Mihail V. VIRAG

Pilot de vânătoare.




Mihail V. VIRAG

Categorie

Pilot de vânătoare

Nume

V. VIRAG

Prenume

Mihail

Grad

Comandor

Perioada activitate

1952 – 1982

Statut actual

Decedat (1995)

Data nasterii

25.12.1931

Locul nasterii

Lugoj, judeţul Timiş

Total ore de zbor

2456 ore şi 58 de minute (4134 aterizări)

Studii

... - Şcoala Profesională Textilă – Lugoj, judeţul Timiş



1950 - 1952 - Şcoala de Ofiţeri Naviganţi de Aviaţie – Tecuci, judeţul Galaţi



Unitati in care si-a desfasurat activitatea

1950 - 1952 - Şcoala de Ofiţeri Naviganţi de Aviaţie – Tecuci, judeţul Galaţi



1952 – 1953 - Regimentul 294 Aviaţie Vânătoare cu Reacţie, Ianca(U.M. 04952)



1953 – 1955 - Regimentul 135 Aviaţie Vânătoare cu Reacţie, Caransebeş (UM 04363)



1955 – 1959 - Regimentul 294 Aviaţie Vânătoare cu Reacţie, Giarmata (UM 04952)



1959 – 1982 - Regimentul 93 Aviaţie Vânătoare, Giarmata (UM 01876)



Functii indeplinite

Locţiitor comandant Escadrila 2, Regimentul 93 Aviaţie Vânătoare

Date inaintare in grad

Locotenent – 1952



Locotenent-major – 1954 (la excepţional)



Căpitan – august 1957



Maior – 25.12.1961



Locotenent-colonel – 25.12.1972



Colonel – 1992 (r.)

Clasificari

Pilot clasa a III-a –1954



Pilot clasa a II-a –1956



Pilot clasa a I-a –1961



Tipuri si variante aeronave exploatate

ZLIN-22 (25,44 ore, 149 aterizări)



ZLIN-381 (3,50 ore, 3 aterizări)



FLEET F-10G (16,50 ore, 81 aterizări)



FIESSELER Fi-156 (3,20 ore, 5 aterizări)



NARDY FN-305 (29,22 ore, 218 aterizări)



PO-2 (13,28 ore, 21 aterizări)



IAR-80 (12,10 ore, 78 aterizări)



IaK-11 (20,20 ore, 45 aterizări)



IaK-17 (13,06 ore, 85 aterizări)



IaK-18 (3,00 ore, 8 aterizări)



IaK-23 (75,20 ore, 126 aterizări)



MiG-15 UTI (397,50 ore, 729 aterizări)



MiG-15 Bis (194,42 ore, 301 aterizări)



MiG-19 P (511,36 ore, 661 aterizări)



MiG-21 U (154,16 ore, 268 aterizări)



MiG-21 UM (323,46 ore, 499 aterizări)



MiG-21 RFMM (115,21 ore, 154 aterizări)



MiG-21 M (300,02 ore, 384 aterizări)



MiG-21 MF (281,19 ore, 319 aterizări)



Ordine si medalii

Steaua Republicii cl. V



Ordinul Meritul Militar cls. III



Ordinul Meritul Militar cls. II



Ordinul Meritul Militar cls. I



Medalia Meritul Militar cls. II



Medalia Meritul Militar cls. I



Evenimente de zbor

Accident aviatic grav – la data de 10.07.1954, după executarea unei misiuni de interceptare a unei ţinte reale cu celula în condiţii meteorologice grele, locotenentul (la acea dată) Mihail Virag, ca urmare a pierderii orientării în aer, a aterizat forţat pe un teren ales din aer, în pană seacă. Aeronava IaK-23 (număr de înmatriculare 55) a fost avariată la impactul cu coronamentul unei păduri tinere, locotenentul scăpând nevătămat. Ca urmare a acestui accident, aparatul de zbor a fost casat, evenimentul prelucrat în cadrul unităţii, iar pilotul avansat în grad la excepţional si decorat cu Steaua Republicii cls. a V-a, pentru executarea primei interceptări pe timp de zi în condiţii meteorologice grele.

Precizari

Pilot de vânătoare-interceptare pe avioane supersonice de tip MiG-21, instructor de zbor în toate condiţiile meteo, atât ziua cât şi noaptea. De-a lungul carierei de 30 de ani de pilot militar, a activat pe aerodromurile din Ianca, Caransebeş şi Giarmata, totalizând 2456 ore şi 58 minute de zbor, cu 4134 aterizări. A fost primul pilot de vânătoare român care a realizat o interceptare reală de zi, în condiţii meteorologice grele, fără a avea experienţă în aceste condiţii meteo. Timp de 10 ani a fost locţiitor la comanda Escadrilei a 2-a din cadrul Regimentului 93 Aviaţie Vânătoare de la Giarmata.



La data de 15 februarie 1982 a ieşit la pensie, la limita de vârstă. Ultima aterizare a fost executată pe data de 23 noiembrie 1981, cu un avion supersonic de vânătoare tip MiG-21 UM.



A fost tatăl a doi copii, un băiat – Mihai, şi o fată – Gyongyi.



La data de 29 martie 1995 a decedat la Timişoara.



Aripi Romanesti Muzeul Aviatiei Romanian Spotters Resboiu Povesti de aerodrom Pilot magazin Romania Militara Info Aviatie Aviatia.ro Pilot MIG Aviatia Magazin Fundatia Serbanescu Fundatia Cer Senin Fan Club Dorel Luca