Marin Constantin JELOAICA

Pilot de vânătoare pe avioane supersonice.




Marin Constantin  JELOAICA

Categorie

Pilot de vânătoare pe avioane supersonice

Nume

JELOAICA

Prenume

Marin Constantin

Grad

Comandor (ret)

Perioada activitate

1978 – 1999

Statut actual

În retragere

Data nasterii

22 februarie 1956

Locul nasterii

Comuna Drăgăneşti, judeţul Olt

Total ore de zbor

1128

Studii

Şcoala Generală Drăgăneşti, Olt – 1970

Liceul Real-Uman Drăgăneşti, Olt – 1975

Şcoala Militară de Ofiţeri Activi de Aviaţie „Aurel Vlaicu” Boboc, Buzău – 1978

Cursul de Trecere pe Avioane Supersonice, Bacău – 1979

Cursul de Instructori pe Avioane Supersonice, Bacău – 1984

Unitati in care si-a desfasurat activitatea

20.09.1975 – 29.09.1978 - Şcoala Militară de Ofiţeri Activi de Aviaţie „Aurel Vlaicu”, Boboc, judeţul Buzău

29.09.1978 – 29.09.1979 - Centrul de Trecere pe Avioane Supersonice, Bacău

29.09.1979 – 30.04.1999 - Regimentul 86 Aviaţie Vânătoare, Borcea

Functii indeplinite

1975 – 1978 - Elev-pilot

1978 – 1981 - Pilot-şef

1981 – 1987 - Comandant de patrulă

1987 – 1995 - Locţiitor comandant escadrilă (Esc. 3, apoi Esc. 1)

1995 – 1996 - Comandant escadrilă (Esc. 1)

1996 – 1999 - Locţiitor comandant escadrilă (Esc. 3)

Date inaintare in grad

Locotenent – 1978

Locotenent-major – 1981

Căpitan – 1985

Maior – 1990

Căpitan-comandor – 1995

Comandor (r) – 2009

Clasificari

Pilot clasa a III-a – 1982

Pilot clasa a II-a – 1984

Pilot clasa a I-a – 1988

Tipuri si variante aeronave exploatate

L-29

MiG-21 U

MiG-21 US

MiG-21 UM

MiG-21 RFMM

MiG-21 M

MiG-21 MF/MF-75

MiG-21 LanceR B

Ordine si medalii

Ordinul Militar Clasa a II-a

Evenimente de zbor

1. – Premisă de abordaj cu o aeronavă civilă, produsă pe traiectul Bacău – Borcea – 26.06.1984

2. – Premisă – pierdere temporară a orientării în aer în timpul unei misiuni de încercare a unui avion MiG-21 RFMM, ieşit din RK de la U.R.A. Bacău – 24.05.1985

3. – Accident aviatic grav, produs la aterizarea pe aerodromul Borcea cu dubla MiG-21US nr. 3908 (cu cpt.cdor-ul Neculai Pelin în cabina pilotului-elev), soldat cu distrugerea aeronavei şi rănirea sa gravă – 08.05.1996

Precizari

Pilot de vânătoare pe avioane supersonice de tip MiG-21, instructor de zbor în toate condiţiile meteo, atât ziua, cât şi noaptea. A activat întreaga carieră de pilot militar pe aerodromul Borcea, acolo unde a zburat 20 ani, totalizând peste 1100 ore de zbor în 24 ani de activitate în rândul Aviaţiei Militare Române. Cea mai înaltă funcţie avută a fost aceea de comandant al Escadrilei 3, Regimentul 86 Aviaţie Vânătoare. A supravieţuit unui accident aviatic grav, produs la data de 8 mai 1996, accident soldat cu distrugerea aeronavei şi rănirea sa gravă, rănire ce a necesitat o lungă perioadă de recuperare. Calităţile fizice şi, mai ales, morale de excepţie i-au facilitat reîntoarcerea la zbor, zburând avionul de vânătoare supersonic MiG-21 inclusiv în simplă comandă, până la retragerea sa din rândul personalului aeronavigant, la data de 30 aprilie 1999. Este căsătorit cu Livia, are o fată pe nume Sandina-Maria, iar momentan locuieşte în oraşul Feteşti.

Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca