IAR-330 PUMA

 

IAR-330 PUMA

 

 

 

Aclamat drept unul dintre cele mai de succes produse ale industriei aeronautice franceze, elicopterul mediu de transport ┼či sprijin cu foc SA-330 Puma a executat primul zbor în anul 1965, intrând în serviciu operativ în anul 1968. Au fost construite aproximativ 700 buc─â┼úi, Puma fiind exportat în peste 40 de ┼ú─âri ┼či construit în licen┼ú─â de c─âtre Anglia, Africa de Sud ┼či România.  

 

 

 

 

 

DESCRIERE TEHNIC─é

 

 

 

Aparat de zbor din categoria elicopterelor de transport mediu ┼či sprijin cu foc, Puma prezint─â o construc┼úie elegant─â ┼či aerodinamic─â, dispunând de un tren de aterizare escamotabil (jamba de bot în fuselajul anterior, în timp ce jambele trenului principal în carenaje plasate în lateralele fuselajului central), grinda de coad─â de construc┼úie integral metalic─â, dotat─â cu o patin─â (pentru prevenirea lovirii rotorului anticuplu de sol la aterizare) ┼či un rotor anticuplu cu cinci pale, precum ┼či grinzi demontabile cu patru puncte de acro┼čare armament nedirijat (blocuri PRND ┼či mitraliere containerizare) ┼či dirijat (rachete antitanc Maliutka dirijate prin fir).

 

Fuselajul este de dimensiuni generoase, dotat cu un post de pilotaj pentru trei persoane (pilot comandant de bord, copilot ┼či mecanic de bord) ┼či o cabin─â pentru pasageri, cabin─â ce putea primi aproximativ 12 militari complet echipa┼úi. Accesul în cabina pasagerilor se face prin intermediul a dou─â u┼či culisante de mari dimensiuni, u┼či ce permit executarea focului cu dou─â mitraliere D┼×KM de calibru 12,7 mm montate câte una pe fiecare parte a fuselajului (uzual, numai pe partea dreapt─â). În plus, ca ┼či armament artileristic fix, variantele H ┼či L ale elicopterului IAR-330 Puma aveau montate dou─â tunuri de bord Nudelman-Richter NR-23 de calibru 23 mm în gondole în lateralele fuselajului anterior (în zona posturilor de pilotaj), tunuri ce aveau o unitate de foc de 400 proiectile per gur─â de foc.

 

Motorizarea elicopterului Puma era asigurat─â de dou─â motoare cu turbin─â liber─â Turbomeca Turmo IV-CA, cu o putere de 1575 CP la axul turbinei, motor ce-i asigura o vitez─â maxim─â (VNE) de 310 km/h, un plafon maxim de peste 5000 metri ┼či o distan┼ú─â maxim─â de zbor de peste 1100 kilometri.

 

 

 

 

 

CARACTERISTICI TEHNICO-TACTICE

 

 

 

Echipaj

2 piloţi + 1 mecanic de bord

Capacitate

12 pasageri

Lungime

18,15  m

În─âl┼úime

5,14 m

Diametru rotor

15,20 m

Suprafaţă rotor

177,00 m2

Greutate gol

3615 kg

Greutate maxim─â la decolare

7400 kg

Vitez─â maxim─â

310 km/h

Vitez─â de croazier─â

248 km/h

Plafon maxim

5000 m

Vitez─â ascensional─â

7,1 m/s

Rază de acţiune

550 km

Motorizare

2 x Turbomeca TURMO IV-CA

Tracţiune

2 x 1175 kW (1575 CP)

 

 

 

 

 

 

 

ÎN AVIA┼óIA MILITAR─é ROMÂN─é

 

 

 

Impresionate de performan┼úele elicopterului produs de ┼úara prieten─â Fran┼úa, autorit─â┼úile române au decis achizi┼úionarea licen┼úei de fabrica┼úie, contract ce a fost semnat la data de 30.07.1974, primul zbor al unui elicopter IAR-330 Puma construit în România la Întreprinderea de Construc┼úii Aeronautice (ICA) Ghimbav Bra┼čov având loc la data de 22.10.1975, când Puma cu num─ârul de bord 02 s-a ridicat de pe aerodromul fabricii.

 

Pân─â în anul 1977 a fost produs─â varianta H, iar odat─â cu introducerea palelor din materiale compozite, s-a trecut la construc┼úia variantei L. Introducerea acestui tip de pale pentru rotorul portant al elicopterului a dus la o cre┼čtere sim┼úitoare a performan┼úelor, cum ar fi vitez─â de croazier─â, plafon la punct fix ┼či greutate maxim─â.

 

În total, la Întreprinderea de Construc┼úii Aeronautice (ICA) Bra┼čov – viitoarea S.C. IAR S.A. Ghimbav Bra┼čov – au fost construite 160 aparate, dintre care Avia┼úiei Militare Române îi vor fi livrate 112, aparate ce vor activa în cadrul a ┼čapte regimente mixte, dup─â cum urmeaz─â:

 

 

 

– Regimentul 58 Elicoptere – Sibiu

 

– Regimentul 59 Elicoptere – Tuzla

 

– Regimentul 60 Elicoptere – Tecuci

 

– Regimentul 61 Elicoptere – Boteni

 

– Regimentul 73 Elicoptere – Caransebe┼č

 

– Regimentul 90 Transport Aerian – Otopeni

 

– Regimentul 94 Elicoptere – Alexeni

 

 

 

Elicopterele Puma sunt apte pentru a executa misiuni de transport materiale, desant trupe aeropurtate, sprijin cu foc, cercetare, c─âutare-salvare, ┼č.a., în timp ce pentru opera┼úiuni deasupra M─ârii Negre, aparatele Regimentului 59 Elicoptere vor fi dotate cu flotoare gonflabile, iar toate IAR-urile 330 din dotare au posibilitatea de montare a unui troliu extern cu ac┼úionare hidraulic─â.

 

Dup─â a doua jum─âtate a anilor ’90, a fost demarat─â o serie de programe de modernizare a elicopterului IAR-330L Puma, menite a prelungi resursa de func┼úionare ┼či a permite r─âmânerea în serviciu operativ pentru înc─â o bun─â perioad─â de timp a acestui remarcabil aparat de zbor.

 

Astfel, necesitatea moderniz─ârii elicopterului mediu de transport ┼či sprijin cu foc IAR-330L Puma a ap─ârut ca urmare a studiilor efectuate în a doua jum─âtate a anilor ’90, studii in urma carora s-a luat decizia de cre┼čtere a capabilit─â┼úilor de lupt─â antitanc ale elicopterului Puma, S.C. IAR S.A. Ghimbav Bra┼čov semnând un contract cu firma israelian─â ELBIT Systems LTD, firm─â ce deja era implicat─â în modernizarea avionului supersonic de vân─âtoare MiG-21, contract semnat în septembrie 1995.

 

25 aparate au fost modernizate în cadrul acestui program, montându-se sistemul SOCAT (Sistem Optoelectronic de Cercetare ┼či Lupt─â Antitanc), denumire preluat─â ┼či de c─âtre aceast─â variant─â. Sistemul SOCAT const─â într-o turel─â de senzori montat─â în bot tip EOP (camer─â IR, camer─â CCD, telemetru laser) ┼či un tun de calibru 20 mm GIAT THL-20 cu o unitate de foc de 750+50 proiectile, tun orientabil montat sub bot, în fa┼úa jambei anterioare, controlat de c─âtre pilot. Gra┼úie pachetului de modernizare instalat, elicopterul IAR-330 SOCAT este capabil a lansa rachete antitanc dirijate de tipul Rafael X-5 Spike ┼či X-8 Spike ER. În plus, pe lâng─â cre┼čterea puterii combative a elicopterului, a fost acordat un interes special problematicii supravie┼úuirii în câmpul tactic, elicopterul fiind dotat cu dispozitive de lansare de capcane termice, destinate a proteja aparatul de atacurile cu întrebuin┼úarea rachetelor sol-aer cu ghidaj în infraro┼ču, amenin┼úare cel mai des întâlnit─â în cadrul tipurilor de misiuni executate în mod uzual de c─âtre elicoptere.

 

Similar programului de modernizare a avionului supersonic de vân─âtoare MiG-21, pe elicopterul IAR-330L Puma a fost integrat─â o casc─â tip MIDASH (Modular Integrated Display And Sight Helmet), asem─ân─âtoare ca ┼či func┼úionalitate cu DASH-ul de pe avionul MiG-21 LanceR, dar diferit─â constructiv, casc─â ce permitea pilotului utilizarea în lupt─â a tunului de bord GIAT THL-20 dup─â principiul „look-and-shoot”, tunul fiind orientat dup─â direc┼úia mi┼čc─ârilor capului pilotului, având 220 grade de libertate în azimut ┼či +21 ┼či –50 grade în eleva┼úie, orientarea executându-se cu o vitez─â de 90 grade pe secund─â.  

 

Programul de modernizare a fost început în anul 1996, pentru ca primul elicopter modernizat – cu num─ârul de înmatriculare 28 – s─â execute zborul inaugural doi ani mai târziu, când va decola de pe aerodromul fabricii IAR S.A. Ghimbav Bra┼čov la data de 26 mai 1998. SOCAT 28 a fost urmat de SOCAT 41, care s-a desprins de pe betonul helipadului de la Ghimbav pe data de 23 octombrie 1999, pentru ca ultimul elicopter modernizat, SOCAT 06, s─â fie livrat în cursul anului 2002, an când toate elicopterele au fost livrate Bazei 61 Elicoptere de Atac Boteni, intrând în dotarea Escadrilelor 611 („Wild Cats” – „Pisicile S─âlbatice) ┼či 612 („Lucky Wolves” – „Lupii Noroco┼či”) Elicoptere. Dup─â desfiin┼úarea bazei ca urmare a restructur─ârilor din prima jum─âtate a anilor 2000, cele dou─â escadrile eu intrat în organica Bazei 90 Transport Aerian Otopeni, pentru ca, în cursul anului 2010, un num─âr de aproximativ nou─â aparate s─â intre în compunerea Flotilei 71 Aeriene Câmpia Turzii, alte opt elicoptere s─â fie dislocate pe aerodromul Flotilei 95 Aeriene din Bac─âu, în timp ce restul de ┼čapte aparate s─â r─âmân─â sta┼úionate pe Otopeni. 

 

Dup─â finalizarea programului SOCAT ┼či intrarea elicopterelor în serviciu, în anul 2005 a fost demarat un alt program de modernizare, în cadrul c─âruia 16 elicoptere Puma L au fost aduse la standardul M, standard ce presupunea instalarea avionicii ┼či a sistemelor existente pe elicopterele SOCAT, dar f─âr─â armamentul artileristic, sistemul de observare EOP ┼či sistemul HADS (Helicopter Air Data System). În locul turelei cu senzori, Puma M are instalat un radom ce ad─âposte┼čte antena unui radar meteorologic.

 

Elicopterele Puma M au fost ini┼úial dislocate în cadrul tuturor escadrilelor de elicoptere existente în ┼úar─â, ┼či anume Escadrila 713 Câmpia Turzii ┼či 714 Elicoptere – dislocat─â pe aerodromul Giarmata – din cadrul Flotilei 71 Aeriene Câmpia Turzii, Escadrila 863 Elicoptere – dislocat─â pe aerodromul MK – din cadrul Flotilei 86 Aeriene Borcea, Escadrila 903 Elicoptere din cadrul Flotilei 90 Transport Aerian Otopeni, Escadrilei 953 Elicoptere din cadrul Flotilei 95 Aeriene Bac─âu, Pumele M ac┼úionând în comun cu variantele nemodernizate Puma L, pentru ca, începând cu anul 2010, s─â fim martorii unei comas─âri a lor în cadrul Escadrilei 713 Elicoptere bazat─â pe Câmpia Turzii ┼či Escadrilei 714 Elicoptere bazat─â pe Giarmata, în timp ce elicopterele nemodernizate s─â fie dislocate pe Otopeni, în cadrul Escadrilei 903 Elicoptere, pe MK, în cadrul Escadrilei 863 Elicoptere, ┼či pe Bac─âu, în cadrul Escadrilei 952 Elicoptere.  

 

Un num─âr de ┼čapte elicoptere „Puma clasic” vor fi aduse la standardul „MEDEVAC”, destinate execut─ârii de misiuni de c─âutare-salvare (SAR) ┼či evacuare aeromedical─â (MEDEVAC), pentru aceasta fiind dotate cu aparatur─â medical─â modern─â, destinat─â prelu─ârii ┼či stabiliz─ârii pacien┼úilor pe timpul transportului de urgen┼ú─â la unit─â┼úi sanitare specializate. În plus, echipajele elicopterelor IAR-330 Puma în variant─â MEDEVAC sunt completate cu un num─âr de 2-3 speciali┼čti militari în medicin─â de urgen┼ú─â, califica┼úi în utilizarea aparaturii medicale de la bord.

 

Odat─â cu dotarea cu nave de lupt─â moderne, precum ┼či ca urmare a con┼čtientiz─ârii lipsei unei escadrile de sprijin aerian al opera┼úiunilor maritime, For┼úele Navale Române au comandat fabricii S.C. IAR S.A. Ghimbav Bra┼čov trei elicoptere IAR-330 Puma noi, dotate cu pachetul de modernizare instalat pe elicopterele SOCAT, dar f─âr─â armamentul artileristic de bord.

 

Spre deosebire de varianta SOCAT, varianta Puma NAVAL dispune de o serie de dot─âri specifice, necesare execut─ârii misiunilor aeriene în mediul maritim, cum ar fi flotoare gonflabile montate în lateralele fuselajului anterior ┼či al carenajelor trenului de aterizare principal, flotoare cu ac┼úionare din cabin─â, sistem de pliere a palelor rotorului principal, necesar introducerii elicopterului în hangarul navelor de pe care executa opera┼úiunile în mediul maritim, radarul modern de c─âutare maritim─â Telephonics RDR-1500B plasat într-un carenaj pozi┼úionat sub bot, radar ce lucreaz─â în banda X ┼či „vede” pân─â la aproximativ 300 kilometri, harpon de apuntare, necesar a stabiliza elicopterul dup─â aterizarea pe puntea navei, foarte util în special în cazul unor condi┼úii meteo grele, cu mare agitat─â, troliu cu ac┼úionare electric─â, ┼č.a.

 

Primul dintre cele trei elicoptere IAR-330 Puma NAVAL a fost prezentat în zbor pe data de 30.01.2007 pe aerodromul fabricii S.C. IAR S.A. Ghimbav Bra┼čov. Dup─â executarea testelor în zbor ┼či acceptarea lor în serviciul operativ al Fortelor Aeriene Române, pân─â la sfâr┼čitul anului 2008, toate cele trei elicoptere au intrat în dotarea Grupului de Elicoptere bazat pe elidromul Tuzla, fiind destinate oper─ârii de pe cele trei fregate (F111 „M─âr─â┼če┼čti”, F 221 „Regele Ferdinand” ┼či F 222 „Regina Maria”).

 

 

 

 

 

VARIANTE EXPLOATATE

 

 

 

IAR-330 Puma H – varianta ini┼úial─â a elicopterului mediu de transport ┼či sprijin cu foc, dotat─â cu pale metalice. Ulterior, aceast─â variant─â a fost adus─â la standardul L prin dotarea cu pale din materiale compozite.

 

 

 

 

 

IAR-330 Puma L – varianta cu palele rotorului principal din materiale compozite. În zilele noastre, aceast─â variant─â este denumit─â „Puma clasic”, diferen┼úiindu-se astfel de celelalte variante aflate în serviciu operativ, variante modernizate. A fost construit un num─âr total de aproximativ 112 aparate tip Puma L.

 

 

 

 

 

Nr. crt.

Num─âr de bord

Seria de fabricaţie

Data intr─ârii în serviciu

Observaţii

1

01

 

1975

Pr─âbu┼čit

2

02

1313

1975

 

M

3

03

1322

1975

Pr─âbu┼čit

4

04

1327

1975

Distrus

5

05

1343

1976

Pr─âbu┼čit

6

06

126 (1350)

1976

SOCAT

7

07

1352

1976

L

8

08

1368

1976

L

9

09

1384

1976

Material didactic – Boboc

10

10

1392

1976

L

11

11

1409

1976

 M (MEDEVAC)  

12

12

12

1977

Distrus

13

13

 

 

 

14

14

14

1977

L

15

15

15

1977

Pr─âbu┼čit

16

16

16

1977

 

17

17

17

1977

 

18

18

18

1977

Export

19

19

19

1978

Export

20

20

009

1978

Expus la MMN

21

21

32

1979

M

22

22

34

1979

Export

23

23

35

1979

Export

24

24

36

1979

Export

25

25

37

1979

Pr─âbu┼čit

26

26

38

1979

L

27

27

39

1979

Export

28

28

40

1979

SOCAT

29

29

41

1979

Pr─âbu┼čit

30

30

43

1979

Pr─âbu┼čit

31

31

44

1979

SOCAT

32

32

46

1979

Material didactic – Boboc

33

33

17

1979

Pr─âbu┼čit

34

34

48

1979

M

35

35

49

1980

Casat

36

36

50

1980

Casat

37

37

51

1980

Casat

38

38

52

1980

SOCAT

39

39

53

1980

 

40

40

54

1980

M (VIP)

41

41

55

1980

SOCAT

42

42

56

 

Exportat

43

43

57

 

 

44

44

61

 

 

45

45

62

1980

Pr─âbu┼čit

46

46

63

 

SOCAT

47

47

67

1981

H

48

48

65

 

L

49

49

66

1981

M (MEDEVAC) Pr─âbu┼čit

50

50

64

 

Pr─âbu┼čit

51

51

68

1982

L

52

52

69

1982

Distrus

53

53

70

1982

SOCAT

54

54

71

 

 

55

55

72

1982

VIP

56

56

73

1982

SOCAT

57

57

74

1982

L

58

58

75

1982

 

59

59

88

1982

SOCAT – Pr─âbu┼čit

60

60

110

1982

SOCAT

61

61

111

1986

SOCAT

62

62

108

1986

SOCAT

63

63

107

1986

SOCAT

64

64

103

1986

SOCAT

65

65

112

1987

SOCAT

66

66

101

1986

SOCAT

67

67

106

1986

L (MEDEVAC)

68

68

113

 

M (MEDEVAC)

69

69

102

1986

SOCAT

70

70

 

 

Pr─âbu┼čit

71

71

 

 

M

72

72

109

1987

Doborât în 1989

73

73

 

 

Doborât în 1989

74

74

137

1989

L

75

75

126

1987

MEDEVAC

76

76

127

1987

Pr─âbu┼čit

77

77

128

1987

M

78

78

129

 

SOCAT

79

79

130

 

SOCAT

80

80

 

 

M

81

81

136

 

M

82

82

 

 

Stocat

83

83

116

 

Stocat

84

84

 

 

Distrus

85

85

137

 

MEDEVAC

86

86

 

 

SOCAT

87

87

 

 

M

88

88

 

 

Distrus

89

89

 

 

Doborât în 1989

90

90

123

 

SOCAT

91

91

139

 

L

92

92

 

 

M

93

93

 

 

M

94

94

119

 

SOCAT - Pr─âbu┼čit

95

95

120

 

SOCAT – Pr─âbu┼čit

96

96

153

 

L

97

97

 

 

M

98

98

142

 

L

99

99

143

 

L

100

100

121

 

L

101

101

146

 

SOCAT

102

102

154

 

SOCAT

103

103

 

 

L

104

104

136

 

Pr─âbu┼čit

105

105

144

 

Exportat

106

106

157

1989

M (MEDEVAC)

107

107

156

 

 

108

108

1439

SA-330

SRI

109

109

1486

SA-330

SRI

110

118

 

 

 

111

119

 

 

Distrus

112

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IAR-330 SOCAT – variant─â modernizat─â, destinat─â misiunilor de cercetare ┼či lupt─â antitanc, echipat─â cu aparatur─â modern─â de naviga┼úie, descoperire a ┼úintelor ┼či încadrare a lor, precum ┼či cu sisteme de armament eficace, atât fix-artileristice, cât ┼či reactiv-ghidate. A fost modernizat un num─âr de 25 aparate Puma L.

 

 

 

 

 

Nr. crt.

Num─âr de bord

Seria de fabricaţie

Data intr─ârii în serviciu

Observaţii

1

06

126 (1350)

 

 

2

28

40

 

Prototip 1

3

31

44

 

 

4

38

52

 

 

5

41

55

 

Prototip 2

6

46

63

 

 

7

53

70

 

 

8

56

73

 

 

9

59

88

 

Pr─âbu┼čit

10

60

110

 

 

11

61

111

 

 

12

62

108

 

 

13

63

107

 

 

14

64

103

 

 

15

65

112

 

 

16

66

101

 

 

17

69

102

 

 

18

78

129

 

 

19

79

130

 

 

20

86

 

 

 

21

90

123

 

 

22

94

119

 

Pr─âbu┼čit

23

95

120

 

Pr─âbu┼čit

24

101

146

 

 

25

102

154

 

 

 

 

 

 

 

IAR-330 Puma M – variant─â modernizat─â (denumit─â în jargon de aerodrom ┼či „Puma NATO”) destinat─â unei largi variet─â┼úi de misiuni, echipat─â cu pachetul de senzori integra┼úi pe varianta SOCAT, dar f─âr─â sistemele de armament aeropurtat ┼či f─âr─â turela cu senzori din bot. A fost modernizat un num─âr de 16 aparate Puma L, dintre care unele sunt în diferite amenaj─âri (VIP ┼či MEDEVAC).

 

 

 

 

 

Nr. crt.

Num─âr de bord

Amenajare

Seria de fabricaţie

Data intr─ârii în serviciu

Observaţii

1

02

M

1313

 

 

2

11

MEDEVAC

1409

 

 

3

21

M

32

 

 

4

34

M

48

 

 

5

40

VIP

54

 

 

6

49

MEDEVAC

66

 

 

7

68

MEDEVAC

113

 

 

8

71

M

 

 

 

9

77

M

128

 

 

10

80

M

 

 

 

11

81

M

136

 

 

12

87

M

 

 

 

13

92

M

 

 

 

14

93

M

 

 

 

15

97

M

 

 

 

16

106

MEDEVAC

157

 

 

 

 

 

 

 

IAR-330 Puma MEDEVAC (SAR) – variant─â modernizat─â, destinat─â misiunilor de c─âutare-salvare ┼či de evacuare aeromedical─â. A fost adus la acest standard un num─âr de ┼čapte elicoptere IAR-330L Puma, dintre care patru dispun de dot─ârile variantei M.

 

 

 

 

 

Nr. crt.

Num─âr de bord

Amenajare

Seria de fabricaţie

Data intr─ârii în serviciu

Observaţii

1

11

M

1409

 

 

2

49

M

66

 

 

3

67

L

106

 

 

4

68

M

113

 

 

5

75

L

126

 

 

6

85

L

137

 

 

7

106

M

157

 

 

 

 

 

 

 

IAR-330 Puma N (NAVAL) – variant─â modernizat─â, destinat─â exclusiv uzului For┼úelor Navale Române, pentru întrebuin┼úare în misiuni specifice, de ac┼úiune în mediul maritim. A fost construit un num─âr de trei aparate Puma N, având numerele de bord 140, 141 ┼či 142.

 

 

 

 

 

Nr. crt.

Num─âr de bord

Seria de fabricaţie

Data intr─ârii în serviciu

Observaţii

1

140

3140

2007

Dislocate pe elidromul Tuzla

2

141

3159

2007

3

142

3160

2008

 

 

 

 

 

 

 

NOT─é: informa┼úiile de mai sus nu sunt complete ┼či pot con┼úine date eronate. Rug─âm respectuos pe to┼úi cei ce au cono┼čtin┼úe despre istoricul operativ al elicopterului mediu de transport ┼či sprijin cu foc IAR-330 Puma în România s─â contribuie la completarea ┼či/sau corectarea datelor de mai sus, contactându-ne. V─â mul┼úumim!

 

 




Comentarii:

Teodosie

a scris la 2011-11-19 21:34:21

Mare mi-a fost placerea, sa citesc istoria marilor elicoptere de la Ghimbav. Am petrecut o perioada de serviciu la Tuzla, dragostea pentru Turmo IV a ramas... Cautam indeosebit soarta lui "40", fiind in acei ani elicopterul comandantului de regiment, avand culoare portocaliu versus verde/camuflaj. Multumesc pentru acest impresionant articol.

alinionescu

a raspuns la 2011-12-29 20:16:45

V─â mul┼úumim pentru interesul acordat sitului ┼či v─â rug─âm respectuos s─â ne povesti┼úi ├«nt├ómpl─âri din cariera dumneavoastr─â. Suntem siguri c─â ne-ar face mare pl─âcere s─â le afl─âm, at├ót nou─â, c├ót ┼či - mai ales - vizitatorilor! Avem onoarea s─â v─â salut─âm! Echipa "Aripi Argintii".

Seby

a scris la 2011-11-26 19:52:49

Buna ziua ! Apreciez dorinta de a crea un site despre aviatia moderna romana....pe cale de disparitie totala. Incep prin a face o observatie asupra unei inexactitati: "un rotor anticuplu performant, cu ┼čase pale",la care se pot adauga si altele aflate in text. Am lucrat citiva ani in ICA si am cu respect deosebit ptr cei ce care m-au educat si pregatit sa lucrez si ptr "altii" peste mari si tari si au contribuit la concretizarea unor proiecte deosebite(PUMA SOCAT, SM, NATO sau NAVAL, MEDEVAC). Imi doresc ca traditia romaneasca in aviatie (Paul Cornu, Vuia, Vlaicu, Silimon...) sa nu moara odata cu fenomenul contemporan de disparitie a scolilor si tehnicienilor din aviatie. Cele bune pasionatilor si modelistilor! Aviatia da Senzatia !

alinionescu

a raspuns la 2011-12-29 20:09:54

V─â mul┼úumim pentru interesul acordat sitului ┼či pentru corec┼úie (pe care am ┼či introdus-o ├«n text) ┼či v─â invit─âm s─â identifica┼úi ┼či pe celelalte despre care ne-a┼úi scris. F─âr─â experien┼úa celor ce-au lucrat ├«n domeniu nu putem oferi informa┼úii corecte ┼či complete, deci v─â rug─âm s─â ne ajuta┼úi cu tot ceea ce pute┼úi! Cu respect, Echipa "Aripi Argintii".

WW

a scris la 2012-01-20 18:01:25

Foarte bun articol. Felicitari! Extrem de interesante informatiile.

alinionescu

a raspuns la 2012-01-20 18:03:18

Vă mulţumim pentru aprecieri! Cu respect, echipa "Aripi Agintii".

Biscuit

a scris la 2012-03-14 19:56:31

Armament Puma -tunuri NR-23 calibrul 23mm ├«n gondole (2 pe lateralele botului) -PRND (proiectile reactive nedirijate) S-5K/M calibrul 57mm ├«n lansatoare multiple UB-16-57 (4 puncte de acro╚Öare) -mitraliere D╚śKM calibrul 12,7mm (2 montate in cadrul usilor glisante laterale, de obicei doar una pe partea dreapt─â) -rachete antitanc Malyutka ghidat─â prin fir (4 ╚Öine), utilizate doar la teste -4 bombe de 50 sau 100 kg, utilizate doar la teste Puma SOCAT -tun GIAT THL20 de calibrul 20 mm, turelat -PRND (proiectile reactive nedirijate) S-5K/M calibrul 57mm ├«n lansatoare multiple UB-16-57 (4 puncte de acro╚Öare, uzual doar cele 2 spre interior) -8 rachete antitanc Rafael Spike-ER (cele dou─â puncte de acro╚Öare dinspre exterior) -tun GIAT NC 621 de 20mm ├«n gondol─â cu 180 de lovituri (cele dou─â puncte de acro╚Öare dinspre exterior), utilizate doar la teste

Victor

a scris la 2012-04-01 22:46:19

Are cineva idee care este mai este resursa de zbor a elicopterelor Puma,si care sunt planurile SMFA in legatura cu acestea? Multumesc.

alinionescu

a raspuns la 2012-04-01 22:49:27

Resursa - unele mai au, altele (SOCAT-uri)au fost consemnate la sol. Planuri - dup─â ce expir─â, RK. Vor trage de ele ca de 21... De unde bani de BlackHawk...?!

Victor

a scris la 2012-05-16 20:59:56

Bun dar elicopterele Puma mai pot zbura pana in 2020 si dupa,cu reparatii eventual ceva modernizari+remotorizari ?? Mai devreme nu vad sa fie bani pentru altele,fie de transport fie de atac. Io unul sunt destul de optimist in legatura cu elicopterele astea,daca am reusit noi sa mentinem MiG-21 din 1968-1972 pana in 2015 si daca ne incordam nitel le mai tinem un cincinal,cu flota de IAR-330 Puma va fi floare la ureche :)),mai ales ca avem acces la piese de schimb,fluxuri logistice etc. Ce va fi dupa 2020 habar nu am dar pana atunci cred ca suntem asigurati cu Pume.

Victor

a scris la 2012-05-16 20:59:22

In cazul asta sunt relaxat,cred ca mai rezista pana in 2020,doar noi am mentinut MiG-ul 21 din anii 1970 pana in 2015,daca ne mai incordam nitel le mai tinem un cincinal,iar pentru Pume stam mult mai bine la capitolul fluxuri logistice,accesul la piese de schimb,sunt mai noi,mai fiabile(sper ca ai nostrii au respectat licenta de fabricatie,nu ca in cazul altor patente occidentale de ieseau bune de aruncat la gunoi). Oricum in urmatorii 10 ani si sa vrei nu vad de unde s-ar putea gasii bani pentru elicoptere noi,transport si atac,poate cateva EC-135 care sa inlocuiasca alea cateva IAR-316.

Marius Bisca

a scris la 2013-03-07 22:30:20

IAR330 Puma NAVAL E#1 Inmatriculare: 140 Nr. serie 3140 E#2 Inmatriculat: 141 Nr. serie 3159 E#3 Inmatriculat: 142 Nr. serie 3160

alinionescu

a raspuns la 2013-03-07 22:30:41

Modificat, multumim!

Marius

a scris la 2013-03-09 10:03:24

IAR 330 Puma, inmatriculat 21 - transformat in VVIP in 2011 - 90 OTP. Marius.

matevici ana maria

a scris la 2013-04-08 21:05:55

pacat ca se lasa sa moara aviatia,nici un aparat nu mai este oarecum sigur

silviu

a scris la 2014-06-17 16:58:49

Puma 67 este CLASIC- L echipat cu kitul MEDEVAC care activează pe aerodromul Bacău în prezent

alinionescu

a raspuns la 2014-06-17 16:59:28

Va multumim pentru informatii! Daca mai aveti, va rog sa ne mai comunicati.

Mihail

a scris la 2014-11-23 16:17:44

Inca un IAR-330L PUMA-SOCAT cazut "la datorie" pe 21.11.2014. Apartinea Bazei de la Cimpia Turzii dar inca nu am identificat nr.de bord.

alinionescu

a raspuns la 2014-11-23 16:18:38

Nu era SOCAT, ci M. Era MEDEVAC si avea numarul de inmatriculare 49.

stefan p.

a scris la 2015-07-01 20:31:48

330 Puma standard are sensitatea maxima de 20 militari echipati. Varianta amintita, de 12 locuri poate corespunde unei configuratii gen EXECUTIVE... cu amenajarea corespunzatoare. distanta maxima de 1100 km este ptr dotare cu rezervoare suplimentare de carburant. Cu cele rezervoare standard (1200 L), distanta este de 550 km, cum scrie in tabel, in conditii normale... Primele SOCAT-uri au facut deja reparatia capitala, iar altele vor urma... deci inca 10 ani de serviciu sau 6.000 ore de zbor Ôść

Cazacu Virgil

a scris la 2016-05-08 09:44:07

Dragi prieteni ,daca nu stiati ,in Romania a existat o unitate militara de aviatie ,care ,timp de 22 de ani (1981-2003),fiindca doar atat a functionat ,si care nu a inregistrat nici un eveniment de zbor care sa i se datoreze !!! Pai va spun asta ,fiindca eu am lucrat acolo 21 de ani la grupa de motoare.De ce s-a desfintat unitatea ,va las pe voi sa-mi spuneti...!!!Afost Baza de reparatii elicoptere (UM 01884)Otopeni.

alinionescu

a raspuns la 2016-05-08 09:44:41

Interese, interese......

FRANCEZUL

a scris la 2016-09-26 11:47:16

BRAVO ROMANIA PTR. ACEASTA REASOCIERE DE PRODUCTIE CU SORA NOASTRA FRANTA.INDUSTRIA FRANCEZA DE ARMAMENT ESTE DE TOP SI PUTEM AVEA IN VIITOR DIFERITE COKABORARI . INCA O DATA FELICITARI AIRBUS IMPREUNA CU IAR BRASOV.

Marius Bisca

a scris la 2016-10-09 20:37:47

Elicopterului 10 i s-a schimbat structura in 1998 datorita coroziunii,(a operat pe Tuzla in mediu salin)astfel ca noul numar de serie este 148.

alinionescu

a raspuns la 2016-10-09 20:38:09

Va multumim pentru informatii!

Marius Bisca

a scris la 2016-10-11 16:16:25

Stiati ca, desi partea franceza blameaza elicopterele IAR330 Puma, Presedintele Frantei a venit la deschiderea noii fabrici de asamblat elicoptere (AHI), cu elicopterul IAR330 Puma VIP21. Asta spune multe. Marius

Bancila Alexandru

a scris la 2017-06-30 14:19:23

Pe 82 l-am vazut eu astazi pe un trailer la Constanta nu stiu unde se ducea

alinionescu

a raspuns la 2017-06-30 14:19:47

Multumim pentru informatie!

Comenteaza:

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca