IAR-316B Alouette şi IAR-317 AirFox

Dezvoltare a elicopterului Alouette II, elicopterul reactiv uşor de transport şi sprijin cu foc SA-316B Alouette III a executat primul zbor la data de 28 februarie 1959, fiind introdus în serviciu operativ în anul următor. A fost produs în peste 2000 exemplare, activând în cadrul forţelor aeriene ale unui număr de peste 55 ţări.
 

DESCRIERE TEHNICĂ

 

Cu toate că forma exterioară amintea de Alouette II, Alouette III era avansat din toate punctele de vedere, dispunând de tren de aterizare triciclu fix, dotat cu amortizoare oleopneumatice, grindă de coadă de construcţie integral metalică ce adăpostea transmisia elicei tripală anticuplu, elice protejată de o patină semicirculară, precum şi grinzi demontabile cu patru puncte de acroşare armament nedirijat (blocuri PRND şi mitraliere containerizare) şi dirijat (rachete antitanc Maliutka dirijate prin fir). Fuselajul era de dimensiuni mai mari, având o capacitate de şase persoane, trei fiind dispuşi în faţă (copilot, pilot comandant de bord şi mecanic de bord), iar ceilalţi trei fiind pasageri. Accesul pasagerilor se făcea prin intermediul unor uşi culisante, pe partea stângă a elicopterului putându-se monta o mitralieră cu bandă de calibru 7,62 mm.

Motorizarea era asigurată de un motor cu turbină Artouste III-B, cu o putere de 425 kW la axul turbinei, motor ce-i asigura o viteză maximă de 210 km/h, un plafon static de 3200 metri şi o distanţă maximă de zbor de 540 kilometri. 

 

CARACTERISTICI TEHNICO-TACTICE

 

Echipaj

2 piloţi + 1 mecanic de bord

Capacitate

3 pasageri

Lungime

10,03  m

Înălţime

3,00 m

Diametru rotor

11,02 m

Suprafaţă rotor

95,38 m2

Greutate gol

1143 kg

Greutate maximă la decolare

2200 kg

Viteză maximă

210 km/h

Viteză de croazieră

185 km/h

Plafon de serviciu

3200 m

Rată de urcare

4,3 m/s

Rază de acţiune

540 km

Motorizare

1 x Turbomeca Artouste III-B

Putere motor

425 kW (570 CP)

 

 

ACTIVITATEA ÎN FORŢELE AERIENE ROMÂNE

 

Ca urmare a evaluării directe a performanţelor Alouette-ului II şi estimării celor ale elicopterului SA-316B Alouette III, variantă ce a evoluat din Alouette II şi care-l depăşea din toate punctele de vedere, la data de 04.12.1070 a fost semnat contractul de licenţă între România şi Franţa pentru producerea în serie a elicopterului SA-316B al firmei Aerospatiale, producţia elicopterului – denumit autohton IAR-316B Alouette – debutând în anul 1970, iniţial prin asamblarea pieselor şi subansamblelor aduse din Franţa. Primul IAR-316B ieşit de pe linia de asamblare va executa zborul inaugural pe data de 13.11.1971, iar în foarte scurt timp, întreaga producţie va fi asimilată de către fabrica braşoveană, producţie ce va totaliza 200 aparate, dintre care 140 pentru nevoile interne, primul elicopter de productie complet autohtonă – având numărul de bord 04 - executând primul zbor în luna noiembrie a anului 1972.

 

120 aparate vor intra în serviciul operativ al Aviaţiei Militare Române, elicopterul IAR-316B activând în cadrul unui număr de şase regimente mixte şi o escadrilă, dislocate după cum urmează:

- Regimentul 58 Elicoptere, dislocat pe elidromul militar Sibiu,

- Regimentul 59 Elicoptere,  dislocat pe elidromul militar Tuzla,

- Regimentul 60 Elicoptere, dislocat pe elidromul militar Tecuci,

- Regimentul 61 Elicoptere, dislocat pe aerodromul militar Boteni,

- Regimentul 73 Elicoptere, dislocat pe aerodromul militar Caransebeş

- Regimentul 99 Transport Aerian, dislocat pe aerodromul militar Otopeni,

- Regimentul 94 Elicoptere, dislocat pe aerodromul militar Alexeni,

- Escadrila 132 Elicoptere, dislocată pe aerodromul militar Someşeni.

Regimentele de pe Sibiu, Tuzla, Tecuci, Boteni şi Caransebeş erau regimente cu dotare mixtă (IAR-316B + IAR-330), în timp ce regimentele de pe Otopeni şi Alexeni erau dotate cu trei tipuri de elicoptere (IAR-316B + IAR-330 + MI-8), pentru ca Escadrila 132, bazată pe Someşeni, să fie dotată cu IAR-316B şi MI-8.

Dupa reorganizarile succesive prin care au trecut Forţele Aeriene Române la începutul anilor 2000, regimentele (transformate în Grupuri de Elicoptere după 1995) de elicoptere au fost desfiinţate, iar elicopterele IAR-316B Alouette au fost scoase din serviciul activ şi stocate în vederea valorificării, fiind menţinute un număr de şase aparate de zbor (numerele de bord 54, 57, 70, 112, 117, 121) în cadrul Escadrilei 203 Elicoptere Şcoală şi Antrenament din cadrul Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene de la Boboc.

 

VARIANTE EXPLOATATE

 

- IAR-316B Alouette – varianta de bază, produsă la fabrica S.C. IAR S.A. Ghimbav Braşov într-un număr de 120 exemplare pentru Aviaţia Militară Română.

 

 

 

 

Nr. crt.

Număr de bord

Seria de fabricaţie

Anul intrării în serviciu

Stare actuală

Observaţii

1

01

1907

1972

Expus

MAv

2

02

1941-08

1972

 

 

3

03

1943

1972

 

 

4

04

11

1972

 

 

5

05

12

1973

Casat

 

6

06

13

1973

Stocat

Boboc

7

07

14

1973

 

 

8

08

15

1973

Stocat

Boboc

9

09

16

1973

 

 

10

10

18

1973

Stocat

Boboc

11

11

19

1973

Distrus

Prăbuşit

12

12

20

1973

 

 

13

13

 

 

 

 

14

14

28

1974

 

 

15

15

15

1974

Distrus

Prăbuşit

16

16

30

1974

 

 

17

17

27

1974

 

 

18

18

34

1974

Distrus

Prăbuşit

19

19

36

1974

 

 

20

20

1923-011-04

1972

 

 

21

21

38

1974

 

 

22

22

41

1974

 

 

23

23

42

1974

Expus

Muzeul Militar Central

24

24

24

1975

Distrus

Prăbuşit

25

25

54

1975

 

 

26

26

 

 

 

 

27

27

68

1976

Stocat

Deveselu

28

28

69-28

1976

Stocat

Boboc

29

29

70

1976

 

 

30

30

71

1976

 

 

31

31

72

1976

 

 

32

32

73

1976

 

 

33

33

74

1976

Material didactic

Academia Tehnică Militară

34

34

75/34

1976

Stocat

Deveselu

35

35

76

1976

Stocat

Deveselu

36

36

77

1976

Expus

Boboc

37

37

78

1976

 

 

38

38

79

1976

 

 

39

39

80

1976

Stocat

Boboc

40

40

 

 

 

 

41

41

82

1977

 

 

42

42

83

1977

Stocat

Deveselu

43

43

86

1976

Stocat

Deveselu

44

44

87

1977

Distrus

Prabusit

45

45

89

1977

Expus

MAv

46

46

 

 

 

 

47

47

96

1978

Stocat

Deveselu

48

48

97

1978

Distrus

Prabusit

49

49

 

1978

Activ

MAI

50

50

103

1978

 

 

51

51

106

1978

Expus

MAv

52

52

107

1978

 

 

53

53

111

1978

 

 

54

54

109

1979

Activ

Boboc

55

55

110

1979

 

 

56

56

112

1979

Material didactic

LM Câmpulung Moldovenesc

57

57

113

1979

Activ

Boboc

58

58

114

1979

 

 

59

59

115

1979

Material didactic

Boboc

60

60

116

1979

 

 

61

61

117

1979

 

 

62

62

118

1979

Stocat

Deveselu

63

63

 

1979

Stocat

Boboc

64

64

121

1979

 

 

65

65

124

1979

Stocat

Deveselu

66

66

125

1979

Expus

Băneasa (U.S.A. M.A.I.)

67

67

126

1980

 

 

68

68

127

1980

Stocat

Deveselu

69

69

133

1980

Stocat

Boboc

70

70

134

1981

Activ

Boboc

71

71

135

1980

 

 

72

72

138

1980

Stocat

Boboc

73

73

139

1980

 

 

74

74

143

1980

 

 

75

75

144

1980

Stocat

Deveselu

76

76

145

1980

Stocat

Deveselu

77

77

146

1980

 

 

78

78

 

1981

 

 

79

79

 

1981

 

 

80

80

155

1981

Stocat

Deveselu

81

81

 

1981

 

 

82

82

166

1981

Stocat

Boboc

83

83

168

1981

Stocat

Deveselu

84

84

169

1981

Stocat

Deveselu

85

85

170

1982

Stocat

Deveselu

86

86

171

1982

Expus

MAv

87

87

 

1984

Expus

Boboc

88

88

173

1984

Stocat

Deveselu

89

89

174

1984

Stocat

Deveselu

90

90

 

 

Stocat

Deveselu

91

91

 

 

Stocat

Deveselu

92

92

 

 

Stocat

Deveselu

93

93

 

 

Stocat

Deveselu

94

94

 

 

Stocat

Deveselu

95

95

 

 

Stocat

Deveselu

96

96

 

 

Stocat

Deveselu

97

97

98

1980

 

 

98

98

 

 

Stocat

Boboc

99

99

 1668

 

Stocat

Deveselu

100

100

92

1977

Stocat

Deveselu

101

101

 

1981

 

 

102

102

167

1977

 

 

103

103

SE-3160

1970

 

 

104

104

1723

1970

 

 

105

105

1626

1970

Distrus

Prăbuşit

 


 

 



106

106

 

 

 Activ

MAI

107

107

187

1985

Stocat

Deveselu

108

108

188

1985

Stocat

Deveselu

109

109

189

1985

Stocat

Deveselu

110

110

183

1985

Stocat

Deveselu

111

111

184

1986

 

 

112

112

186

1986

Activ

Boboc

113

113

190

1987

Distrus

Prăbuşit

114

114

191

1986

Stocat

Deveselu

115

115

192

1986

Stocat

Deveselu

116

116

193

1986

Stocat

Deveselu

117

117

194

1987

Activ

Boboc

118

118

195

1987

 

 

119

119

196

1987

 

 

120

120

197

1986

Stocat

Deveselu

121

121

198

 

Activ

Boboc

122

122

199

1987

Stocat

Deveselu

123

123

200

1987

Stocat

Deveselu

124

124

 

 

Distrus

SRI – Prăbuşit

125

125

3160

1971

Expus

AFA

126

152

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- IAR-317 AirFox – variantă dezvoltată de către industria aeronautică autohtonă şi destinată luptei antiblindaj.

 Cu toate că elicopterul IAR-316B putea acroşa armament ghidat pentru atac la sol, o dezvoltare foarte ingenioasă a lui a reprezentat-o elicopterul uşor de luptă antiblindaj şi atac la sol IAR-317 Airfox, al cărui prototip s-a ridicat de la sol pentru prima dată în seara zilei de 22.09.1983, pilotat de către Miron Rândetean, pilot de încercare al fabricii de la Ghimbav.

 IAR-ul 317 era, practic, un IAR-316B Alouette căruia i se modificase radical întregul fuselaj anterior, transformat într-o cabină cu posturi de pilotaj în tandem, locul din faţă fiind ocupat de operatorul sistemelor de armament, iar cel din spate fiind al pilotului, cel care stătea pe un scaun supraînălţat pentru a avea un câmp de vizibilitate optim. Elicopterul dispunea de patru grinzi pentru acroşarea armamentului, dispuse în lateralele fuselajului, pe care se puteau monta sisteme de armament nedirijat (blocuri PRND de diverse calibre, tunuri şi mitraliere containerizate) şi dirijat (rachete antitanc dirijate prin fir Maliutka). Armamentul artileristic fix de la bord era compus din două mitraliere containerizate montate în lateralele părţii frontale ale fuselajului anterior, fiecare având o unitate de foc de 200 proiectile calibru 12,7 mm.

 Un singur prototip a fost construit (număr de bord 01), el acumulând peste 100 ore de zbor, comportându-se foarte bine în cadrul testelor în zbor şi executând misiuni de cercetare inclusiv la Revoluţia din 1989, când, în cadrul uneia dintre misiunile executate la data de 24 decembrie, a revenit pe aerodromul fabricii de la Ghimbav atins de foc de arme automate de calibru mic, tras de la sol, din zona depozitului de carburanţi-lubrifianţi de la Cristian. 01 a fost atins în zona grinzii de coadă, a palelor şi în fuselaj, în timp ce un proiectil s-a oprit în scaunul pilotului. 

 Prototipul cu numărul de bord 01 se află la această dată în patrimoniul Muzeului Naţional al Aviaţiei Române, fiind adus de la fabrica S.C. IAR S.A. Ghimbav Brasov la data de 7 iulie 2011, de către personal al MAv şi un mijloc de transport aparţinând Statului Major al Forţelor Aeriene. 




Comentarii:

Tzoc

a scris la 2013-03-07 22:28:13

Alouette 113 Dumnezeu sa-mi odihneasca instructorul, tehnicii de bord si colegul meu!!

Josef Svejk

a scris la 2013-08-30 16:46:36

Dom'le dar ce haos la denumirea unitatilor militare. Regimentul de elicoptere de la Tecuci era denumit Regimentul 60 la fel ca si Regimentul 60 parasutisti de la Buzau...

KQQ

a scris la 2014-04-01 21:46:33

Elicopterul cu numărul 106 aparţinea de MAI. Nu ştiu dacă mai e activ sau nu.

and

a scris la 2016-08-02 18:32:23

Exista ceva echipament de cercetare/supraveghere pe IAR-316/IAR-317?

alinionescu

a raspuns la 2016-08-02 18:33:01

Ce intelegeti prin "echipament de cercetare/supraveghere"?

Marius Bisca

a scris la 2016-10-16 14:15:04

Elicopterul inmatriculat 39, a finalizat RK-ul in noiembrie 2015 si este operational la Boboc, iar 72 a iesit din RK in septembrie 2016 si este operational si el tot la Boboc.

Alexandru Băncilă

a scris la 2016-10-28 14:27:18

La mine în oraș adică Tecuci a fost adus recent un elicopter de tip iar-316 cu ocazia constituirii unui muzeu de aviatie si ma intereseaza dacă știe cineva înmatricularea deoarece acesta a fost vopsit si nu este vizibilă . Mulțumesc mult

Ionel 125

a scris la 2017-04-20 18:14:50

Elicopterul de la Tecuci este 06!

alinionescu

a raspuns la 2017-04-20 18:15:06

Multumim de informatie!

Nerghes Dorian

a scris la 2017-10-24 13:42:05

Referitor la IAR 317 Airfox nr 01: Acest prototip a fost construit avand la baza elicopterul IAR 316B nr 104 (data fabricatiei 1970, serie fabricatie 1723) apartinand Aviatiei Militare. Transformarea a fost facuta in baza aprobarii Directiei Tehnice din Comandamentul Aviatiei Militare cu nr. DT3073 din 05.09.1985.

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca