Mai iute ca moartea 5

Alin C. IONESCU




Mai iute ca moartea 5 Alin C. IONESCU

Titlu

Mai iute ca moartea 5

Autor

Alin C. IONESCU

Editura

ARIPI ARGINTII

An aparitie

2018

Descriere

Volumul cinci al seriei de cărți „Mai iute ca moartea” vine să încheie prima fază a „Proiectului MICM”, o fascinantă aventură într-o lume până acum interzisă „nepiloților militari”, demers jurnalistic început cu mai mulți ani în urmă printr-o amplă documentare și prin publicarea primului volum în anul 2015. Fazele doi și trei ale „Proiectului MICM” vor veni să completeze această însolită serie de cărți, termenele de apariție ale acestor volume urmând să fie anunțate la momentul potrivit. 

În paginile cărţii „MICM5” sunt de găsit poveştile catapultărilor a 10 piloţi, şi anume piloţii de vânătoare Ioan ULICI, Vasile VASILESCU, Nicolae CĂLIN, Aurel GHEORGHE, Adalbert MARTON, Victor BĂNUȚĂ, Traian NEAGOE, Cristian ANDRIEȘ, Viorel Ioan BÎLU şi Cătălin MICLOȘ, doi dintre ei fiind dislocaţi pe aerodromul Bacău și doi pe Giarmata și câte unul pe aerodromurile Alexeni, Boboc, Câmpia Turzii, Craiova, Deveselu și Mihail Kogălniceanu. Dintre aceşti 10 piloţi, șase dintre ei au catapultat din avionul MiG-21, doi din avionul S-102 şi câte unul din avioanele MiG-19 și IAR-93, nouă dintre ei salvându-se cu ajutorul scaunului de catapultare de producție sovietică (tip KK-1, SM-2, SK-1, KM-1 și KM-1M), iar cel de-al zecelea cu scaunul de catapultare de producție englezească tip Martin-Baker Mk.RU-10LB.   

Textul de pe coperta IV ne introduce în atmosfera lucrării:

Rapiditatea luării deciziei de salvare prin catapultare este crucială. Funcție de coordonatele momentului apariției cazului special (înălțime, viteză și poziție în spațiu), timpul avut la dispoziție poate sau nu să fie suficient unei/unor tentative de salvare a avionului. Decizia instinctivă a oricărui pilot este aceea de a se convinge că aeronava nu mai poate fi pilotată, că nu mai poate fi readusă la aterizare, și abia după ce se instalează această certitudine pilotul debutează faza asigurării propriei salvări, deoarece – la nivel mental – mediul controlat și familiar al postului de pilotaj al unui avion cu un defect la bord, dar pilotabil, este de preferat mediului necunoscut din afara aeronavei. De aceea, apariția cazului special la joasă înălțime pune pilotul într-o cu totul altă situație din punct de vedere temporal decât apariția pe timpul zborului la mare înălțime, acțiunea imediată fiind imperativă. Putem afirma că viteza de acțiune a pilotului în vederea luării deciziei de catapultare este direct proporțională cu viteza de deplasare a aeronavei și invers proporțională cu înălțimea de zbor a acesteia. De asemenea, tipul de caz special produs la bord are o mare greutate în dinamica salvării echipajului, putând chiar anula influența înălțimii, vitezei și a poziției în spațiu ale aeronavei la momentul apariției, deoarece, spre exemplu, un incendiu la bord cu propagare violentă nu mai depinde decât de secundele necesare ajungerii la punctul unei destinderi explozive ce ar distruge complet avionul și mai puțin – spre deloc – de coordonatele zborului din acele momente.

Dacă v-au plăcut teribilele 40 de povești adevărate pe care le-ați întâlnit în volumele anterioare, atunci nu trebuie să pierdeți nici „MICM5” pentru alte 10, iar dacă doriți să aflați ce simte și ce gândește un pilot militar atunci când se salvează prin procedură de catapultare și care sunt fazele acesteia, atunci seria „Mai iute ca moartea” este o sursă de informare cât se poate de corectă și la obiect.

Cartea „Mai iute ca moartea 5” (ISBN 978-606-93900-0-9, 978-606-93900-9-2) are 314 pagini format 135 x 190 mm, conţine un număr de 145 de imagini alb-negru, a apărut la Editura ARIPI ARGINTII în a doua parte a lunii iulie a.c. şi se vinde la acelaşi preţ de 35 de lei (în acest preţ intră şi un semn de carte), la fel ca și celelalte patru cărți din această serie, fiind însoţită de un CD gratuit.

Comenzile pot fi trimise la adresa de e-mail a editurii:

            editura.aripi.argintii@gmail.com

 

Lectură plăcută!

 

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca