la decolare

4250 kg

Vitez─â maxim─â (VNE)

306 km/h

Vitez─â de croazier─â

286 km/h

Vitez─â economic─â

275 km/h

Plafon de serviciu

4575 m

Plafon maxim (cu efect de sol)

3150 m

Plafon maxim (f─âr─â efect de sol)

2400 m

Vitez─â ascensional─â

9 m/s

Distanţă maximă de zbor

895 km

Autonomie de zbor maxim─â

4,5 H

Motorizare

1 x Turbomeca Arriel 1C

Tracţiune

522 kW (710 CP)

 

 

 

 

 

ÎN AVIA┼óIA MILITAR─é ROMÂN─é

 

 

 

Cele patru elicoptere SA-365 C au fost înlocuite de patru SA-365 N, mult mai performante, elicoptere ce au fost aduse pe calea aerului de la uzina din Marignane, Fran┼úa, de c─âtre echipaje mixte în dou─â tran┼če, în 1986.

 

În perioada 13-28 decembrie 1985, personalul aeronavigant ┼či de deservire tehnic─â român execut─â cursul de trcere pe noul elicopter, pentru ca la data de 3 februarie a anului 1986, s─â se execute zborul de testare ┼či recep┼úie. Odat─â elicopterele acceptate, a venit rândul zborului de aducere în ┼úar─â, zbor executat pe traiectul Marignane – Genova – Vene┼úia – Zagreb – Belgrad – Timi┼čoara – Bra┼čov – Bucure┼čti (Otopeni), cu Zagreb ca ┼či escal─â pentru realimentare.

 

Dac─â la intrarea în serviciu erau destinate uzului exclusiv al so┼úilor Nicolae ┼či Elena Ceau┼čescu, misiunile din zilele noastre sunt de transport înalte oficialit─â┼úi, incluzând, dar f─âr─â limitare la, ┼čeful statului, elicopterele SA-365 N Dauphine fiind revopsite într-o schem─â alb-albastr─â ┼či înmatriculate cu numere de bord de la 201 la 204.

 

Dup─â desfiintarea Flotilei 50 Aviatie Transport de dup─â 1989, cele patru elicoptere au intrat în compunerea flotei aeriene a companiei de stat ROMAVIA S.A., în timp ce în zilele noastre ele sunt operate de c─âtre pilo┼úi ai Serviciului Român de Informa┼úii, executând misiuni de transport înal┼úi demnitari ┼či continuând s─â fie bazate pe Otopeni.

 

Este demn de remarcat faptul c─â elicopterul cu num─ârul de bord 202 este cel care a decolat de pe acoperi┼čul cl─âdirii Consiliului Central al Partidului Comunist Român în data de 23 decembrie 1989, având la bord cuplul preziden┼úial ┼či câ┼úiva apropia┼úi, în timp ce la comenzi se afla colonelul Gheorghe Malu┼úan în calitate de pilot-comandant de bord, unul dintre cei mai buni pilo┼úi de elicopter din România acelei date, cel ce avea s─â decedeze peste câ┼úiva ani, în mai 1995, într-un stupid accident de elicopter, ag─â┼úând un cablu de înalt─â tensiune cu trenul de aterizare al unui elicopter de tip Robinson 22 pe timpul unei banale misiuni aviochimice...

 

 

 

 

 

Nr. crt.

Num─âr de bord

Seria de fabricaţie

Data intr─ârii în serviciu

Observaţii

1

201

(ex-YR-DFE)

6142

07.04.1986

Operator – SRI

2

202

(ex-YR-DFF)

6143

07.04.1986

3

203

(ex-YR-DFG)

6144

12.06.1986

4

204

(ex-YR-DFH)

6145

12.06.1986

 

 

 

 

 

 

 

NOT─é: informa┼úiile de mai sus nu sunt complete ┼či pot con┼úine date eronate. Rug─âm respectuos pe to┼úi cei ce au cono┼čtin┼úe despre istoricul operativ al elicopterului mediu bimotor reactiv de transport SA-365 C/N Dauphine în România s─â contribuie la completarea ┼či/sau corectarea datelor de mai sus, contactându-ne. V─â mul┼úumim!

 

 

 

 

 

 

 

 




Comentarii:

Josef Svejk

a scris la 2013-09-11 21:05:23

Stie cineva vre-o sursa (carte, website, nu conteaza) cu imagini ale SA-365N romanesti dinainte de 1989? Absolut accidental am cumparat un kit 1:72 la pachet cu un kit MiG-21 MF si acum chiar mi-as dori sa-l completez cat mai aproape de modelul adevarat cu putinta. M-ar interesa in special YR-DFF.

Mihail

a scris la 2014-11-25 10:55:15

Dauphine este inca unul dintre cele mai frumoase si elegante elicoptere civile si militare din lume. Putem spune ca si Puma si Super Puma / Cougar sunt niste aparate foarte atractive dar Dauphine este totusi peste ele. Si performantele lui sunt deosebite si toate acestea sunt un elogiu adus industriei franceze de elicoptere, care a produs si inca produce aparate pe cat de elegante, pe atat de performante si longevive. Drept dovada, cele 4 aparate Dauphine N sunt inca in activitate dupa apropae 30 de ani de exploatare. Consider ca schema de vopsire aplicata pana in ianuarie 1990, adica cea cu R.S.R.este cea mai frumoasa.

mihai axante

a scris la 2015-01-14 11:25:03

La prima citire am descoperit două erori: 1. Liftarea cuplului prezidenţial s-a făcut la 22 decembrie 1989, ora 12.06. 2. Pilotul era locotenentul-colonel Vasile Maluţan.

skywalker

a scris la 2015-01-18 19:47:10

Elicopterul care a aterizat pe CC sa preia fam. Ceausescu a fost 203, nu 202. Denumirea corecta este Dauphin nu Dauphine. Tot in familia Dauphin este si EC155 inmatriculat 205 (fost YR-MDH) operat acum de SRI.

alinionescu

a raspuns la 2015-01-18 19:47:30

Multumim pentru informatii!

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca